Permalänk

Konstig dator... HJÄLP!!!

Min dator är skum...
Det är en... hrmf... Packard Bell iXtreme 81000i som jag satt i extra minne i (totalt 512 MB), en extra hårddisk, nytt grafikkort (GeforceFX 5600 256 MB) samt bytt OS till winXP från det ursprungliga winME...

Problemet uppstod då jag bytte OS.

Problemen är dels att datorn med oregelbundna mellanrum spontant startar om sig, och dels att den vid uppstart startar om 3-7 gånger när uppstarten nått till det stadie att windows startskärm (den svarta med den blåe "baren" som rullar). Efter dessa omstarter, när datorn väl behagar starta, körs inkonsekvenskontroll, vilken oftast inte hittar några fel alls.

Detta är ytterst störande, och jag undrar vad jag ska göra.

Tilläggas kan att jag surfar på nätet med ett D-Link DSL-200 USB-modem (ADSL, alltså). Jag tror att det är detta som spökar, men jag vet inte.

Permalänk
Avstängd

Fråga 1: Har du installerat "moderkortsdrivrutinerna"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Fråga 1: Har du installerat "moderkortsdrivrutinerna"?

Japp... Det hjälpte dessvärre inte...

Lite mer info om datorn min finns här: http://support.packardbell.com/se/mypc/index.php?PibItemNr=pl...

På sidan ovan finns ju olika konfigurationsalternativ, och de som sitter i min burk är:
Askey SD10-D82 IEEE1394 (FireWire)
Network card ACCTON EN1207D-TX4 PCI LAN Board
Aztech MR2800-W modem riser
Pioneer DVR-103
HDD Quantum Atlantis Plus AS series
Saturn (Phoenix+) MS-6309 ATX form-factor motherboard
Soundblaster LIVE! 1024/CT4870, EMU 10K1

Dessutom har jag själv satt i några andra grejer:
Creative GeforceFX 5600 256 MB
HP CD-Writer plus 8110 (ja, den gamla 4x2x32)
Extra RAM (totalt 512 MB nu)
Extra hårddisk: Maxtor Diamond Plus 120 GB
Pixelview PlayTV PAK

Dessutom surfar jag med det sugdåliga D-Link DSL-200.

Hoppas att ni kan hjälpa mig!!!

//C

Permalänk
Medlem

har samma burk som dig.. samma problem.
Jag har giganto problem med USB portarna. De funkar inte som de skall.

Jag måste ALLTID ha drivrutiner till det som sitter i USB portarna. Installerade XP, då hängde sig hela systemet när jag satt in något i USB porten. Kör Win2k sedan 1½ år nu.

Har oxå provat att installera om drivrutiner till moderkortet utan lycka. Den
startar om minst 5-7 gånger per dag. När som helst.

Orkar inte giddra längre utan byter moderkortet till något annat. 500:- så är problemet löst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cutepape
har samma burk som dig.. samma problem.
Jag har giganto problem med USB portarna. De funkar inte som de skall.

Jag måste ALLTID ha drivrutiner till det som sitter i USB portarna. Installerade XP, då hängde sig hela systemet när jag satt in något i USB porten. Kör Win2k sedan 1½ år nu.

Har oxå provat att installera om drivrutiner till moderkortet utan lycka. Den
startar om minst 5-7 gånger per dag. När som helst.

Orkar inte giddra längre utan byter moderkortet till något annat. 500:- så är problemet löst!

Det känns ju skönt att höra att jag inte är ensam med denna misär...
Det måste vara någon skum hårdvaru/mjukvaru-spärr som Packard Bell lagt in så att man inte kan köra något annat än winME...
Min dator kraschar också varje gång man sätter i något i en USB-port (eller slår på skrivaren som är inkopplad på USB hela tiden).
Nu för tiden kör jag Linux, eftersom Windows packat ihop totalt... Det går inte längre att installera saker och ting, och jag orkar inte installera om Windows en gång till.

Nä, snart får det bli en ny dator, helt enkelt.