Problem när jag spelar upp DVD

Permalänk
Medlem

Problem när jag spelar upp DVD

Har ett litet problem med uppspelning av DVD i (gentoo) linux. Detta gäller för både mplayer och xine.

När jag spelar upp dvd:n är bilden lite ryckig, och när jag för musen över bilden blir det helgalet. Pekaren flyger omkring över skärmen och tydligen trycks alla knappar in, då t.ex. menyer flyttar sig, högerknappsmenyer ploppar upp lite här och var, vissa fönster tas fram och saker händer där (t.ex. togs irc-fönstret fram och en ip-adress jag hade kopierat klistrades in och skickades till kanalen) m.m m.m. Känner någon igen detta felet?

Jag verkar inte ha DMA på på min DVD-enhet, kan detta orsaka felet kanske?

Edit: Nu några dagar senare verkade allt fungera. DMA ser likaså ut att vara igång nu. Lustigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Händer det bara vid dvd-uppspelning och inte när du ser på filmer från hårddisken? I så fall är det nog DMA du ska aktivera. Skriv

hdparm -d 1 /dev/dvd

för att aktivera det.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
Händer det bara vid dvd-uppspelning och inte när du ser på filmer från hårddisken? I så fall är det nog DMA du ska aktivera. Skriv

hdparm -d 1 /dev/dvd

för att aktivera det.

Då jag gör detta får jag:

tommi tommi # hdparm -d 1 /dev/hdc

/dev/hdc:
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
using_dma = 0 (off)

På irc nämnde någon som också tipsade mig om det att jag kanske inte har stöd för det i kärnan. Ska kolla på det där imorgon, lite väl trött för att ta tag i det nu

Visa signatur