Permalänk

vilken cpu till detta moderkortet?

Behöver ny processor till min rigg. Har tidigare kört med en amd 1700+ xp, och undrar hur snabb cpu jag kan köra på mitt förhållandevis gamla moderkort..

I alla fall, jag kör med ett Asus a7s333 mainboard. Har spanat lite på asus sida men hittar ingen som helst information.

Hade tänkt mig en nu cpu i klassen 2400-2800+

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

enkelt svar alla prollar som är med 166 i FSB... dvs att den borde klara till och med en Athlon XP Barton 3000+ ! dock vet jag inte om mobo't klarar sempron, men med ett nytt BIOS är de möjligt

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk

Är du säker på din sak?

Hittade till slut lite info på asus hemsida, där det står att moderkortet klarar upp till 2600+ Thoroughbred.

Detta påstås även i denna tråden:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31858...

förresten, menar du inte 266 fsb?

Och om det nu är så att en Thoroughbred behövs, var hittar jag dessa? Verkar hyffsat sällsynta nuförtiden..

[EDIT]

Är detta vad jag söker kanske? eller den har 333 mhz fsb?

http://web.pcbutiken.com/main.asp?info=10337

[EDIT 2]
Har hittat 2 st 2700+ T-bred, kommer dessa inte att fungera alls, eller de körs i 2600+ med mitt moderkort?

[EDIT 3]

På denna sidan påstås att mitt moderkort är Barton-kompitabelt..
vad stämmer? Jag blir tokig!

http://www.digit-life.com/articles2/roundupmobo/amd-athlonxp3...

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

om du flashar bios med senaste versionen, så ska ditt moderkort klara av barton... men jag är inte säker

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Re: vilken cpu till detta moderkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
Behöver ny processor till min rigg. Har tidigare kört med en amd 1700+ xp, och undrar hur snabb cpu jag kan köra på mitt förhållandevis gamla moderkort..

I alla fall, jag kör med ett Asus a7s333 mainboard. Har spanat lite på asus sida men hittar ingen som helst information.

Hade tänkt mig en nu cpu i klassen 2400-2800+

Informationen du söker hittar du här.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Re: Re: vilken cpu till detta moderkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Informationen du söker hittar du här.

Tack, men jag hittade den sidan igårkväll också.

Verkar som att jag får köra på en 2400+, eftersom 2600+ med 266 fsb (thoroughbred) verkar i princip omöjliga att hitta..

är 2400+ något vidare klockvänlig förresten?

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

nepp men 1700+ som du har är extremt överklocksvänlig!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
nepp men 1700+ som du har är extremt överklocksvänlig!

jag vet, men den finns inte längre

är på jakt efter en ny, men det verkar vara omöjligt att tajma min beställning med ett nytt grafikkort, utan att få vänta ett par veckor extra pga att det inte finns i lager..

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

köp nytt moderkort och ett hyffsat minne och klocka istället vissa går över 2.5ghz

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort är sis 745 baserat och just din modell klarar inte 333 i fsb
Jag sitter på ett msi 745 med en ahtlon mobile 2600+ för tillfället som klarar 333 i fsb
Alla athlon xp-m är 266 i fsb.. så skaffa en sån om du inte vill byta mobo.
Dock blir det ett lyft med ett nforce 2 moderkort, fast då kan du lika gärna beställa AMD 64 vilket jag har gjort
Shg.biz har Xp-m i lager

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k6-2
Ditt moderkort är sis 745 baserat och just din modell klarar inte 333 i fsb
Jag sitter på ett msi 745 med en ahtlon mobile 2600+ för tillfället som klarar 333 i fsb
Alla athlon xp-m är 266 i fsb.. så skaffa en sån om du inte vill byta mobo.
Dock blir det ett lyft med ett nforce 2 moderkort, fast då kan du lika gärna beställa AMD 64 vilket jag har gjort
Shg.biz har Xp-m i lager

Är du säker? kan ju leta efter en xp-m isf, eftersom t-bred-modellerna är hyffsat sällsynta..

visst blir det lyft med alla sorters uppgraderingar, men just nu är det bara en billig på tal

Visa signatur

tihi