Permalänk

Abit NF7-S Ver 2 - Trasigt?

Moderkort som inte startar upp, röda lampan lyser på moderkortet för att indikera ström från nätaggregatet i "offline" läget. Vid försök till uppstart händer ingenting, ingen ström till cpu-fläkt eller något. Rensat biosinställningarna , kört med och utan minne, med/utan/med en annan CPU, samma resultat.
Kortet har fungerat förut sånär som det integrerade ljudkortet. Kör kortet omonterat, ingen annan hårdvara installerat än minne/cpu. Sökt och det verkar som om detta inte är ett ovanligt problem. Är det ännu ett fall av omotiverad moderkorts Abit-död?

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Låter som bioset ha get upp. Vanligt på NF7 korten så det är bara att skicka tillbaka så får du ett nytt kort eller bios.

/Martin

Permalänk
Medlem

jepp det är dött. fick likadant och skickade in, fick tillbaka ett nf7-s2
såg att jag inte ändrat min sign sen dess

Permalänk

Ok, tackar för tipsen, misstänkte nästan det var bioset. Naturligtvis så stödjer inte min epromprogrammerade bios-chippet heller. Nåja, som tur var så köpte jag kortet av en lokal butik. Nu ska de få göra skäl för sina höga priser och få fixa hela returhanteringen åt mig

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

En fråga !
Är datorn alltid död om Bioset är skadat ?
Eller kan datorn starta som vanligt, men inte dra igång hdd /cdrom mm.
Ingen signal till skärmen osv.
Allså en dator som inte går att gå in i bios eller installera om windows mm.
Eller är det något annat då ?

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk

Om datorn går igång men skärmen är svart och inget annat funkar så *kan* det vara bioset. Kan t.ex bli så om man flashar med fel biosvariant. Vissa moderkort har dock stöd för att boota från floppy även om det är fel på bioset och därmed kunna lägga in en ny fungerande. Finns en hel del information om detta bl.a här http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=43267.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

Tack !
Men datorn är hel tokig.
Ibland så kan man komma in i bios och ändra, men sedan när windows skall starta så kommer texten på blå botten att windows stoppat för att inte skada systemet eller nåt liknade.

Andra gånger så funkar inget.
Håller man på ett tag och resetar och försöker få igång datorn så blir den död.
Drar ut nätsladden en stund och allt kan starta igen fast inte windows.
Bytit minnen samt hårddisk utan resultat.

Eftersom man kan komma in i bioset ibland så kan väl inte det vara orsaken.
Fast det kan vara skadat förstås och att felen ändrar sig hela tiden gör mig
helt osäker på vad felet kan vara.

Provar man att formatera om eller installera om windows så stopar systemet och inget mer går att göra.
texten att det kan vara virus och att man skall köra chkdsk /F är allt som man får i tips för ev. orsak.

Det spelar ingen roll om man startar utan hdd systemet stoppar iaf.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Medlem

Låter som nån eller några komponenter inte är komplatibla med varandra. Det är bara att börja felsöka vilken komponenet som är inkomplatibel/sönder.

Tex: Mitt 3200 minne vill inte gå i 333Mhz på mitt gamla Nf7-S v2.0 men i 400Mhz så gick dom utmärkt trots att dom ska vara bakåt kompelatibla.

/Martin

Permalänk

Tack för dit svar !

Ja det är väl något som gått sönder isåfall eftersom allt
fungerade under flera månader.
Förstår bara inte vad.
Det är ju endast Cpu:n som jag ej bytt förutom moderkortet som också kan
vara en möjlig orsak.

Jag har endast bytt mus, och skulle det vara orsaken till allt så blir jag
orolig hahaha !
Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.