"Minirecension" av Netgear WGT634U samt Lacie 250GB USB HDD

Permalänk
Medlem

"Minirecension" av Netgear WGT634U samt Lacie 250GB USB HDD

Beställde en trådlös router samt en extern HDD från www.dustin.se för snart två veckor sedan.
Routern http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=501006815... kom efter några dagar och disken http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=501006413... damp ner igår.

Efter att nu ha suttit ett antal timmar och arbetat med diverse konfigurering så kan man sammanfatta det hela som följer:

Routern fungerar ypperligt i det stora hela, låst på MACadress, ändrat IP-range, reserverat IP till specifika MAC-adresser, trådlösa delen med 128-bitars kryptering och så vidare...
Det som _inte_ fungerar i dagsläget med aktuell firmware är portforwarding på både UDP och TCP till samma port och IP. Netgear själva vet tydligen inte mkt om problemet heller.

Den externa HDD'n fungerade också den utan anmärkning, formaterade och partitionerade upp den och kopplade in den på routerns USB2.0-port.
Dock var jag tvungen att backa firmwaren i routern till "icke-beta" för att överhuvud taget kunna accessa HDD'n via FTP.
Att browsa HDD'n fungerar nu klockrent, både via nätverket likväl som via FTP där routern ger möjlighet att ställa både port och access via user/pass.

Routern håller normal arbetstemp, och har ännu inte "havererat".
Disken är inte heller den speciellt varm, snarare ljummen, och går som tåget. Vad gäller ljudnivån så ligger den på en mkt acceptabel nivå, knappt hörbar där den är placerad 2 meter ifrån skrivbordet.

Det enda problemet är dock att det inte går att "skriva" på disken när den är kopplad via routern. Netgear har ännu inte svarat på om det kan bero på att routern inte gillar NTFS. Lacie skall kontaktas imorgon för att utreda om det är något som går att åtgärda från deras sida.

Om det är någon som har frågor och funderingar så ställ dem gärna i denna tråd om ni själva går i köpartankar av router och extern HDD

Mvh
2g0d

PS. Det har tydligen kommit finfina erbjudanden på router+disk efter att jag beställde. Mitt pris blev ~3.500 för rubbet inkl moms och frakt.

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Är oxå sugen att byta min 3Com router mot denna och en extern disk, låter inte bra att du inte kan skriva till disken när den e NTFS.
Såg på Netgears site att den nya beta firmw stöder usb hubb å flera diskar det låter ju super.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adl
Är oxå sugen att byta min 3Com router mot denna och en extern disk, låter inte bra att du inte kan skriva till disken när den e NTFS.

Nej, det inte bara låter "illa", det _är_ illa
Men då jag inte haft tid att felsöka mer så kan det ju fortfarande finnas möjligheter att ordna till det.
Min teori är dock att en ny firmware på Routern löser problemet, har testat med ett USB fickminne
med FAT32 och det fungerade utmärkt att skriva till just den.

EDIT: Det är inte konstigt att det inte fungerar att skriva till disken som
är formaterad med NTFS... Har laddat ner en manual för ovanlighetens skull
och där står följande: The file system on the partition can be FAT, FAT32, NTFS (read only), or Linux.

Eländans Netgear!

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Hur kommer den externa disken upp i winxp? ligger den på nätverket eller måste man ansluta till den via ftp?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adl
Hur kommer den externa disken upp i winxp? ligger den på nätverket eller måste man ansluta till den via ftp?

När den är direktkopplad till datorn så dyker den upp som vilken disk som helst.
Inkopplad bakom routern ansluter jag antingen
- via nätverket
- mappar upp den som en disk
- via FTP

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Har samma router fast en annan extern hdd en Western Digital.
Synd det där med NTFS undrar varför inte det går :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TobbeH
Har samma router fast en annan extern hdd en Western Digital.
Synd det där med NTFS undrar varför inte det går :/

Man tycker ju att det borde komma i en framtida firmware.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Vad hade du för typ av fel på ftpn eftersom du bytte till en äldre firmware?

Jag kan inte logga in på min ftp från internet, bara från mina interna datorer.

(Kan man skicka upp filer via ftp utifrån internet? eller bara läsa filer?)

Permalänk
Medlem

Skyll inte på Netgear över att NTFS inte har skrivstöd, det är Microsoft som inte vill släppa specifikationerna för NTFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sephirot
Vad hade du för typ av fel på ftpn eftersom du bytte till en äldre firmware?

Jag kan inte logga in på min ftp från internet, bara från mina interna datorer.

(Kan man skicka upp filer via ftp utifrån internet? eller bara läsa filer?)

Felet bestod i att det inte alls fungerade att logga in via FTP för min del,
varken lokalt (ftp://192.168.x.x) eller utifrån (ftp://xxx.xxx.xx.x)
Det som gjorde att jag "backade" till en äldre firmware var just det faktum
att den jag använde just då fortfarande var/är en betaversion.

Svar ja, det går utmärkt att "ladda upp"/"skriva" till en extern inkopplad disk,
så länge den inte kör NTFS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Skyll inte på Netgear över att NTFS inte har skrivstöd, det är Microsoft som inte vill släppa specifikationerna för NTFS.

Skylla och skylla på Netgear, för en annan August som inte har stenkoll på
filsystem och dess för resp nackdelar så är det ju definitivt något jag förväntade
mig skulle fungera. När Netgear själva gör reklam för sin produkt och lyfter fram
dess förträfflighet vad beträffar just USB2.0-interfacet som möjliggör inkoppling
av extern disk så räknar jag, och uppenbarligen många med mig, att routern
skall klara av att hantera (skriva/läsa) till alla filsystem.

Dock hade jag idag ett långt samtal med en ansvarig för Sverige/Norden på Netgear
som förstod att de var tvungna att göra som följer:
A. Lösa "problemet"
B. Om A. ej OK tydliggöra, i produktspec, vilka filsystem som hanteras, och hur de hanteras
C. Köpa tillbaka ex. antal routrar och riskera att få på tasken av någon ivrig människa
som driver ärendet

Anledningen till att Netgear WGT634U inte klarar av att skriva till NTFS är om
jag förstått det hela korrekt att routern kör någon typ av OpenSource ("nix"?)
och att det då saknas "licens?" för att just skriva till NTFS...

Hur som helst så är jag kanon-nöjd med routern, förutom att jag för stunden
känner mig irriterad, mest på mig själv, att jag inte grävde djupare i tillgänglig
information utan "köpte" säljsnacket och alla PDF'er rakt av.

(Det framgår nämligen endast av "Reference Manualen" att det inte går
att skriva till NTFS, och för mig är en sådan manual något jag laddar ner när
jag har problem med produkten vad gäller konfiguration osv. All annan viktig
info bör finnas tillgänglig i produkt/tekniska specar)

Återstår att se vad Netgear säger, väntar med spänning på vad mannen jag talade
med idag återkommer med för information. Han är tydligen inblandad i olika forum
där de för en dialog med Microsoft kring detta

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Jag tänkte använda min router+disk (500GB) som en film- och musikserver där jag bla tänkte streama filmer med DVD-kvalitet till min HTPC (WinXP) i rummet bredvid.
Vad skulle nackdelen med FAT32 vara i mitt fall?

//D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darren
Jag tänkte använda min router+disk (500GB) som en film- och musikserver där jag bla tänkte streama filmer med DVD-kvalitet till min HTPC (WinXP) i rummet bredvid.
Vad skulle nackdelen med FAT32 vara i mitt fall?

//D

Jadu, skall du inte skriva till disken när den sitter kopplad bakom routern så är väl det enda
problemet jag på rak arm kan komma på att FAT32 inte klarar av att hantera filer över 4GB.
Detta ställer till en hel del om du skall lagra DVD-filmer (från semester och dylikt) på disken...

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2g0d

Återstår att se vad Netgear säger, väntar med spänning på vad mannen jag talade
med idag återkommer med för information. Han är tydligen inblandad i olika forum
där de för en dialog med Microsoft kring detta

Mvh
2g0d

Har Netgear återkommit till dig? är ruskigt sugen på en men gillar inte det här problemet med NTFS vill ju kunna streama mina "semesterfilmer"

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Kan man komma runt problemet med NTFS om man kopplar disken till en sån här:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=43&p...
...och vidare till Netgear-routern?

//D

Edit: Fick svar från Linksys själva, som lyder så här:

> Unfortunately no. The internal operating system is Linux, and it only
> understands ext3 file system on hard drives.

Klarar ext3 filer över 4GB?
Kommer disken att dyka upp som en vanlig nätverksdisk i WinXP Explorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adl
Har Netgear återkommit till dig? är ruskigt sugen på en men gillar inte det här problemet med NTFS vill ju kunna streama mina "semesterfilmer"

Nej, jag har inte hört något från dem ännu, men om jag inte missminner mig så var det
idag de skulle ha en träff med Microsoft... så vi får se vad som händer.

Att streama film torde inte vara något problem, om du däremot vill skriva till disk
med NTFS så är det problem. Läsning fungerar alltså utmärkt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darren
Kan man komma runt problemet med NTFS om man kopplar disken till en sån här:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=43&p...
...och vidare till Netgear-routern?

//D

Edit: Fick svar från Linksys själva, som lyder så här:

> Unfortunately no. The internal operating system is Linux, and it only
> understands ext3 file system on hard drives.

Klarar ext3 filer över 4GB?
Kommer disken att dyka upp som en vanlig nätverksdisk i WinXP Explorer?

Som sagts tidigare så verkar det vara som så att all opensource saknar
skrivmöjligheter till NTFS då det är Microsofts system (eller nåt liknande)

Vad gäller EXT3 så förstår jag inte riktigt alla de svar "Dr Google" ger mig
när jag söker. Vissa sidor talar om maxstorlek på 2GB, andra om 2TB...
Linux kan jag noll och intet om, tyvärr.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22ext3%22+%22maximum+fil...
http://elibrary.fultus.com/technical/topic/com.fultus.suse.gu...

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Agerar hårddisken som ftp?

altsså jag kopplar in hårddisken till raotern sen går jag bara därifrån, sen via skolan så kopplar jag upp mig till hårddisken funkar det??

Då behövs ju ingen dator!! eller är jag helt ute och cyklar

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Agerar hårddisken som ftp?

altsså jag kopplar in hårddisken till raotern sen går jag bara därifrån, sen via skolan så kopplar jag upp mig till hårddisken funkar det??

Då behövs ju ingen dator!! eller är jag helt ute och cyklar

Det är lite det som är vitsen med att kunna koppla en HDD till routern, att man just slipper datorn. Alternativet är en filserver som står på hela tiden.
Är dålig på säkerhet men med rätt inställningar i brandväggen borde du kunna komma åt disken som en 'ftp-disk'.

//D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Agerar hårddisken som ftp?

altsså jag kopplar in hårddisken till raotern sen går jag bara därifrån, sen via skolan så kopplar jag upp mig till hårddisken funkar det??

Då behövs ju ingen dator!! eller är jag helt ute och cyklar

Routern agerar FTP-server, och ja, det fungerar perfekt!
Perfekt att spara ström (eller nåt ) genom att stänga av sina datorer
men fortfarande ha access till FTP'n...

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2g0d
Routern agerar FTP-server, och ja, det fungerar perfekt!
Perfekt att spara ström (eller nåt ) genom att stänga av sina datorer
men fortfarande ha access till FTP'n...

Mvh
2g0d

Hur "delar" man ut olika mappar till olika användare osv?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hur "delar" man ut olika mappar till olika användare osv?

Du skapar ett användarkonto (user/pass) och anger vilken partition/mapp som skall
delas ut till den aktuella användaren. Än så länge (i nuvarande firmware) så är det som
så att det inte går att ex sätta olika rättigheter för en användare till olika mappar.
Du blir då tvungen att skapa olika users.

Hoppas det var svar på frågan

Mvh
2g0d

Edit: det går även att sätta läs eller läs/skriv-rättigheter till alla olika users.

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2g0d
Du skapar ett användarkonto (user/pass) och anger vilken partition/mapp som skall
delas ut till den aktuella användaren. Än så länge (i nuvarande firmware) så är det som
så att det inte går att ex sätta olika rättigheter för en användare till olika mappar.
Du blir då tvungen att skapa olika users.

Hoppas det var svar på frågan

Mvh
2g0d

Edit: det går även att sätta läs eller läs/skriv-rättigheter till alla olika users.

Jo nåt i den stilen, jag vill skapa typ 10 använader sen får de tillgång till hela D: bara läsa kopiera? och bläddra i mappar och dock ej radera, ladda upp något eller ändra namn osv, sen vill man göra en mapp i D: där de kan få ladda upp grejor.

Ungefär så har jag på min ftp nu, men somsagt datorn drar mer ström än vad 1 hårddisk plus router gör.

EDIT: några frågor till

funkar speeden bra då? folk kan tanka/ladda upp sammtidigt i typ 1-2MB/s utan att det laggar osv

Kan man ha flera diskar i routern? typ 2-3st

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nyaste firmwaren för denna stöder upp till 27 diskar via en USB-hubb

detta är skittufft

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
funkar speeden bra då? folk kan tanka/ladda upp sammtidigt i typ 1-2MB/s utan att det laggar osv

Kan man ha flera diskar i routern? typ 2-3st

Inga problem med hastigheten, men jag har inte mer än 10mbit-lina så det är svårt att testa i 2MB/s

Absolut, som posten ovan säger så stöder den nya firmwaren fler diskar!

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Det låter ju riktigt grymt med att kunna ha 27 diskar, skulle kunna tänka mig att ha 27st D2 1,6 Terrabyts diskar

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Antingen är det jag, eller så är det routern som inte är frisk!
Nu kan jag helt sonika inte ens läsa stora filer på disken när den är konfad i NTFS...

Med andra ord, mina semesterfilmer är helt osynliga!
Däremot de semesterfilmer som är i DivX osv syns...

Någon annan som har samma trubbel?
Om inte så blir det till att lyfta luren imorgon för att prata allvar med Netgear,
skall det inte ens gå att läsa stora filer (NTFS) så kastar jag routern till skogs!

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

jag har köpt den här routern. men routern får inget ip från min isp. funkar kanon utan router. jag kommer åt routern å kan ställa in den på 192.168.1.1. men där är jag fast.

Visa signatur

Workstation: MSI K8N | A64 2800+ | Kingston 512Mb | ATI Radeon 9600XT
X-box: X-bit | Barracuda 120 Gb

Permalänk
Medlem

royal: vad har du för ISP?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
royal: vad har du för ISP?

jag har tele2 lan... spelar de nån roll?

Visa signatur

Workstation: MSI K8N | A64 2800+ | Kingston 512Mb | ATI Radeon 9600XT
X-box: X-bit | Barracuda 120 Gb

Permalänk

Vad klarar routern för hastighet mellan wan - lan?

+ Är den kompatibel med BBB Lan?

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle6killer
Vad klarar routern för hastighet mellan wan - lan?

+ Är den kompatibel med BBB Lan?

http://www.danasoft.com/sig/Matrix123.jpg

En bekant sitter på 100mbit och klarar med lätthet av att maxa linan,
så länge han inte kör trådlöst förstås...

För övrigt absolut kompatibel med BBB LAN!

Mvh
2g0d

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB