Permalänk
Medlem
Skrivet av stoji:

Hej! Har funderat på detta om vattenkylning ett tag och H50/H70!

Är det någon större skillnad på H50 och H70n? Jag vill ha era synpunkter, inte någon recension. Är det stor skillnad på dom temperaturmässigt?

Går det att få ihopa ett vattenkylningssystem för 1200krsom ser någorlunda normalt ut? Jag ska endast kyla processor då.

Jag har ett FD R2 förresten. Jag bör även tillägga att jag ska inhandla en i5 760 som ska kylas av vattnet då. Den lilla stackaren ska även få sig en liten omgång av överclockning så ni isåfall väljer något som kan hålla temperaturerna nere.

nu är jag ju ingen mästare men här är ett förslag som ger en fingervisning om priset om inte annat

ca: 1350 kr + frakt

ersätt reservoaren med en T-koppling + slang om du vill spar lite.(jobbigare att få igång ett system utan reservoar)

Permalänk
Medlem

Får man posta en fråga i FAQ'en? Jag funderar på att börja samla på mig saker till ett komplett vattenkylnings kit och tänkte börja med slang, hur mycket behöver man? jag tänkte köra två loopar, en som är för CPU och mobo och så en loop till grafikkort ev SLI. Hur mycket ska jag köpa till varje loop, 3 meter är det för mycket?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1ck0:

Får man posta en fråga i FAQ'en? Jag funderar på att börja samla på mig saker till ett komplett vattenkylnings kit och tänkte börja med slang, hur mycket behöver man? jag tänkte köra två loopar, en som är för CPU och mobo och så en loop till grafikkort ev SLI. Hur mycket ska jag köpa till varje loop, 3 meter är det för mycket?

Testa och använda lite snöra och dra fram och tebax i chassiet så får du se ungefär hur mycket slang du behöver.
3 meter låter lite tycker jag.
Du kan klippa fel och så kanske du inte kan utnytja allt i och med att det kommer i enmeters stumpar.
jag använde upp alla tre meter till min slinga som bara går pump>3x120>1x120>cpu>res>pump
ta gärna för mycket för ifall olyckan skulle vara framme att du klipper helt fel ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Testa och använda lite snöra och dra fram och tebax i chassiet så får du se ungefär hur mycket slang du behöver.
3 meter låter lite tycker jag.
Du kan klippa fel och så kanske du inte kan utnytja allt i och med att det kommer i enmeters stumpar.
jag använde upp alla tre meter till min slinga som bara går pump>3x120>1x120>cpu>res>pump
ta gärna för mycket för ifall olyckan skulle vara framme att du klipper helt fel ^^

Smart med snöre, will do! (Y) Jag tänkte beställa från chilledpc och vad jag förstår så kommer slangen i ett stycke därifrån. Ja jag sitter hellre med någon meter för mycket än några cm för lite. xD

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Tja, är novis inom vattenkylning så hoppas på att någon kan ta en titt på mitt kitt och säga om det är något som ser konstigt ut. Det enda som saknas vad jag kan se är fläktar, men jag har säkert fel
Det är tänkt kyla en 5850 och en q9550 som båda skall överklockas.

Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH

Tack på förhand för kritik.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

jag ska vattenkyla 3 470 gtx och överklocka dem är en Radiator 360 tillräckligt stor för 3 way sli 470 gtx + överklockning coh hålla dem kalla ? och jag ska bara vattenkyla dem

Permalänk
Skrivet av Jonashalv:

jag ska vattenkyla 3 470 gtx och överklocka dem är en Radiator 360 tillräckligt stor för 3 way sli 470 gtx + överklockning coh hålla dem kalla ? och jag ska bara vattenkyla dem

Du bör nog satsa på en större typ 420 av tjock variant, Cooling Stuff, vattenkylning till datorer 60mm tjock.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Du bör nog satsa på en större typ 420 av tjock variant, Cooling Stuff, vattenkylning till datorer 60mm tjock.

/S

tack för tipet men frågan är det nödvändigt med en så stor Radiator när jag ska bara vattenkyla 3 470 gtx och inget annat ?

Permalänk
Skrivet av Jonashalv:

tack för tipet men frågan är det nödvändigt med en så stor Radiator när jag ska bara vattenkyla 3 470 gtx och inget annat ?

Alltså det funkar säkert med en 360 radiator av samma tjocklek men du kommer att få köra fläktarna på betydligt högre hastighet.
Vi får se om det dyker upp något riktigt äss som kan svara bättre än mig

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonashalv:

tack för tipet men frågan är det nödvändigt med en så stor Radiator när jag ska bara vattenkyla 3 470 gtx och inget annat ?

Jag har två 470 och en 360 radiator. Med fläktarna på max med 860 / 1900 och 30 min i furmark fick jag ca 71 grader. I spel däremot ligger de på ca 53.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Hybrid Kylning?

Hej

Är det någon som har sett någon sorts Hybrid mellan Luft/Vätske kylning?

T.ex en H50/70 liknande kylare med kylflänsar också?

Jag vet att det kanske bestrider meningen med vattenkylning då det ska vara tyst, eller att varmluften i chassit kommer låta kylflänsarna försämra vattenkylningen, men passivt eller inte.

Jag tycker det skulle vart bädääs med en sådan lösning, bara för utseendet och feelingens skull

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Är det okej om jag frågar om min loop ser bra ut här?

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonashalv:

jag ska vattenkyla 3 470 gtx och överklocka dem är en Radiator 360 tillräckligt stor för 3 way sli 470 gtx + överklockning coh hålla dem kalla ? och jag ska bara vattenkyla dem

kör på en Black ICE GT stealh 360 så kommer den att räcka gott och väl
med mina GTX 470 SLI överklockade till 790mhz core och 1828mhz mem 1.087v så når dom 54 grader som max (1300rpm på Akasa fläktarna)
och då kyler jag även en överklockad i7 950 i samma loop.

jag börjar misstänka att feta radiatorer som är tjocka inte är optimalt
det krävs mer flöj från fläktarna för att få bort varmluften.
och det är ju varmluften man måste få bort annars gör ju radiatorn ingen nytta.

black ICE GT Stealth 360 är endast 3cm tjock
även vid 600rpm med 3st Akasa Apache 120mm Fläktar så fläktar det på bra baksidan av radiatorn.
lättkyld med andra ord

cool as hell

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Vilka svenska butiker kan ni rekommendera, gärna en butik som kan hjälpa mig med de delar jag behöver.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Vilka svenska butiker kan ni rekommendera, gärna en butik som kan hjälpa mig med de delar jag behöver.

Cooling Stuff, vattenkylning till datorer
De skall tydligen vara riktigt schyssta. Släng iväg ett mail och fråga hur du skall göra.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Börjar bli ett ganska högt kluckande ljud ifrån min radiator. Några tips på vad som kan göras?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Hej

Är det någon som har sett någon sorts Hybrid mellan Luft/Vätske kylning?

T.ex en H50/70 liknande kylare med kylflänsar också?

Jag vet att det kanske bestrider meningen med vattenkylning då det ska vara tyst, eller att varmluften i chassit kommer låta kylflänsarna försämra vattenkylningen, men passivt eller inte.

Jag tycker det skulle vart bädääs med en sådan lösning, bara för utseendet och feelingens skull

Gigabyte's gamla bigwater om jag inte misstar mig, sen ska det finnas ett VGA-block också med fläkt kommer tyvärr inte ihåg exakt men tror det heter orb nånting.

Permalänk
Medlem

Har det någon betydelse om man väljer ett fullcoverblock med acetal eller nickel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Har det någon betydelse om man väljer ett fullcoverblock med acetal eller nickel?

nej.
acetal kan spricka om drar i skruvar vilket nickel inte lär göra.
mest en estetisk fråga.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

jag har tänkt att köpa till en 240 rad till mitt nuvarande system, jag har redan en 360.
Så då undrar jag om det kommer bli stor temp skillnad ?

LÄNK TILL SYSTEMET SOM JAG SNACKAR OM (Smooth Orange) ▼

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man ställa en lite fråga i FAQ:n?:), har nyss beställt min vattenkylning och har kollat lite på hur folk luftarsystemet inför installationen...
vissa verkar köra med en extärn strömkälla medans andra "tjuvkopplar" PSU:n

kan någon snäll swec:are tala om hur man tjuvkopplar PSU:n kanske en liten bild eller förklaring ?? tack på förhand!

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Får man ställa en lite fråga i FAQ:n?:), har nyss beställt min vattenkylning och har kollat lite på hur folk luftarsystemet inför installationen...
vissa verkar köra med en extärn strömkälla medans andra "tjuvkopplar" PSU:n

kan någon snäll swec:are tala om hur man tjuvkopplar PSU:n kanske en liten bild eller förklaring ?? tack på förhand!

Jump start PSU. In short, ta ett gem och koppla det mellan den gröna och valfri svart kabel på 24-pins kontakten.

Permalänk
Medlem

Hur luftar ni era loopar? Sist Jag gjorde det så fick jag vrida och vända på datorn (inte kul om den väger 25kg) samtidigt som jag försökte hålla reservoaren så högt upp som möjligt. För det räcker väl inte med att bara låta pumpen gå osv? Då samlas ju all luft i radiatorn. Skulle vara kul att höra då jag snart ska tömma den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Jump start PSU. In short, ta ett gem och koppla det mellan den gröna och valfri svart kabel på 24-pins kontakten.

tack så mycket.. testade nyss på ett gammalt nätagg, funkade kanon!

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Finns det block som passar AM3?
Såg bara AM2 på Aquatuning nämligen.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

fick hem nya pumpen idag då Eheim 1048 inte orkade med två GTX470 i SLI och en CPU + 360 rad

Phobya DC12-400 vart det
enormt tryck i pumpen
redan vid 50% varv så pumpar den bättre än Eheim 1048

den låter lite mer så det kan vara ide att bygga in den i lådan
jag ska fixa det framöver,tills vidare så står radden och pumpen utanför

slänger upp några bilder

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

fick hem nya pumpen idag då Eheim 1048 inte orkade med två GTX470 i SLI och en CPU + 360 rad

Phobya DC12-400 vart det
enormt tryck i pumpen
redan vid 50% varv så pumpar den bättre än Eheim 1048

den låter lite mer så det kan vara ide att bygga in den i lådan
jag ska fixa det framöver,tills vidare så står radden och pumpen utanför

slänger upp några bilder

http://privat.bahnhof.se/wb192876/P1.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/P2.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/P3.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/P4.jpg

http://privat.bahnhof.se/wb192876/P5.jpg

vilken reservoir är det? passar den bra ihop med Phobya DC12-400?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av judge:

vilken reservoir är det? passar den bra ihop med Phobya DC12-400?

japp den är gjord för Phobya DC12-400
http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p8082_EK-Water...

har nu byggt in pumpen i chassit.
mycket tystare och bättre flöde med dom nya slangarna

köper ni 400 pumpen så rekomenderar jag nån typ av fläktjustering/voltregulator
helt onödigt att låta pumpen gå för max om man inte belastar datorn
jag kör med Asus FanXpert med två lägen
det ena så går fläktarna och pumpen ner till hälften och det andra är det fullt flöj.
men redan vid halva varvet så pumpar 400an bättre än gamla Eheim 1048 pumpen och det är ju lite imponerande.

nytt chassi är på gång så strunta i det

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Har det någon betydelse om man väljer ett fullcoverblock med acetal eller nickel?

Det är koppar/nickel och Acetal/Plexi, vad jag vet.

Nickel oxiderar inte, men det gör inte koppar så lätt heller.

Acetal är svart, plexi är genomskinligt. Om det spricker eller ej kan jag ej stödja eller gå emot

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Vilka svenska butiker kan ni rekommendera, gärna en butik som kan hjälpa mig med de delar jag behöver.

http://www.aquatuning.se

Grym sida med ett stort utbud och bra priser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi