Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

ganska säker på att du kan räkna log(nedsänkt tal) på TI-82.
kika in på math eller liknande.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Tja. Har problem med ett tal här, hoppas nån kan hjälpa till!

----------
Skriv i potensform och beräkna x;

x=log(nedsänkt 3) 81

Jag kan räkna ut det med hjälp av uteslutningsmetoden men jag vill lära mig det korrekta sättet.
min räknare: TI-82

Den behöver du ingen miniräknare till.
81=9^2= (3^2)^2 = 3^4

log med nedsänkt trea betyder logaritmen i basen 3.

logX (dvs logaritmen i basen X)

logX(X^y) = y*logX(X)=y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Tja. Har problem med ett tal här, hoppas nån kan hjälpa till!

----------
Skriv i potensform och beräkna x;

x=log(nedsänkt 3) 81

Jag kan räkna ut det med hjälp av uteslutningsmetoden men jag vill lära mig det korrekta sättet.
min räknare: TI-82

För att byta bas på dina logaritmer gäller: log[b](x)=log[k](x) / log[k](b)

Dvs log[3](81) = log[10](81) / log[10](3) eller om du föredrar basen e: log[3](81)=ln(81)/ln(3)

På wikipedia finns mycket matnyttigt: http://en.wikipedia.org/wiki/Logarithms

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hmm hittar det inte just nu men det finns säkert där inne, kollar instruktionsboken...

ilmarinen >> Nice! Var ju rätt simpelt.

Ska klura på: logX(X^y) = y*logX(X)=y lite och det zarkov skrev.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Hmm hittar det inte just nu men det finns säkert där inne, kollar instruktionsboken...

ilmarinen >> Nice! Var ju rätt simpelt.

Ska klura på: logX(X^y) = y*logX(X)=y lite och det zarkov skrev.

Både det jag och zarkov skrev är "regler" för logaritmer. Jag har aldrig (efter ca 50 högskolepoäng iaf) härlett någon av dom formlerna, så det är bara att memorera

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom att sådana formler är omöjliga att komma ihåg och föredrar att lära mig hur de härleds.

I det här fallet är det rätt lätt :

Enligt definitionen av a-logaritm har vi att a^(log_a(x)) = x (där x>0).
Ta nu b-logaritmen av båda led : log_b (a^(log_a(x)) = log_b(x)

Använd logaritmlag till att "flytta ner" exponenten i vänsterledet framför :
log_a(x) * log_b(a) = log_b(x).

Detta är det sökta sambandet mellan logaritmer i basen a och basen b, där a och b är valfria baser.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

log_3(81)=log_3(9*9)=log_3(3*3*3*3)=log_3(3^4)=4*log_3(3)=4*1.

Eller om vill räkna ut det numeriskt med miniräknaren bara, log_3(81)=ln(81)/ln(3).

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Både det jag och zarkov skrev är "regler" för logaritmer. Jag har aldrig (efter ca 50 högskolepoäng iaf) härlett någon av dom formlerna, så det är bara att memorera

Hehe där ser man.

Ska skriva ner alla formler ni skrvit på papper och försöka lära mig dem ikväll. Måste av nån anledning ha det på papper för att förstå...

Om man vänder på det du sa ovan, vad bör man verkligen skaffa sig bra koll på om man som jag är intresserad av civilingenjör inom väg och vatten alt. maskinteknik.

Hoppas inte det här blev för mycket offtopic!

Permalänk
Medlem

Jadu, vad behöver man ha koll på?

Hela gymnasiematematiken skulle jag säga, gärna lite extrakurser också. Själv läste jag Ma A-F på NVTE för 8-10 år sedan. En del av det du kommer stöta på är derivator & integraler (i en och flera variabler), trigonometri, serier, logaritmer, linjär algebra och en hel del annat (komplex analys, transformer, numerisk analys, sannolikhetslära, diskret matematik mm mm)

Själv läste jag elektro på Chalmers och hade stor nytta av ffa Ma E och F. E och F är de sektioner som läser mest matte på Chalmers, därefter skulle jag tro att maskin och kemifysik kommer. Väg och vatten låg iaf förr långt ner på Chalmers mattelista, runt 25p renodlade mattekurser (>35p på E/F).

Till dessa 25-35p kommer sedan många kurser som tillämpar kunskaperna från de mer teoretiska kurserna, t.ex. signaler och system, reglerteknik och liknande (linjär algebra och transformer) eller hållfasthetslära och elektromagnetisk fältteori (flervariabelanalys och numerisk analys). Naturligtvis läser du inte alla dessa kurser som V-teknolog men det är de exempel jag har. I dessa kurser förutsätts det att du kan teorin och undervisningen handlar mer om att visa var teorin är tillämpbar och inte.

Lycka till!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

En enkel matematisk fråga nu då..

Frågan:

Dela 3200kr i två delar så att förhållandet mellan delarna blir 3:5. Jag har helt glömt bort detta, men av ren instingt så tog jag..

3+5=8

3200/8 = 400

400*3= 1200kr
400*5=2000kr

KÖr jag rätt, jag fick rätt i facit, dock så undrar jag om jag går rätt till väga, eller om just åtta stämmde in på detta talet.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Cyber: Rätt.

Enklare är att ta 3200*5/(3+5) resp 3200*3/(3+5).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har fått någe stillastånd i huvve nue;
Såhär lyder uppgiften;
Bestäm A och v i y=A*sin(x-v), om ymax=3 och y(0)=-1,5. (A>0 , 0<v<90)
MaD tal under rubriken (Förskjuta kurvor vertikalt och horisontelt).

Har fått ut att A=3, men hur ska man tänka för v?
Tack på förhand/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Har fått någe stillastånd i huvve nue;
Såhär lyder uppgiften;
Bestäm A och v i y=A*sin(x-v), om ymax=3 och y(0)=-1,5. (A>0 , 0<v<90)
MaD tal under rubriken (Förskjuta kurvor vertikalt och horisontelt).

Har fått ut att A=3, men hur ska man tänka för v?
Tack på förhand/Kicken

y(0) = -1.5 tillsammans med information 1 leder till

3*sin(-v) = -1.5 <> -3*sin(v) = -1.5 <> 3*sin(v) = 1.5 <> sin(v) = 1/2

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
y(0) = -1.5 tillsammans med information 1 leder till

3*sin(-v) = -1.5 <> -3*sin(v) = -1.5 <> 3*sin(v) = 1.5 <> sin(v) = 1/2

Det är korrekt, dock fattar jag inte så mkt mer ;). Varför ska dom blanda in y(0)? y är väl en funktion av x dvs. f(x)=y? Tror jag börjar bli trött. Jag hänger med på av du gör rent matematiskt dock inte teorin, hur du tänker som...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Det är korrekt, dock fattar jag inte så mkt mer ;). Varför ska dom blanda in y(0)? y är väl en funktion av x dvs. f(x)=y? Tror jag börjar bli trött. Jag hänger med på av du gör rent matematiskt dock inte teorin, hur du tänker som...

Du räknar y(0) eftersom du då bara har en okänd, v, kvar. (du känner ju A, x (x är ju noll) och y (vilket ju är just y(0). Då finns bara den okända v kvar som alltså går att räkna ut.)

Edit; Fixade till språket lite, för trött

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

y=y(x)=A*sin(x-v)
y(0)=A*sin(0-v)=A*sin(-v)

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Du räknar y(0) eftersom du då bara har en okänd, v, kvar. (du känner ju A, x (x är ju noll) och y (vilket ju är just y(0). Då finns bara den okända v kvar som alltså går att räkna ut.)

Edit; Fixade till språket lite, för trött

Där har vi det, hur kan du säga att x är noll? x och v måste ju vara lika stora i absoluttal för att y ska bli noll? Fas ifos. så är det ju y(0) som är -1,5. Men vad är då y en funktion av? Hehe sry om jag krånglar till det

damme: Där är det, det är alltså underförstått att y är en funktion av x?
För då är jag med; y(0)=A*sin(0-v)=A*sin(-v) säger ju allt. Varför säger dom inte y(x) samt att y(0)=-1,5?
Aja får tacka för hjälpen, men det är alltså underförstått det där?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Där har vi det, hur kan du säga att x är noll? x och v måste ju vara lika stora i absoluttal för att y ska bli noll? Fas ifos. så är det ju y(0) som är -1,5. Men vad är då y en funktion av? Hehe sry om jag krånglar till det

damme: Där är det, det är alltså underförstått att y är en funktion av x?

Det är underförstått i notationen att y är en funktion av x. V är en konstant. Eller egentligen mer korrekt så är det en sammansättning av funktioner. I vilket fall som helst så brukar man underförstå att y = y(x) om ingenting annat anges.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är underförstått i notationen att y är en funktion av x. V är en konstant. Eller egentligen mer korrekt så är det en sammansättning av funktioner. I vilket fall som helst så brukar man underförstå att y = y(x) om ingenting annat anges.

Tack! Jo jag vet att generellt så brukar y(värde) gälla för x, men jag blir som lite osäker.. särskilt när man redan har användt y i ett annat avseende. Aja, nu är det löst :).

EDIT: Om vi ska krångla till det :), facit säger 30grader, men varför kan man inte säga 150grader då? Eller ja just, den var ju definerad för 0<v<90, men hade den inte varit det hade man fått två då antar jag?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du kan visa att 0.9999999... går mot 1, nämligen genom att titta på skillnaden, 1-0.9999999999... som kommer att gå mot 0. I den meningen går 0.9999... mot 1. På samma sätt kan du titta på skillnaden mellan 100 och 99.999999... och observera att den skillnaden går mot 0. Så det är ingen bugg, däremot går det lite mot vad som är inlärt.

Det här problemet har fascinerat mig. Således har jag undersökt lite mer.
Detta är ett mer tydligt bevis.

0.9999999...= (n--->1...inf)Sigma(9*(1/10)^n) = (n--->0...inf)Sigma(9*(1/10)^n) -9 = 9/(1-1/10) -9 = 9/((10-1)/10) -9= 9/(9/10)) -9 = 1. Med detta torde det vara bevisat att 0.999999... =1.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

hej!

har lite problem med en matteuppgift som har med komplexa tal att göra.tänkte att kanske någon vet hur man gör här

uppgiften ser ut som sådan att de vill att jag ska lösa ekvationen:

z^2 -(4-4i)z-10i =0

har kommit så långt att jag har använt den sk. pq-formeln

och fått att z = 2-4i +- rotenur(2i) , efter en del förenklingar

nästa steg jag måste göra är att göra om rotenur(2i) till ett komplext tal på formen a+bi för att kunna få ut de två rötterna som ekvationen har.

Det är detta jag har problem med. hur gör man?

jag vet att rotenur(2i) =1+i (använt miniräknare och detta stämmer med varen på uppgiften) MEN får inte använda miniräknare i kursen så måste vet hur man gör det för hand...

tack på förhand för svar!

Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeni
hej!

har lite problem med en matteuppgift som har med komplexa tal att göra.tänkte att kanske någon vet hur man gör här

uppgiften ser ut som sådan att de vill att jag ska lösa ekvationen:

z^2 -(4-4i)z-10i =0

har kommit så långt att jag har använt den sk. pq-formeln

och fått att z = 2-4i +- rotenur(2i) , efter en del förenklingar

nästa steg jag måste göra är att göra om rotenur(2i) till ett komplext tal på formen a+bi för att kunna få ut de två rötterna som ekvationen har.

Det är detta jag har problem med. hur gör man?

jag vet att rotenur(2i) =1+i (använt miniräknare och detta stämmer med varen på uppgiften) MEN får inte använda miniräknare i kursen så måste vet hur man gör det för hand...

tack på förhand för svar!

Zeni

Om du tittar på förra sidan så löste vi just ett liknande problem där. Skrev hyffsat utförligt hur man ska göra, så du borde kunna använda den förklaringen även på ditt problem.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeni
hej!

har lite problem med en matteuppgift som har med komplexa tal att göra.tänkte att kanske någon vet hur man gör här

uppgiften ser ut som sådan att de vill att jag ska lösa ekvationen:

z^2 -(4-4i)z-10i =0

har kommit så långt att jag har använt den sk. pq-formeln

och fått att z = 2-4i +- rotenur(2i) , efter en del förenklingar

nästa steg jag måste göra är att göra om rotenur(2i) till ett komplext tal på formen a+bi för att kunna få ut de två rötterna som ekvationen har.

Det är detta jag har problem med. hur gör man?

jag vet att rotenur(2i) =1+i (använt miniräknare och detta stämmer med varen på uppgiften) MEN får inte använda miniräknare i kursen så måste vet hur man gör det för hand...

tack på förhand för svar!

Zeni

sqrt(2i)=sqrt(2*e^(i*pi))=sqrt(2)*e^(i*pi/2) = sqrt(2)*1/sqrt(2)*(1+i)=1+i.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
sqrt(2i)=sqrt(2*e^(i*pi))=sqrt(2)*e^(i*pi/2) = sqrt(2)*1/sqrt(2)*(1+i)=1+i.

Kan dock vara värt att poängtera att sqrt(z*q) = sqrt(z)*sqrt(q), där z och q är komplexa tal, generellt inte gäller. Här är en klassiker:

-1 = i^2 = sqrt(-1) * sqrt(-1) = sqrt(-1 * -1) = sqrt(1) = 1

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med ett enkelt MaB-tal.. jag kommer bara inte ihåg hur man tänker.. som om ni kan ge svar samt förklara hur man tänker vore kanon.

Problem: En ask har fem kulor, två blå och tre röda, hur stor är sannolikheten att du får två kulor av samma färg om du drar upp två?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Sannolikhet att få upp två blåa är (2/5) * (1/4). När du tar upp den första blåa finns ju fem fall varav två är gynnsamma. När du tar upp den andra finns bara fyra fall kvar varav endast en är gynnsam.

Samma tankegång för de röda ger (3/5) * (2/4).

Sannolikheten att få upp två med samma färg är då lika med slh att få upp två blå plus slh att få upp två röda.

(2/5)(1/4) + (3/5)(2/4) = 2/5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaret...

Kom på att man kunde göra om rotenur(2i) till (2i)^(1/2) så var en enkel sak att göra om det till polärform mha moivres(stavn?)formel och sedan göra om det till x+yi form.

typ så busenkelt i detta fallet att göra så så det inte är sant därför man glömmer det

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeni
Tack för svaret...

Kom på att man kunde göra om rotenur(2i) till (2i)^(1/2) så var en enkel sak att göra om det till polärform mha moivres(stavn?)formel och sedan göra om det till x+yi form.

typ så busenkelt i detta fallet att göra så så det inte är sant därför man glömmer det

När du löser komplexa andragradsekvationer bör du undvika pq-formeln och istället använda dig av kvadratkomplettering (som pq-formeln också bygger på). Anledningen är att du får just en massa uttryck av typen "roten ur(något komplext tal)".
Om man bara svarar typ 2 plus minus roten ur(1+i) eller något på grundkurser på högskolorna/universitet (ev matte E på gymnasiet), så får man vanligen 0 poäng.
Det är strikt talat inte fel att göra så, men då måste man noga definiera vad man menar med roten ur ett komplext tal och förenkla allt till x+iy form.

Att definiera rötter och ickeheltalspotenser av komplexa tal är något man dock brukar definiera och gå in på först på C-nivå.

(2i)^(1/2) är inte ett välbestämt tal utan två olika.
Om vi kallar (2i)^(1/2) för z, så är z de tal som uppfyller att z^2=2i.
Det finns två sådana tal, nämligen z=1+i och z=-(1+i).

Vi har därför (2i)^(1/2)= plus minus (1+i).

Om man inte har med komplexa tal att gör brukar man dock definiera tex 25^(1/2)= roten ur 5 till 5 och inte plus minus 5.
Håller man på med komplexa tal brukar man dock definiera 25^(1/2) till plus minus 5...
Så det finns två olika sätt att definiera "uppöjt till" här beroende på sammanhang. Att de betecknas på samma sätt har nog orsakat stor förvirring hos många (inklusive mig).

Edit : z^(1/2) är för övrigt exempel (oftast det första man stöter på) på en sk. flervärd funktion (där funktionen kan anta flera olika värden för varje enskilt värde man "stoppar in").
Detta begrepp är också något som kan orsaka viss förvirring första gången man stöter på det.
Man har ju innan fått lära sig att en funktion bara kan ha ett "y-värde för varje x-värde"...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
textelitext...

Du har ju helt rätt, mitt svar var inte fullständigt.
Nu blev jag ju nyfiken på hur jag borde ha gjort (det var några år sen jag läste komplex analys)
Rätta mig om jag har fel, men visst tänker jag rätt om jag gör så här:
sqrt(2i)=sqrt( 2*e^(i*(pi+2*pi*k) ) ) = sqrt(2)*e^(i*(pi/2+pi*k)) där k är valfritt heltal (positivt el. negativt)

Det kan man förkorta till +-(1+i). Oändligt många lösningar (beroende på k), men alla lösningar hamnar på antingen 1+i eller -(1+i).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Du har ju helt rätt, mitt svar var inte fullständigt.
Nu blev jag ju nyfiken på hur jag borde ha gjort (det var några år sen jag läste komplex analys)
Rätta mig om jag har fel, men visst tänker jag rätt om jag gör så här:
sqrt(2i)=sqrt( 2*e^(i*(pi+2*pi*k) ) ) = sqrt(2)*e^(i*(pi/2+pi*k)) där k är valfritt heltal (positivt el. negativt)

Det kan man förkorta till +-(1+i). Oändligt många lösningar (beroende på k), men alla lösningar hamnar på antingen 1+i eller -(1+i).

Ja, det är ju så man bör göra (bortsett från ett litet småfel i ("i" i exponentialform är e^(i*(pi/2)) och det fattas en "halva" i mellanledet)
Ändra till
sqrt(2i)=sqrt( 2*e^(i*(1/2)*(pi+2*pi*k) ) ) = sqrt(2)*e^(i*(pi/4+pi*k))
så är det rätt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.