Windows Media Center Edition 2005 eller Wellton Way

Permalänk
Medlem

Windows Media Center Edition 2005 eller Wellton Way

Är det någon som testat endera produkten och har några åsikter? Jag ska ha antingen eller.

Det som talar för Wellton Way är ju att dom, verkar ha en svensk EPG! Det som talar för XPMCE är att allt är integrerat i OS.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

jag skulle nog tagit M$

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jag skulle nog tagit M$

Okej, har du testat endera produkten? Jag tycker nog själv att XPMCE 2005 verkar bäst också.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite MCE 2005 och det ser verkligen nice ut. Har inte haft möjligtheten att köra det med någon TV-tuner ännu. Det som talar för MCE är snyggare GUI, kommer nog att utvecklas en jäkla massa bra apps då MS släppt SDK för detta, fler tvkort och annan hårdvara kommer att fungera då MS är marknadsledande. Ska snart beställa delar till mitt HTPC system och då blir det en beställning på MCE 2005 med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas någon som säljer MCE 2005 med fjärrkontrollen i Sverige.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag tror att fjärren bara säljs som OEM dvs vi köp av dator. Jag har bara hittat en leverantör som jag kan köpa den ifrån och då är det 3pack som gäller, men den verkar inte ha kommit ut på marknaden riktigt än utan kommer till sverige runt jul så det kanske är lite lättare att få tag på den då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du hittat en svensk leverantör alltså? Jag har letat och bara hittat den på andra sidan atlanten. Det blir rätt mycket struligare att beställa den därifrån, dessutom blir frakten dyrare än fjärren i sig.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

ebay.com - Galet billigt med überlåg $

Visa signatur

"You don't get the picture. You're getting framed."
-Randy Fitzsimmons

Permalänk
Medlem

Captech har den... Fast där behöver man vara ett företag...!

Permalänk
Medlem

Fjärrkontrollen kommer ut på svenska marknaden i slutet av december som det ser ut. Och till nästa höst kommer media center i svensk version

http://www.idg.se/ArticlePages/200412/09/20041209155134_CS/20...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon vet vad operativsystemet baseras på??

Home eller Pro??

Skulle vilja ha remote desktop på min eftersom jag vill styra allt ifrån min tabletpc...

Eller går det med VNC??

Permalänk
Medlem

Nu hart jag köpt fjärren. Den har poppat upp på flera ställen senaste veckorna. Däremot har jag ännu inte fått mitt TV-kort, så jag kan inte säga hur det funkar i jmf med Welltonway. Jag har en känsla av att det kommer att fungera utmärkt. Det enda molnet på M$ himmelen är avsaknaden av svensk EPG. Det är ju lite av själva vitsen med att bygga burken; att få b ä t t r e funktion än den gamla VHS:en.

Var in på Welltonways showroom och kollade, visst funkar det bra det också... dom var inte så intresserade av att prata teknik.

Verkligen ingen som kör Welltonway?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jos
Eller går det med VNC??

mm
ser inte någon anledning till att det inte skulle gå det är ju bara Windows xp med ett extra program som ligger i autostart

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

hallå jag hör hört att welltononways behöver internet upp koppling är det snat??? alltså behöver det hela tiden? jag har nämligen 56k... och om nån vet är det så med xpmce ochså?

och måste man ha nån speciel dosa för jag har ett hpuge tv kort och en logithek dosa med ir... (beställde ir motagaren och fick med en dosa inget pris skillnad men med dosna skulle det ha kostat 559 typp men betalade bara 147 plus frackt... :)......)

Visa signatur

Op som används:
Windows 98SE, Windows 2000 pro (sp4), Windows 2000 Advanst Server (sp4), Windows Xp Home (sp2), Windows Xp Pro (sp2), Windows Xp Media Center (sp2) och Windows 2003 Standard Server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Nu hart jag köpt fjärren. Den har poppat upp på flera ställen senaste veckorna.

Var fick du tag på fjärren? har beställt från mycom men de sköt precis upp lev datum från 20jan till 20feb, orkar inte vänta..

Ingen som verkar sälja Hauppauge WinTV-PVR-150MCE eller 250MCE som verkar vara det som gäller. Nån som vet någon som har den inne? Dustin tog just bort sin 250MCE från wwebbshoppen.

http://www.fiftyseven.se/FSCPresent.html verkar ha RPG för svenska , men inte för privatpersoner ännu.

Visa signatur

- "One man one desire"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lapster
Var fick du tag på fjärren? har beställt från mycom men de sköt precis upp lev datum från 20jan till 20feb, orkar inte vänta..

Ingen som verkar sälja Hauppauge WinTV-PVR-150MCE eller 250MCE som verkar vara det som gäller. Nån som vet någon som har den inne? Dustin tog just bort sin 250MCE från wwebbshoppen.

http://www.fiftyseven.se/FSCPresent.html verkar ha RPG för svenska , men inte för privatpersoner ännu.

Beställde fjärren och lite annat på datorbutiken, levererades på tre dagar. Köpte ett Hauppauge PVR-500MCE från Hauppauges webbplats, levererades på tre veckor. Kostade 1700:- inkl frakt. Kompisen köpte oxå ett, det kom en vecka snabbare.

Jag har inte kommit igång med EPG:n ännu, men det finns möjligheter att få det att fungera helt gratis om man kör andra programvaror, däremot vet jag inte hur det går att få svensk EPG att fungera snyggt i XPMCE.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag fick mina pvr150 i dag köpte ett 3pack så jag har ett kort över. Väntar dock fortfarande på fjärrkontrollen som är beräknad att komma runt 8 februari till min leveratör. Silverstone lådan bör komma nästa vecka kan knappt vänta längre

Jag kan passa på att tipsa om http://www.thegreenbutton.com/ som har bra länkar till fria 3:e parts programvaror för MCE och en jäkligt bra forum.

Edit: fiftyseven ska man nog inte hoppas för mycket på jag mailade dem och bad om mera information för OEM byggare (jobbar på datorfirma) men de har inte hört av sig alls. Tror jag skickade mailet i november.

Visa signatur
Permalänk

Jag kör med welltonway. Fick det i måndags, fungerar utmärkt, väntar bara på den digital versionen också. Men welltonway är fantastiskt, går att styra allt med fjärkontrollen och den svenska epgn fungerar utmärkt.
Några frågor?

Permalänk
Medlem

Har kört MCE 2005 i nån vecka nu och det är helt guld. Har fixat in EPG via lite plugin och pill men jäklar vad nice det blev tillslut.

http://zn4rk.org/mce_se_epg.jpg

Visa signatur
Permalänk

xtermin8
vad anävde du för plugin? kanse en liten guide på det.. hur pass krövande är epg alltså internet eller är det över antenen?

Visa signatur

Op som används:
Windows 98SE, Windows 2000 pro (sp4), Windows 2000 Advanst Server (sp4), Windows Xp Home (sp2), Windows Xp Pro (sp2), Windows Xp Media Center (sp2) och Windows 2003 Standard Server

Permalänk
Medlem

Jag ska skriva en guide på svenska åt en polare så jag kanske kan posta den här med. EPG är inte krävande alls jag laddar ner 14dagar åt gången och det tar ungefär 30 sekunder på 1Mbit.

Annars har jag kört efter den här guiden för att få det att fungera
http://www.o2design.se/o2grabber/mce2k5faq.htm

Visa signatur
Permalänk

okej tack så mycket då löser det sig nog bara att få tv kortet att funka jobbigt

Visa signatur

Op som används:
Windows 98SE, Windows 2000 pro (sp4), Windows 2000 Advanst Server (sp4), Windows Xp Home (sp2), Windows Xp Pro (sp2), Windows Xp Media Center (sp2) och Windows 2003 Standard Server

Permalänk

Får inte till det med EPG... strular som bara den... Hjälp

Permalänk

xtermin8 hur går det med den där guiden? blir den klar snart? skulle vara väldigt glad om man kunde få ta del av den...

Visa signatur

Op som används:
Windows 98SE, Windows 2000 pro (sp4), Windows 2000 Advanst Server (sp4), Windows Xp Home (sp2), Windows Xp Pro (sp2), Windows Xp Media Center (sp2) och Windows 2003 Standard Server

Permalänk
Medlem

Den är inte helt klar än men jag postar den iaf så kan ni skrika till om ni fastnar eller om jag glömt något.

Svensk EPG i Windows Media Center 2005 1.) För att man överhuvudtaget ska ha någon information att köra in i media center krävs det att vi hämtar denna från internet och gör om informationen till en xml-fil. Det finns en standard för detta som heter xmltv och jag har använt mig av ett program som heter o2grabber som är speciellt framtaget för att "rippa" information om svenska tvkanaler och spara detta i xml-format. Ladda ner senaste versionen här http://www.o2design.se/o2grabber/download.htm och installera denna i c:\program files\o2grabber 2.) Den information som o2grabber skapar ska vi importera till en webapplikation som heter webguide2. Detta är egentligen ett steg som inte har något med Media Center att göra då man ska kunna importera xml-filen direkt till Media Center med vissa program men jag har inte fått det att fungera och med webguide2 får vi också möjligheten att surfa in på vår egen dator från internet och fjärrstyra inspelningar. För att kunna köra webguide2 behöver vi först installera IIS som är den medföljande webservern i windows. Gå in på Lägg till/Ta bort program och klicka sedan på Lägg till/Ta bort windows komponenter. Leta upp Internet Information server (IIS) och bocka för den komponenten klicka sen på nästa och följ instruktionerna. 3.) När IIS är installerat kör igång installationen av Webguide (http://www.showtell.com/mce_webguide/2/download.asp). Jag kommer inte riktigt ihåg hur installationen ser ut men följ anvisningarna och när konfigurations rutan kommer upp klicka bort denna. 4.) För att WebGuide2 ska fungera med MCE 2005 måste vi patcha en dll-fil leta upp filen WebGuide2.dll och byt ut den mot en som du laddar ner här http://www.thegreenbutton.com/community/download.aspx?id=225&... 5.) WebGuide2 är alltså inte kompatibelt med Media Center 2005 innan man byter ut en dll-fil men även säkerheten i Media Center 2005 är högre än den i Media Center 2004 så vi måste låta det konto som kör själv webbapplikationen få högre behörighet. Öppna kontrollpanelen och leta upp Administration Tools dubbelklicka på denna och kör sedan Component Service. I listan till vänster expandera Component Services markera Computers direkt under och högerklicka sedan på My Computer i rutan till höger och välj egenskaper. I rutan som öppnas klicka på Com Security klicka sedan på knappen Edit defaults under Launch and Activations Permissions i följande ruta klicka på Add och skriv in ASPNET som användare klicka på Check Names och sedan OK. Rutan stängs och i underliggande fönster har nu kontot ASPNET lagts till du behöver nu markera ASPNET kontot och klicka i Local Launch och Local Activation svara sedan OK på alla rutor tills du kommer tillbaka till kontrollpanelen. 6.) Installera SmartGuide http://www.o2design.se/o2grabber/files/SmartGuide_2005beta1_I... jag har för mig att det bara är att kopiera in filerna som ligger i Bin katalogen till din c:\windows\ehome vi behöver också uppdatera SmartGuide genom att ladda ner http://www.thegreenbutton.com/community/download.aspx?id=227&... och byta ut SmartGuide.exe som vi nyss kopierade in i c:\windows\ehome När filerna ligger på plats kör filen MCE2005_EPG_Enable.reg för att aktivera guiden i MCE 2005 Kör sedan CasPol.exe -s off från kommandoprompten. Den bör ligga i C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322 7.) Nu måste vi testköra WebGuide2 för att se om du har dina kanaler rätt registrerade i programmet. Starta o2grabber från c:\program files\o2grabber\o2grabber.exe och klicka på configure markera de kanaler du vill hämta information för (obs om du har kabeltv och din leverantör samkör flera kanaler på samma plats kan du inte hämta information för mer än en kanal). Sätt output directory till c:\program files\o2grabber, channel naming ska vara id. Time offset bör vara +1. Du kan nu välja att bara hämta info för en dag för att det ska gå lite snabbare det är bara att gå in i det här programmet och ändra det till 14 dagar sen när allt är klart. 8.) Nu kan vi börja att köra över information. Kopiera över bat-filen autograb.cmd *) från skivan till t ex. ditt skrivbord och starta den genom att dubbelklicka på den. Körningen kan ta lite olika lång tid så låt den gå ett tag (mellan 1-3 minuter). Det sista bat-filen gör är att starta SmartGuide och här måste vi göra några manuella steg. SmartGuide: 1.) Klicka på Channel Editor och välj Load och sedan Save direkt efter. Svara ok på rutan som kommer upp men strunta i vad som står. Stäng Channel Editor 2.) Klicka på Guide Browser och sedan Initialize. Stäng Guide Browser 3.) Klicka på 1. Webguide2MCE! och svara ok på rutan som kommer. 4.) Klicka på 2. LoadGuide from XML. (I am sorry, something went wrong: object bla bla bla) Klicka ok och stäng SmartGuide 9.) Nu bör vi ha en fungerande Webbapplikation (surfa in på http://127.0.0.1/webguide2/ och kontrollera) och även en fylld guide i MCE Men som sista steg måste vi knyta guiden till kanalerna. Starta Media Center gå in på Settings -> Tv -> Add listnings to channel och välj vilken kanal som ska ha vilken "guide". Klart! För att uppdatera guiden vilket jag gör ungefär en gång i veckan kör punkt 8 lätt som en plätt!

*)Autograb.cmd

@Echo off Echo Autouppdatering av EPG cd "c:\program files\o2grabber\" "c:\program files\o2grabber\o2grabber.exe" -grab copy /Y "c:\program files\grab\tvdata.xml" "C:\Inetpub\wwwroot\WebGuide2\guide_data\guide.xml" copy /Y "c:\program files\grab\tvdata.xml" "C:\Inetpub\wwwroot\WebGuide2\guide_data\schema.xml" "C:\Inetpub\wwwroot\WebGuide2\MCE_Wizard\MCE_Wizard.exe" refresh cd C:\windows\ehome\ start /wait C:\windows\ehome\SmartGuide.exe /f

OBS! Att det finns en nyare smartguide där man slipper att klicka manuellt men de har ändrat något i den så den här guiden stämmer inte riktigt mot den. Ska testa lite med den och uppdaterar här sen.

Edit: OBS! Jag la till en sak jag missade på punkt 6

Visa signatur
Permalänk

strålande nu jävla så ska det fixas klart... detta gav mig sista pushen att göra klart media datorn...

Visa signatur

Op som används:
Windows 98SE, Windows 2000 pro (sp4), Windows 2000 Advanst Server (sp4), Windows Xp Home (sp2), Windows Xp Pro (sp2), Windows Xp Media Center (sp2) och Windows 2003 Standard Server

Permalänk
Medlem

inspelningskvalite'

Kan någon berätta lite hur kvaliten på inspelning av tv program med wellton resp mediacenter ser ut. Funderar på att skaffa men hittar inga rec om just detta . Är det vhs kvalite eller tv kvalite eller ännu bättre eller sämre. Kan detta justeras eller är det hårdvaran som bestämmer, och i vilket format sparas inspelningarna.

Visa signatur

En billig hobby e ingen riktig hobby!

Permalänk
Medlem

Hade tagit MSCE, mest för standardens skull.

Men de synd att de inte finns någon rikigt bra för Linux.

Permalänk

pappa har welton way, finns otroligt många trevliga menyer och sådant. jag har aldrig testat media center, men jag kan verkligen rekomendera welton way.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Ang inspelningskvaliten så har väl det med Tv-kortet att göra och inte programet.

Eller har jag fel nu?

Har Mediacenter, och är helt klart nöjd med det.

Visa signatur

Har inte så mycket att säga, så jag låter bli!!