Permalänk

Det du måste göra är att sticka till siba, onoff, power, elgiganten osv. och titta på tven. 24.000 kr är MYCKET pengar.. inte kul att köpa en sunkig tv.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=60153 <<--- Farsan har en sådan och är mkt nöjd.

Är för övrigt samma som den nån tipsar om från OnOff ovan.

dvdforum.nu är ett bra tips på forum för detta ändamål, där förstår dom också att man vill köpa nu och inte 2006

Angående att folk säger att man inte får någon bra plasma för 20-25k vill jag nästan dementera. Det sa alla förstå-sig-påare i September också, och det var då farsan köpte sin samsung, kostade i butik då 35k, kostar 20-22k nu. Priserna är helt klart rätt nu efter december och i mellandagarna.

Det är väl det där med HDTV, men handen på hjärtat hinner man inte byta tv innan det är aktuellt med dessa sändningar ändå?

Men som sagt, för vidare läsvärt material rekommenderar jag dvdforum.nu varmt.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
När kan man räkna med att 32" CRT HDTV apparater kommer till den europesika marknaden? Hoppas det är snart så prisen sjunk lagom till det blir en riktig standard

Det undrar jag med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $pike
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=60153 <<--- Farsan har en sådan och är mkt nöjd.

Är för övrigt samma som den nån tipsar om från OnOff ovan.

dvdforum.nu är ett bra tips på forum för detta ändamål, där förstår dom också att man vill köpa nu och inte 2006

Angående att folk säger att man inte får någon bra plasma för 20-25k vill jag nästan dementera. Det sa alla förstå-sig-påare i September också, och det var då farsan köpte sin samsung, kostade i butik då 35k, kostar 20-22k nu. Priserna är helt klart rätt nu efter december och i mellandagarna.

Det är väl det där med HDTV, men handen på hjärtat hinner man inte byta tv innan det är aktuellt med dessa sändningar ändå?

Men som sagt, för vidare läsvärt material rekommenderar jag dvdforum.nu varmt.

SVT börjar ju testa HDTV sändningar i slutet på 2005, och Telia kommer ju lansera tvvia deras ADSL2+, kan ju va HDTV i dom med, men då skulle väll typ hela uppkopplingens bandbred tas upp..

Dr Cain: bra Då e man inte ensam då, ingen som vill googla? Vad har dom för CRT HDTVs i usa?

Permalänk
Medlem

HDTV's är billiga i USA, kolla t.ex. bestbuy.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Tv-sändningarna i Sverige verkar bli 720p, om man följer rekomendationerna från utredningen som gjordes.
Såsmåningom kommer det dock att finnas ett intresse att köra 1080p, men det kräver en bandbredd som inte är ekonomiskt försvarbar i nuläget. Idag så förundras dom flesta som ser 720p, så det krävs nog ett antal år innan Svenssons vill uppgradera.
Ska man absolut köpa plasma idag, så se till att den klarar minst 720p. Då får du glädje av den i många år framöver.
För dom som kan hålla i sig, eller behöver spara så är ju SED runt hörnet. Bättre än både plasma och LCD-TV. Just nu är det bättre att spara sina pengar. Till nästa höst har dom nya teknikerna förfinats och blivit prisvärdare. Då lär även HD-spelare eller blurayspelare finnas ute, så vet man bättre vad man ska satsa på...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Fredag: Dom blir förmodligen nått konstigt som tex, 768p med 50hz eller nått sånt.. Europa har alltid varit kåta på 50hz bara för strömmen har den frekvensen, det spelar ju absolut ingen roll nu. Ju fler Hz desto bättre, dessutom är 59.97Hz delbart med 23.976 fps som film går i , vilket gör att man slipper snabba upp filmen till 25 fps.

EDIT, man borde nästan köpa en sånhär, bara för att,
http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=1077628885976&skuI...

1080i på 34" CRT som pallar progressive scan och DVI-ingång. Med den låga dollarn så blir det inte alls så farligt pris, ~10000 kr. För en TV med 1920x1080 i upplösning.
Och klaga inte på att det inte finns nått material, software uppsamplad och postprocessad DVD ser bra mkt bättre ut än på en skärm med 480 vertikala bildpunkter.
Alla verkar ju tro att HDTV = plasma eller LCD.

Permalänk

Vem är det som bestämmer vad standarden blir?

Permalänk
Medlem

Jag kommer att göra så här!

Kommer att åka och köpa en http://www.netonnet.se/item.asp?iid=61602 ta en på öppet köp, testa hemma!

Är jag inte nöjd med den så får jag byta in den och lägga till för en LG eller Samsung. för hur man än vrider på det så ligger LG och Samsung ca 3500-4000 kr högre i pris. Som man kan ha till att köpa nytt moderkort och processor för!

Så ni vet!

Tack för allas åsikter!

Visa signatur

A-bit IC7 Max-3 | Intel 3,2c | A-Data PC4000 4x265MB | ATi Radeon X800XT PE | WD Raptor 2x36 i raid0 | Audigy 2 Platinum ex | Waterchill | Lian-li V-2000

Permalänk
Avstängd

åkt till tyskland och handla. då kan du spara tusen lappar. dom e billiga på sånt där.

Visa signatur

P4 @ 2.53, 2x512 ddr, X800XT
"Dom" tog en del av mitt liv! :(
ÖÄ is teh shit!

Permalänk
Medlem

tusen lappar asså, det var ganska många det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Fredag: Dom blir förmodligen nått konstigt som tex, 768p med 50hz eller nått sånt.. Europa har alltid varit kåta på 50hz bara för strömmen har den frekvensen, det spelar ju absolut ingen roll nu. Ju fler Hz desto bättre, dessutom är 59.97Hz delbart med 23.976 fps som film går i , vilket gör att man slipper snabba upp filmen till 25 fps.

EDIT, man borde nästan köpa en sånhär, bara för att,
http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=1077628885976&skuI...

1080i på 34" CRT som pallar progressive scan och DVI-ingång. Med den låga dollarn så blir det inte alls så farligt pris, ~10000 kr. För en TV med 1920x1080 i upplösning.
Och klaga inte på att det inte finns nått material, software uppsamplad och postprocessad DVD ser bra mkt bättre ut än på en skärm med 480 vertikala bildpunkter.
Alla verkar ju tro att HDTV = plasma eller LCD.

ja en fin HDTV kapabel crt skulle man allt vilja ha ...

att den klarar 1080i innebär inte att den är på 1920x1080 1080i innebär oftast 720p alltså 1280x720 . annars skulle det stå 1080p om det var 1920x1080, men men detaljer . det är en sweet TV iaf

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Köp en CRT-TV från LOEWE, riktigt bra bild!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
ja en fin HDTV kapabel crt skulle man allt vilja ha ...

att den klarar 1080i innebär inte att den är på 1920x1080 1080i innebär oftast 720p alltså 1280x720 . annars skulle det stå 1080p om det var 1920x1080, men men detaljer . det är en sweet TV iaf

Nejnej, står det att den är i 1080i native så är den det, men du har rätt, dom är luriga som fan när dom skriver.. typ "klarar 1080signal" och grejer. Och progressive scan på den verkar ju vara 720p som du säger.
Men 1080i är ju en helt korrekt benämning.. precis som våra kassa tvaparater med pal är på 576i (även om inte alla är synliga , typ 500 som används eller nått)

Och ja, helt klart en nice tv

Permalänk
Medlem

Berätta grymt gärna hur Anderssn-TV:n är! Jag har själv kollat på en sådan på netonnnets hemsida. Men vågar verkligen inte köpa någon eftersom många(alla?) säger att man ska lägga mint 40papp för att få en duglig plasma.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Berätta grymt gärna hur Anderssn-TV:n är! Jag har själv kollat på en sådan på netonnnets hemsida. Men vågar verkligen inte köpa någon eftersom många(alla?) säger att man ska lägga mint 40papp för att få en duglig plasma.

Hur fan kan du gå runt o säga att en produkt är värdelös när du inte ens sätt den själv?
Att alla andra säger att den suger behöver ju inte stämma! Är jävligt tröt på att folk aldrig skaffar sig en egen uppfattning utan blint litar på helt okända människor o sedan sprider deras budskap. Vart tog käll kritiken vägen?

Har själv tittat närmare på en andersson x1 då min kompis far köpte en innan jul. Kommer ihåg att jag skrattade stort innan de fick hem den då jag själv läst komentarer från människor som sågat skärmen totalt. Hur många som verkligen sätt skärmen vet jag inte. När den väl kom på plats o digital boxen var inkopplad kom det stora ögonblicket. Mycket kan man klaga på på denna skärm dock inte tv bilden. Så fin bild trodde jag aldrig man kunde få ur en budget plasma. Att dvd bilden ibland sviker tror jag inte berör kompisens far som mest kollar på nyheter o sporten. Att han heller inte kommer utnyttja hdtv om 1 eller flera år tror jag berör honom än mindre.

Att sedan vissa tycks känna till den standard som kommer omfatta svenska HDTV är för mig väldigt förbryllande. Det är ännu inte bestämt något, den som säger annat bör komma med en tro värdig källa! Troligtvis lutar det åt 720p som blir vår standard men när det sätts igång är än mer oklart än antal linjer. Att vänta med att köpa tv är nog det dummaste man kan göra, vill man ha HDTV så finns flera väldigt bra plasmor som klarar det, klara man säg utan sparar man ca 30k.

Det jag slutligen vill framhäva är att ingen behöver eran åsikt i alla trådar, kan ni inget så ge fan i att skriva. Det slutar bara med att någon inte köper en tv eller lägger alltför mycket pengar på något man inte kan utnyttja på flera år mm.

Edit: att treos betende sammanfattar allt jag försöker få fram e nog bara en bonus. Killen klagar på allt som inte kostar 40k + utan att ens ha sett alternativen. Vad har han då sett, jo netonets hemsida och en bunt inlägg i nått j-vla forum som han sedan tror är den ända sanningen. Tragiskt!!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Har beställt en 42pf9966. Kommer i slutet av januari skulle jag tro.
Får just den för 30k så därför var valet ganska enkelt Kostar ju 40 vanligtvis tror jag.
Någon som har denna?
btw. Såg i tråden att en del tror att det blir 720p som blir standarden för HDTV. Denna tvs upplösning ligger på 1024*1024. Det räcker väl en bit ialf?

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

1024x1024 är dock en rätt skum upplösning, med tanke på att skärmen är 16:9 så får man ju inte direkt square pixels i nativeupplösningen.. Jag lämnar dock osagt om detta är en nackdel om man kollar på film, men om man matar en dator med den och vill köra den i native så blir det nog rätt skumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Hur fan kan du gå runt o säga att en produkt är värdelös när du inte ens sätt den själv?
Att alla andra säger att den suger behöver ju inte stämma! Är jävligt tröt på att folk aldrig skaffar sig en egen uppfattning utan blint litar på helt okända människor o sedan sprider deras budskap. Vart tog käll kritiken vägen?

Har själv tittat närmare på en andersson x1 då min kompis far köpte en innan jul. Kommer ihåg att jag skrattade stort innan de fick hem den då jag själv läst komentarer från människor som sågat skärmen totalt. Hur många som verkligen sätt skärmen vet jag inte. När den väl kom på plats o digital boxen var inkopplad kom det stora ögonblicket. Mycket kan man klaga på på denna skärm dock inte tv bilden. Så fin bild trodde jag aldrig man kunde få ur en budget plasma. Att dvd bilden ibland sviker tror jag inte berör kompisens far som mest kollar på nyheter o sporten. Att han heller inte kommer utnyttja hdtv om 1 eller flera år tror jag berör honom än mindre.

Att sedan vissa tycks känna till den standard som kommer omfatta svenska HDTV är för mig väldigt förbryllande. Det är ännu inte bestämt något, den som säger annat bör komma med en tro värdig källa! Troligtvis lutar det åt 720p som blir vår standard men när det sätts igång är än mer oklart än antal linjer. Att vänta med att köpa tv är nog det dummaste man kan göra, vill man ha HDTV så finns flera väldigt bra plasmor som klarar det, klara man säg utan sparar man ca 30k.

Det jag slutligen vill framhäva är att ingen behöver eran åsikt i alla trådar, kan ni inget så ge fan i att skriva. Det slutar bara med att någon inte köper en tv eller lägger alltför mycket pengar på något man inte kan utnyttja på flera år mm.

Edit: att treos betende sammanfattar allt jag försöker få fram e nog bara en bonus. Killen klagar på allt som inte kostar 40k + utan att ens ha sett alternativen. Vad har han då sett, jo netonets hemsida och en bunt inlägg i nått j-vla forum som han sedan tror är den ända sanningen. Tragiskt!!

Weel, well, well mr viktigpetter. Jag har tamejfan kollat på plasmor i mitt liv ska du veta. Nu får du faktiskt ta och skärpa till dig och sluta döma folk i förväg. T.ex var jag på Expert förra veckan och kollade på plasmor i 35Kkr-klassen. Inte blev jag imponerad av detta alls. Och var har jag klagat på ALLT som inte är 40K och plus? Jag bad killen snällt att ta reda på om Anderson-TV:n dög eftersom jag själv har tittat på en sådan.

Ta och skärp till dig Unge Herrn. Så kan vi ta en riktigt diskussion utan att du dumförklarar människor hela tiden. Tack!

Jag blir ärligt talat arg när du vrider på det som jag har skrivit så det låters som om jag är världens största idiot. Ta och läs mitt ovanstående inlägg en gång till.

PS: Jag är så jävla trött på folk som särskriver hela tiden. Ta och skärp till dig Xitac!

PS.2: Klart som tusan man litar på folk Xitac om ALLA i en tråd som sträcker sig över tre sidor (min gamla tråd om plasmor) att plasmor under 40K är skit. Skulle inte du göra det? Även folk på dvdforum säger det. Klart som tusan man litar på dom! Litar aldrig du på folk...?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Kanske överreagerade något i mitt tidigare inlägg men att gå in på valfri expert, siba, elgiganten eller onoff och sedan titta på plasmor e väl inte specielt lyckat? Mig veterligen burkar som inte ängna längre tid att ställa in plasman korrekt eller äns använda schysta kablar. Plasman visar bildens brister 10ggr mer än env vanligt crt tv.

Visst kan man lätt påverkas om man läst 10 sidor med kritik på en viss produkt men man får ta i eftertanke att folket på dvdforum har något skev uppfattning om pris/prestanda. Vissa vägrar inse att alla inte vill ha en crt projektor i vardasrummet inte heller kan de förstå folk som inte lägger 50k + på plasma eller projektor. Där av blir det kanske mycket smutskastning när någon kommer med en budget plasma som funkar tillfredställande för många o inte har kostat en halv förmögenhet.

Att mina särkrivningar beror på dysleksi kanske du inte visste men jag tror inte heller det tillförde något i diskussionen så det glömmer vi....

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Kanske överreagerade något i mitt tidigare inlägg men att gå in på valfri expert, siba, elgiganten eller onoff och sedan titta på plasmor e väl inte specielt lyckat? Mig veterligen burkar som inte ängna längre tid att ställa in plasman korrekt eller äns använda schysta kablar. Plasman visar bildens brister 10ggr mer än env vanligt crt tv.

Visst kan man lätt påverkas om man läst 10 sidor med kritik på en viss produkt men man får ta i eftertanke att folket på dvdforum har något skev uppfattning om pris/prestanda. Vissa vägrar inse att alla inte vill ha en crt projektor i vardasrummet inte heller kan de förstå folk som inte lägger 50k + på plasma eller projektor. Där av blir det kanske mycket smutskastning när någon kommer med en budget plasma som funkar tillfredställande för många o inte har kostat en halv förmögenhet.

Att mina särkrivningar beror på dysleksi kanske du inte visste men jag tror inte heller det tillförde något i diskussionen så det glömmer vi....

Jag är väl medveten om att det kunde bero på dyslexi. Jag ber om ursäkt, jag överreagerade också. Bra att du tog det så bra.

Hur som helst. I min tråd om plasma så skrev jag "Jag tror en plasma i 20Kkrs-klassen är duglig för mig" Men då skrev alla att dom är så dåliga å blablabla typ... Därför är det klart man tror på det.

Ang. Att gå in på Siba, expert, onoff osv... Var ska man annars gå in å kolla? Jag har ingen direkt lust att chansköpa en plasma å hoppas på att den är bra efter jag har ställt in den.

Var ska man gå om man vill kolla på plasmor som är bra inställda osv? Så man för en bra uppfattning.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

En bra plasma kostar inte 40k+...

Kolla in LG:s RZ-42PY10. Kanon bra bild, klarar HDTV och har alla roliga utgångar och ingångar som man kan tänkas vilja ha kostar dessutom bara runt 35 000:-.

Precis som några säger är det bästa sättet att hitta en bra plasma på att gå in i butiker som onoff, siba, giganten eller liknande och be dem koppla till en bra dvd spelare.

Om man tänker chansa och köpa en över nätet som man inte tittat på irl kan man råka illa ut och hamna med en Medion på händerna...

Permalänk

1) I europa och sverige kommer vi köra 720P som upplösning när det gäller HDTV.
2) Philips 9966 har en fuskupplösning på 1024x1024 som i praktiken innebär 1024x512. Det är en ny billig "ALIS"-panel
Så den klarar inte av 720P.

Pm jag var TVUNGEN o köpa en plasma idag för under 50 lax idag så skulle det bli en Pioneer 435-HDE (halvful fot) eller i värsta fall en LG 42PY10 (SNYGG SNYGG SNYGG!!!!). Den sistnämnda har mycket mycket brus i bilden. Fy blääh.

Personligen väntar jag på hur Panasonic (ärligt talat, PA30 suger) 42PHW7 kommer se ut. Bildmässigt då. Den är högupplöst o klarar av HDTV när det börjar sändas.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

ColinZeal: är du säker på att det blir 720p? Dom plasmaskärmar som har högre upplösning som går att köpa här verkar ju köra 1280x768..

Permalänk
Medlem

720p är det som verkar ha bredast stöd just nu, ja,

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
ColinZeal: är du säker på att det blir 720p? Dom plasmaskärmar som har högre upplösning som går att köpa här verkar ju köra 1280x768..

hm , nu kanske e lite snurrig, men denna upplösning är ju just 720p

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
hm , nu kanske e lite snurrig, men denna upplösning är ju just 720p

Ja den amerikanska standarden är på 720p, men det betyder ju inte att panelerna är på 720p som dom är på i USA, dom jag har sett här verkar ha 768 i upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Pm jag var TVUNGEN o köpa en plasma idag för under 50 lax idag så skulle det bli en Pioneer 435-HDE (halvful fot) eller i värsta fall en LG 42PY10 (SNYGG SNYGG SNYGG!!!!). Den sistnämnda har mycket mycket brus i bilden. Fy blääh.

Intressant. Jag har själv kollat på samma LG-Plasma hos Hifi-klubben (inte onoff eller el-fjanten) och den har inte dålig bild, inte för att vara en så pass "billig" plasma. Inget brus heller. Pioneers 50" är grymt bra., och grymt dyr...

Jag väntar tills man kan få en hyfsad plasma för 10.000:-, kanske i slutet på 2005?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

1) 720 och 768 är samma upplösning. Man ser bara 720 linjer av dom 768 som matas in.
Skärman använder oftast 768 som den korrekta benämningen internt (menyer osv) för upplösningen.

2) Den LG 42PY10 som inte har brus (med dvd/matad med component) vill jag ha, nu. Väntar tills jag ser skärmen digitalt matad. Sen köper den skärmen ifall det inte är nån brus på den. Ska ju ändå köra digitalt mellan dvd och plasma så.

HDTV-upplösning:
3) Det blir 720P även i sverige. Det är rekommendationen från en expertkommision till Europeiska Broadcasting nånting som jag inte kommer ihåg namnet på. Läste hela pdf-dokumentet om deras slutsatser.
(finns en länk till pdf-dokumentet nånstans på www.prisjakt.nu/forum)

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

?! vad händer med dom resterande 48 linjerna då? blir dom svart? Rätt korkat att sträcka ut det för då blir det ju inte nativeupplösning.
Och dom vill väl förmodligen köra 50 Hz också då av nån anledning, vad är då anledningen? Anledningen till att vi kör 50 Hz nu är ju att vi har den strömmen och att man kan pressa ut lite fler linjer iochmed att man minskade antalet uppdateringen per sekund..
Men nu finns det ju verkligen ingen anledning att inte köra 60Hz ju? Skapar ju bara massa problem med konverteringar mellan formaten..