Permalänk

Lysdiodlampa

Jag har tänkt mig byga en lysdiodlampa som jag ska ha till min filmkamera när man vill filma och det är mörkt. Tanken är att ha betteriet i en ryggsäck. Som lysdioder har jag tänkt mig följande på Kjell o co: http://www.kjell.com/content/templates/popups/shop_item_print...
Dom har följande spec. 3,6V, 20mA, 15 grader. Tanken är att paralellkoppla 4 eller 5 dioder. Jag har tänkt mig driva dom på någon av Biltemas 12v blyackumulatorer. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47488
Vilket av följande bätterier bör jag välja med hänsyn till nedanstående uppgifter, vikt, storlek och strömstyrka? För att få rätt spänning på lysdioderna tänkte jag använda en spänningsregulator. Funderar på om man ska ta en på 3.3v eller 5v. Om man väljer den på 3.3v så behöver man väl inget motstånd men o andra sidan så lyser inte dioderna med full styrka. Men dom kommer lysa längre med samma ljusstyrka tack vara att batteriet kan laddas ur till 4v eller liknade utan att det märks, eller? Om man väljer den på 5v måste man ha ett motstånd också, och sen går dom ner i styrka efter att batteriet passerat ca. 6 volt. Frågan är vilken hos elfa ska jag välja? Vad jag har förstått så är det bra att ha kondensatorer på ingång och utgång på spänningsregulatorn, vilka värden ska dom ha? Vilken laddare passar till batteriet? Jag har läst att dom ska laddas med 14-15v och 30% av strömstyrkan, går det med en vanlig batteriladdare ändå?

Sammanfattning av frågorna:
- Vilket batteri?
- Vilken spänningsregulator?
- Värde på kondensatorer?
- Vilken laddare passar batteriet?

Är det något jag glömt?

Permalänk

Re: Lysdiodlampa

Sammanfattning av frågorna:

- Vilket batteri?
om du måste ha biltemas blybatterier så...
12 V 1,2Ah 97 x 43 x 53 0,6 kg

12 V är lättare att hitta andra aplikationer till i framtiden än 6 V batterierna.
1,2 Ah kommer ge många timmars lysande för bara 5 lysdioder

- Vilken spänningsregulator?
bygg en egen spännngsregulator anpassad till de lysdioder du ska använda, finns mängder med kopplingscheman på nätet till detta.

- Värde på kondensatorer?
Varför kondensator?

- Vilken laddare passar batteriet?
finns "i-väggen-laddare", små väggtransformatorladdare som passar, finns på biltema för 70 spän!

Permalänk
Medlem

Philip > Jag tror att Moorgrove syftar på spänningsregulatorer i liknande dessa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6544.htm

Där behöver man kondensatorer för att undvika att regulatorn börjar självsvänga = mycket värme och i värsta fall utsläpp av felaktig spänning.

Visa signatur

--

Permalänk

Re: Re: Lysdiodlampa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
Sammanfattning av frågorna:

- Vilket batteri?
om du måste ha biltemas blybatterier så...
12 V 1,2Ah 97 x 43 x 53 0,6 kg

12 V är lättare att hitta andra aplikationer till i framtiden än 6 V batterierna.
1,2 Ah kommer ge många timmars lysande för bara 5 lysdioder

- Vilken spänningsregulator?
bygg en egen spännngsregulator anpassad till de lysdioder du ska använda, finns mängder med kopplingscheman på nätet till detta.

- Värde på kondensatorer?
Varför kondensator?

- Vilken laddare passar batteriet?
finns "i-väggen-laddare", små väggtransformatorladdare som passar, finns på biltema för 70 spän!

Jag har tänkt om och funderar på att använda mina gammla 9.6v rc-batterier.

Varför bygga en spänningsregulator när det finns på elfa för 30kr?

I deras katalog verkar dom ha kondensationer och jag här läst att man ska ha det här på forumet.

Citat:

Philip > Jag tror att Moorgrove syftar på spänningsregulatorer i liknande dessa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6544.htm

Där behöver man kondensatorer för att undvika att regulatorn börjar självsvänga = mycket värme och i värsta fall utsläpp av felaktig spänning.

Inte just den sorten men en liknande som kan ge 3.3v, har du något tips på en passande sån? Tror det fanns 2 eller 3 sorter som kunde passa...

Permalänk

ok, ja då e jag med

jag skulle kört en 5 V spänningsregulator för när blyacken är nere på 5 V är det ändå dags att ladda den innan den tar skada!

Vilken kondensator du ska använda vet jag dock ej!

Permalänk
Medlem

Jag håller med Philip att du borde köra på en 5v regulator. De jag länkade till kanske? Välldigt billiga dessutom.

Ang kondensatorerna: Den viktigaste av dem är kondensatorn mellan input och ground. Den andra mellan output och ground kan man hoppa över men jag rekomenderar att du använder båda två.

Iaf, de här värderna kan du använda:

Input - ground: 0,33 uF
Output - ground: 0,1uF

Visa signatur

--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
ok, ja då e jag med

jag skulle kört en 5 V spänningsregulator för när blyacken är nere på 5 V är det ändå dags att ladda den innan den tar skada!

Vilken kondensator du ska använda vet jag dock ej!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selpix
Jag håller med Philip att du borde köra på en 5v regulator. De jag länkade till kanske? Välldigt billiga dessutom.

Ang kondensatorerna: Den viktigaste av dem är kondensatorn mellan input och ground. Den andra mellan output och ground kan man hoppa över men jag rekomenderar att du använder båda två.

Iaf, de här värderna kan du använda:

Input - ground: 0,33 uF
Output - ground: 0,1uF

Tycker ni att jag borde köra med en 5v:are även om jag kör med 9.6v rc-batterier (radiostyrdbil)?
Är 0.33uF och 0.1 uF standard värden eller är det olika för olika kondensatorer?

Permalänk
Medlem

njae om det är batterier från radiostyrd bil så är det med största sannolikhet NiCd (Nickel-Kadmium) eller NiMH (Nickel-Metallhydrid).
NiCd mår bra av urladdningar, NiMH vet jag inte , men det är säkert ingen fara. Så om du väljer rc-batterierna så kan du ha en 3,3v´s regualtor.

Nej de värderna jag angav är inga standard värden men det är inte så kritiskt, de värderna funkar till de flesta regulatorerna , dock finns det vissa undantag.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Seriekoppla 3 lysdioder och ett 56Ω motstånd och kör på 12 V. Du kan parallellkoppla flera såna rader, 3, 6, 9 eller 12 dioder osv.