Permalänk
Medlem

MSI "Core Center" helt vild!?

Cool n Quiet håller fläktarna lagom och håller nere min CPU temp. Är det bara surfning så körs min Winchester 3200+ bara i 201*5 Mhz.

Om jag drar runt core center rutan en massa så kan FSB fladdra upp i galna 350Mhz, fortfarande med en multiplyer på 5. Sedan går FSB till 201 och multiplyern drar upp i 9, vilket känns betydligt tryggare.

Fråga: Är programmet buggigt visar fel eller drar den verkligen iväg FSB som fasen alldeles i början???

/Oroad

Permalänk
Avstängd

Asså jag vet inte riktigt, men samma sak hände min kompis med cpu tempen... 35 grader typ, så om han tog tag i cc fönstret och flängde runt med det så ökade tempen till 44 grader på 1 liten minimal nanosekund

Visa signatur

"Det var visst en norsk hora. Tar bort länken." ///Citat Apanson! Keep up teh good work!

Permalänk
Medlem

Om jag drar igång lite program hender samma sak. Da och da er det multiplyer som sig bör. Men lika ofta drar FSB upp något helt sanslöst!!

Någon som vet om det är en bugg i displayen eller om FSB verkligen far runt på detta sätt? Kan liksom inte vara bra för burken det :-/

/Ännu mer oroad

Permalänk
Avstängd

Asså det kan ju vara Cool & Quiet jag vet inte hur det arbetar riktigt men hade jag varit som dig hade jag disablat den skiten och kylt/tystat ner datorn på gammalt traditionellt sätt för den där skiten litar jag inte på. Dessutom kan man ju inte ha den om man ska klocka.
Pröva annars uppdatara sakerna om du inte redan gjort det. Och lite inte blint på Core Center. Det hävdade på min kompis system att System temp var 15 grader men cpu runt 45... Lite mongo med en luftkyld dator med ca 23 grader i rummet då.

Visa signatur

"Det var visst en norsk hora. Tar bort länken." ///Citat Apanson! Keep up teh good work!

Permalänk

Re: MSI "Core Center" helt vild!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Cool n Quiet håller fläktarna lagom och håller nere min CPU temp. Är det bara surfning så körs min Winchester 3200+ bara i 201*5 Mhz.

Om jag drar runt core center rutan en massa så kan FSB fladdra upp i galna 350Mhz, fortfarande med en multiplyer på 5. Sedan går FSB till 201 och multiplyern drar upp i 9, vilket känns betydligt tryggare.

Fråga: Är programmet buggigt visar fel eller drar den verkligen iväg FSB som fasen alldeles i början???

/Oroad

du de där core center verkar helt jäkla wacked.
för så fort jag hade de till mitt kort och så låste sig
datorn om man ändrade till med än 1300 mhz och startade inte utan
att bios var återställt.. men avinstallerar man de och ändrar i bios funkar de
skitfint för mig!

Visa signatur

MegaSiMpA

Permalänk
Hjälpsam

Om jag inte har fått saken helt fel så läser man inte av FSB utan coreclock och multippel för sig och sedan beräknar programmet vad det skall vara för FSB för att stämma in på de värdena.

Om den läser av och visar en ökad coreclock men inte hunnit updatera kollen mot multippel så får du helt vansinniga FSB värden. Ofta så pollar sådana program ca 1gång per sec eller liknande och då kan man få ett knasigt klapp mellan värdena som genererar FSB'n.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Om jag inte har fått saken helt fel så läser man inte av FSB utan coreclock och multippel för sig och sedan beräknar programmet vad det skall vara för FSB för att stämma in på de värdena.

Om den läser av och visar en ökad coreclock men inte hunnit updatera kollen mot multippel så får du helt vansinniga FSB värden. Ofta så pollar sådana program ca 1gång per sec eller liknande och då kan man få ett knasigt klapp mellan värdena som genererar FSB'n.

Ok, innebär alltså att FSB inte dras upp i 350 ibland som det ser ut som? För vore det så har man ju rätt snart ett par krashade SATA diskar bland annat.