Permalänk
Medlem

Vilka program till Asus A8N Deluxe?

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe kort,

När jag installerade drivers m.m så fick jag en del felmeddelanden att vissa filer inte gick att läsa osv men systemet fungerar ändån.

Nu är det så att jag upplever flera saker lite "buggiga", typ om jag reparera min nätanslutning så kan jag inte ta bort rutan som säger att den har reparerats utan att starta om datorn...

Brandväggen som man installerade var omöjlig att få att fungera vettigt så den är AV, Cool & Quiet o de proggen har jag aldrig använt heller...

Så frågan är om jag formaterar disken och installerar allting igen, vilka program kan man lika gärna skita i att installera?

De här övervakningprogrammen som man fick med fungerar inte heller
kommer upp nåt felmedelande så fort man startar det.

nvidia hade väl nåt eget för IDE kanalerna? Blir något bättre av att använda det?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat ditt bios?

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

(övervakningprogrammen) , vilka då?

nForce_6.53_WinXP2K_international.exe
Chipset_XP&2K.part1.exe + 2:an
Bios 1006.zip
Marvell Yukon Gigabit Ethernet V7.21.1.3
Asusupdt6010
ALC850_5750.zip=Audio

Dessa har jag installerade.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Hjälpsam

För det första se så att du har minnet stabilt med Memtest86, updatera till senaste BIOS, ang drivrutiner. Tanka hem alla de senaste för ditt moderkort, förrutom de delar som du inte tänker använda tex Silicon S-ATA Raid kontrollern, onboardljud osv om du inte skall ha dem. Stäng av alla delar du inte behöver i BIOS, ovan nämnda, serie/paralell, Marvel gba NIC mm. Minimera till de enheter du vet att du behöver. Om det är något du är osäker på vad det är, låt det vara.

Formatera om, installera WinXP, installera chipsetdrivisrana det första du gör, installera övriga drivrutiner som du skall ha, uppgradera till SP1 eller SP2 efter behag... fix.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

För det första, har ingen diskettenhet till Memtest, hade troligtvis inte vetat hur man går tillväga ändån med Övervakningsprogram menade jag tex Ai Booster, Cool & Quiet & Probe.

Man kunde flasha BIOS med nåt program på CDn med va? eftersom jag inte har nån diskettenhet alltså...

Sen laddade jag idag hem Chipset drivers från ASUS sida men de krånglade, får bara att det har stött på ett problem när jag försöker öppna det...

Man fick väl välja om man ville använda nvidias IDE drivers vid installation skall man det?

*Edit*Man kunde nog uppdatera BIOS med Asus Update programmet upptäckte jag

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Prova att ladda hem chipset drivisarna från nvidia istället. Det finns ett program som heter asus update utility, med det kan du uppdatera bios i windows. Titta i kapitlet 4.1.6 i manualen där står det hur du ska gå tillväga.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
För det första, har ingen diskettenhet till Memtest, hade troligtvis inte vetat hur man går tillväga ändån med Övervakningsprogram menade jag tex Ai Booster, Cool & Quiet & Probe.

Man kunde flasha BIOS med nåt program på CDn med va? eftersom jag inte har nån diskettenhet alltså...

Sen laddade jag idag hem Chipset drivers från ASUS sida men de krånglade, får bara att det har stött på ett problem när jag försöker öppna det...

Man fick väl välja om man ville använda nvidias IDE drivers vid installation skall man det?

*Edit*Man kunde nog uppdatera BIOS med Asus Update programmet upptäckte jag

Memtest hittar du på denna cd
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=364209
integrera drivisarna med
http://nuhi.msfn.org/
till din Winxp-cd.

marvell yucon 8.20.exe

Permalänk
Medlem

Har formaterat och så nu. Några utav buggarna är borta men inte alla,

Kan inte ta bort rutan som säger att min nätverksanslutning har reparerats, fruktansvärt irriterande!!
Sen så har jag en muspekare i mitten när jag testade CS, ungefär som det kunde bli när man tabbade sig ur 1.5an, får kolla i Spel avdelningen om nån vet hur man får bort det...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk

flera asusa8n moderkort har fel på sig från fabriken . min pajade helt . så rök 3 hdskar oxo . ush på asus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
flera asusa8n moderkort har fel på sig från fabriken . min pajade helt . så rök 3 hdskar oxo . ush på asus

för att inte tala om 1T buggen mobot klarar inte över 240 Mhz i 1T oavsätt timings. sen max vcore på +0.15v var ju inte heller nåt att hurra för så jag sålde det och beställde ett lanparty i opp om att det ska klocka bättre har faktiskt inte lyckats få 3 hdd att paja men lillerorsan kör med asus och det tuffar på ganska fint nu efter 2 år inga problem så det är ganska duktig skillnad på korten

Visa signatur