Permalänk
Medlem

2 Problem, Firewire och case open alarm.

Problem 1.
Installerade mina komponenter i nytt chassi idag (Thermaltake Tsunami), och där sitter USB, ljud och Firewireutgångar på taket till chassiet.
Mitt moderkort stöder inte Firewire, den har inga "pinnar" för firewire, så jag har ett firewirekort.

Chassiekablarna till firewireutgången är i "Pin-form" och mitt firewirekort har inga "pinnar" heller, så problemet är då hur jag kan använda min firewireutgång i taket, finns det någon slags omkopplare eller liknande ?

Eller är det helt kört och måste jag använda kortet med utgångarna bak på chassiet ?
Kan jag i så fall "klippa" av kablarna till firewireutgången i taket på chassiet ?
För att slippa att de hänger där i vägen ?

Problem 2.
i chassiets sidodörr sitter en kontakt med en kabel som är "Case open alarm function".
Vart fäster jag den i moderkortet ?
Kabeln består av en ground och en signal.
Hittar ingen Alarm function på moderkortet, har även kikat igenom manualen till moderkortet men hittar inget som skulle kunna kopplas med Alarm funktion.
Någon som vet om det går att lösa ändå ?

Permalänk

Problem1: Skaffa ett Firewire kabel klipp av den och så sätter du fast den i pinnarna från chassit..

Problem2: Case open alarm function är väl vanlig av kännings grej om nån har öppnat Chassit...vilket inte behövs om du inte har datorn som dokument skåp;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Firewirekabel, bara att klippa upp den då och hoppas på att kablarna har samma färg eller chansa sig fram ?
Fästa kabeln i firewirekortets uttag inne i chassiet och hoppas på att det funkar då ?
Borde det inte funka med en sån här då: ????
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Så open alarm function är en plojjgrej som igentligen är rätt onödig då?
Klippa av kabeln och ta bort kontakten mao ?

Permalänk

Re: 2 Problem, Firewire och case open alarm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kassius
Problem 1.
Installerade mina komponenter i nytt chassi idag (Thermaltake Tsunami), och där sitter USB, ljud och Firewireutgångar på taket till chassiet.
Mitt moderkort stöder inte Firewire, den har inga "pinnar" för firewire, så jag har ett firewirekort.

Chassiekablarna till firewireutgången är i "Pin-form" och mitt firewirekort har inga "pinnar" heller, så problemet är då hur jag kan använda min firewireutgång i taket, finns det någon slags omkopplare eller liknande ?

Eller är det helt kört och måste jag använda kortet med utgångarna bak på chassiet ?
Kan jag i så fall "klippa" av kablarna till firewireutgången i taket på chassiet ?
För att slippa att de hänger där i vägen ?

Problem 2.
i chassiets sidodörr sitter en kontakt med en kabel som är "Case open alarm function".
Vart fäster jag den i moderkortet ?
Kabeln består av en ground och en signal.
Hittar ingen Alarm function på moderkortet, har även kikat igenom manualen till moderkortet men hittar inget som skulle kunna kopplas med Alarm funktion.
Någon som vet om det går att lösa ändå ?

problem 2: jag har ett likadant..du kan ta bort firewirekablen utan att klippa bort den. skruva lös hela dosan där uppe. den usb, firewire och ljudportar. kom int ihåg om du måste srkuva lös plaatan som sitter på den gråa burken om så är fallet så gör de också. sen om du kollar noga så ser att den grå plåtburken har en skarv. ta en liten platt skruvmejlsel och tryck in den i skarven så du kan vridapå mejlseln och locket öppnar sig. när den är öppen ser du hur de är satt fast. firewire kabeln är bara att dra lös från gråa dosan sen är de bara att vika tillbaka luckan och skruva tillbaka skiten..tar 10 min.

hoppas de hjälper

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.