Permalänk

Cedega ljud problem

Tjena !

Jag kör ubuntu, när jag lyssnar på musik så använder jag pluginet "eSound" för att kunna få ljud, ALSA & OSS funkar inte.

Ialafall, har inget ljud i spel som jag lirar med cedega, och i cedega kan jag bara välja mellan ALSA och OSS som sound plugin.

Använder Grapevine som GUI till cedega.

Hur ska jag fixa detta?, det är lan i helgen och jag måste impa på polarna med linux ^^

Permalänk
Medlem

Styr upp Alsa med OSS-emulering så kan du glömma dina problem, speciellt om du kör Alsa's dmix eller med hårdvarumixning.

Du säger att varken OSS eller Alsa fungerar men eftersom du har ljud fungerar i varje fall det ena. Eftersom de flesta drivrutiner för ljud inte klarar av mer än en ljudström på samma gång har man en ljudserver som mixar ner ljudströmmar från flera program till en ström som sedan skickas till ljudkortet. esound är en sådan, och dmix fyller samma funktion.

Det finns ljudkort med sann hårdvarumixning, t.ex. Creative's emu10k-baserade SB Live-kort (ett Live Value duger bra). Där kan drivrutinen skicka flera strömmar till ljudkortet som mixar på egen hand.

Den enklaste kortsiktiga lösningen är att stänga ner esound för att fria upp ljudkortet. Då ska andra program kunna använda det (men, som sagt, inte mer än ett program kan använda det åt gången). Jag rekommenderar att läsa på om Alsa och dmix, eller att du helt enkelt skaffar ett emu10k1-kort. De är busbilliga i dessa dagar.

Håkan

Permalänk

Så om jag ändrar så att xmms och gnome inte ska använda något ljud, så ska det funka.. Ska testa nu..

hmm, hur ska jag stänga av gnome att använda ljudet?
Kan bara ändra mellan ALSA & OSS & eSound