vad sitter ni i för program när ni kodar php?

Permalänk
Medlem

Jag använder bara Zend Studio, klarar inte av att använda andra program nu när jag vant mig vid Zend Studio (kört med det i ~1 år).

Har lagt till massa templates som dom heter i programmet och det har snabbat upp kodandet ganska mycket.
Nackdelen är ju att det är lite segare att starta (tar ~5-6 sekunder för mig), så om jag bara behöver göra en mindre ändring blir det oftast ConTEXT som används.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk

EditPlus 2, gillar inte trialversioner =/

Permalänk
Medlem

har testat zend studio lite nu men jag gillar det inte riktigt. Det som gör Dreamweaver bättre imo är att färgläggningen är gladare (tydligare) i dw och att dw dessutom funkar bra ihop med css o html (markup o autocomplete främst).
Jag kanske har missat nåt i zend studio då jag inte använt det mer än ett par timmar, men det var inte hit för mig...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
har testat zend studio lite nu men jag gillar det inte riktigt. Det som gör Dreamweaver bättre imo är att färgläggningen är gladare (tydligare) i dw och att dw dessutom funkar bra ihop med css o html (markup o autocomplete främst).
Jag kanske har missat nåt i zend studio då jag inte använt det mer än ett par timmar, men det var inte hit för mig...

Provade också zend, det jag gillade var väl att man bara behöver trycka F5 så ser man direkt den genererade koden brevid där man kodar. Sen antar jag att debugfunktionaliteten kan vara rätt så smidig också. Men det är ju gratis i iaf 30 dagar så kan ju använda den så länge. Den var inte så völdigt seg tycker jag.

Tänk på att färgkodning är något som handlar mycket om vad man är van vid. Man vänjer sig vid det mesta, det går dessutom att anpassa.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
www.crimsoneditor.com - använder till all webb-programmering.

älskar crimson

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk

EditPad Pro!
http://www.editpadpro.com/

Finns också en "Lite" version som är gratis. Dock inte lika mycket funktioner

Visa signatur

Nicke, Hej Hej!

Permalänk
Medlem

Notepad++

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Provade också zend, det jag gillade var väl att man bara behöver trycka F5 så ser man direkt den genererade koden brevid där man kodar. Sen antar jag att debugfunktionaliteten kan vara rätt så smidig också. Men det är ju gratis i iaf 30 dagar så kan ju använda den så länge. Den var inte så völdigt seg tycker jag.

Tänk på att färgkodning är något som handlar mycket om vad man är van vid. Man vänjer sig vid det mesta, det går dessutom att anpassa.

Visst kan man vänja sig vid olika färger men jag trivs med dreamweaver och dess färgsättning. Dessutom har dreamweaver i princip allt annat också, stöd för CSS, PHP och HTML osv. Det enda negativa jag kan komma på just nu är väl att det är lite mer segladdat än "notepadprogram". Inte märkbart segare än zend studio dock.
Har börjat kolla lite på Adobe Golive, den hade lite speciell hantering av css-filer men jag har inte hunnit mer än att nosa på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder mig av HTML Kit, trevligaste text editorn jag testar för övrigt.

"- Allt en webbprogramerare kan tänkas behöva"

Ladda ner programet gratis från skaparens officiella webbplats: http://www.chami.com/html-kit/

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Dreamweaver.
Gillar det pga syntaxlightning, projekthanteringen, kodkompletteringen inom både php och xhtml etc.
Kör rent i kodfönstret. Lite krävande på min iBook 256 MB men det är det mesta med det lilla minnet.

Vad är så bra med Zend? Om man skulle jämföra med Dreamweaver?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

På jobbet kör jag gVim, hemma har jag mest kört dreamweaver men härom dagen testa jag Zend studio och det verkar grymt så jag får nog leka lite i det. Zend studio var lite likt Visual Studio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Dreamweaver.
Gillar det pga syntaxlightning, projekthanteringen, kodkompletteringen inom både php och xhtml etc.
Kör rent i kodfönstret. Lite krävande på min iBook 256 MB men det är det mesta med det lilla minnet.

Vad är så bra med Zend? Om man skulle jämföra med Dreamweaver?

Ok, evangelisten här igen :).

Man måste vara på det klara med att Zend i stor utsträckning bara är till för PHP-programmering och inte HTML/CSS osv, så de tävlar ju inte i samma liga direkt. Vidare så ska man veta att jag inte använt Dreamweaver sedan version MX, så jag kanske missar nåt.

Men, om vi snackar om deras PHPmöjligheter, så har zend dessa fördelar (enligt mig):

- "Templates", som låter dig skriva vanliga kodsnuttar väldigt fort.

- Syntaxkontroll direkt i editorn, om det t.ex. saknas ett semikolon så stryks den felaktika delen under à la MS Word.

- Avancerad parantes-matchning: Om du markerar en måsvinge som avslutar ett block på rad 400, men starten är på rad 100, så ser du ju knappast det, om du inte har en jävla skärm, men då poppar den påbörjande raden upp i toppen av kodfönstret, så du ser vad måsvingen avslutar.

- ctrl+shift+f formaterar (indenterar) koden, ovärdeligt om man ska läsa kod min chef skrivit, eftersom han av nån, obegriplig, anledning har ett egenutvecklat sätt att formatera sin kod som jag aldrig kommer förstå.

- Det finns en klassutforskare i Zend

- Man kan snabbt få upp en lista över vilka filer som inkluderas

- Det finns en utmärkt inbyygd SQL-frontend för att snabbt kolla upp databasstrukturer, ställa frågor (som är syntaxfärgade) och bläddra i datan. Inte så PHP-specifikt, men mycket behjälpligt eftersom man ofta sysslar med databaser när man skriver PHP.

- Det finns en kodanalysator som presenterar vanliga fel rad för rad, typ om du använt tilldelningsoperatorn i en if-sats, något som är helt ok, men inte bör göras utan att man kikar en extra gång.

- Inbyggd debugger som ger dig resultatet utan att du behöver använda en webbläsare, inkl. det vanliga debugger-godiset, breakpoints, watches och sånt. Plus att du kan debugga på servern istället för lokalt, om du har Zend Studio Server installerat.

- Du kan sätta bokmärken i koden (det känns som om det går i DW också)

- Om du kommenterar din kod enligt PEAR-standarden (tror jag) så kan ett inbyggt verktyg skriva en "dokumentation" åt dig. I princip snyggt sammanställda kommentarer, lite som JavaDOC eller vad det heter.

- Zend autokompletterar variabelnamn som återfinns i de för tillfället öppna dokumenten, funktioner - ger även en kort funktionsbeskrivning och parametrar, templates - som jag snackar om i början, klassmedlemmar och konstanter

- CVS-integration, vilket jag bara använt en gång på skoj, men ändå :).

Det där var mitt favoritplock, det finns nog en del mer.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

- ctrl+shift+f formaterar (indenterar) koden, ovärdeligt om man ska läsa kod min chef skrivit, eftersom han av nån, obegriplig, anledning har ett egenutvecklat sätt att formatera sin kod som jag aldrig kommer förstå.

- Det finns en klassutforskare i Zend

Det enda jag ser direkt då.
Men eftersom css inte finns med så fortsätter jag nog med DW. Men testa Zend ska jag göra nån dag.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

nano/vim

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

vim, såååå sköööön.

Permalänk
Medlem

hur kodar man php i eclipse? hittar bara java och liknande :S

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem

SciTe för hela slanten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawee
hur kodar man php i eclipse? hittar bara java och liknande :S

Det finns en PHP-addon

http://sourceforge.net/projects/phpeclipse/

Permalänk
Medlem

ultraedit

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

Emacs, som till alla andra språk

Permalänk
Medlem

Anteckningar, simpelt och fullt dugligt.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

använder crimson editor..

Visa signatur

Saknar ÖÄ :'(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

UltraEdit ä det bästa...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Jag kör Crimson till PHP. Har allt man behöver tabs, syntax highlightning, hjälp till indentering mm.

Permalänk
Medlem

Bluefish för html/css
Vim för c++/python m.m

Vim och BF är starka kandidater för att vara dom bästa editorerna jag någonsin kodat med.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
PHP Designer (http://www.mpsoftware.dk/phpdesigner.php)

Ser ut att ha ungefär samma funktioner som PSpad. Ska prova

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
PHP Designer (http://www.mpsoftware.dk/phpdesigner.php)

Ruskigt bra program, tyvärr hindrar den extremt sega starten mig från att börja använda programmet ordentligt

Dessutom var det ju även segt under körning, drar konstant 50% av CPUn

Permalänk
Medlem

Emacs, baby!