Fps - lägsta möjliga?

Permalänk
Medlem

Fps - lägsta möjliga?

Hej!

Har inte fått våran dator än så jag kan inte spela något just nu så då undrar jag: Hur låg fps kan man ha innan man börjar upptäcka lagg?

Permalänk
Medlem

Vissa klagar på 90, vissa klagar inte förens runt 25-30.
Beror på vad det är för spel t.o.m.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Re: Fps - lägsta möjliga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Hej!

Har inte fått våran dator än så jag kan inte spela något just nu så då undrar jag: Hur låg fps kan man ha innan man börjar upptäcka lagg?

vad är det för spel ? när jag lirade wow o eve o sånt låg jag runt 25-35 o de Funka jätte fint , Cs däremot äre bra om du har uppåt 70 nånting

Permalänk
Medlem

Jjaha ok så det är ingen skriven regel? Typ: Om det är under 25fps så laggar det fett

Permalänk

Om man är lite kräsen av sig så kan man uppleva 40 fps som lite laggigt, annars så brukar man märka av lagg under 30 fps.

Man KAN inte klaga på att det laggar när det är mellan 90-60 fps, utan det är när det blir såkallade "fps-drops", då den från 100 sjunker till tex 70 helt plötsligt, vilket kan vara lite störande.

Edit: Eftersom det konstant ligger mellan 25-30 fps på vissa rollspel kanske, märker man inte av det lika lätt om det "laggar konstant", men om den helt plötsligt skulle komma upp till 60 fps, skulle du märka oj, vilken skillnad. Som Diablo II, det är låst till 25 fps, men när det ibland blir ett überlagg så att bliden stannar för några sekunder, och sedan tar igen den missade tiden under lagget genom att speeda på spelet med det dubbla, shit vad det flyter på då:)

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Notera att "lagg" är ett nätverksrelaterat problem. Om det hackar däremot, då har man för låg fps (så tänker jag iallafall )

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som att det finns en del ungar, speciellt CS-spelande, som bara stirrar blint på FPS-mätaren och inte bryr sig om det hackar eller inte.

Så mitt svar är att Du får testa själv om Du tycker det hackar.

Edit: Sådär, var det lilla missödet rättat

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Sötast

Något man även märker i GTA & GTA2 :), fast att slå av/på framerate limitern med dagens datorer är nog lite overkill

Dom flesta spelen brukar kännas jävliga runt 15-25 fps.

Permalänk
Medlem

Testade wow på min bärbara dator med ett radeon 7000 med max 20 fps kändes det hårt jämfört med mitt bassystem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Notera att "lagg" är ett nätverksrelaterat problem. Om det hackar däremot, då har man för låg fps (så tänker jag iallafall )

jag och dom ja känner har alltid sagt lagg till både och under dom senaste 10 - 11 åren, så det är nog bara en personlig sak hur man känner att det heter

Permalänk
Medlem

Vissa bryr sig inte ett skit om att deras skärm är svart som ett åskmoln plus att deras fps konstant kanske ligger på 15. Bara tanken ger mig mardrömmar men vissa verkar stå ut med det, så du får väll testa själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeliMastah
jag och dom ja känner har alltid sagt lagg till både och under dom senaste 10 - 11 åren, så det är nog bara en personlig sak hur man känner att det heter

ifall jag inte minns fel betyder lag eftersläpningar eller något liknande, men i alla fall så är det fullt korrekt att säga Lagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Jag upplever det som att det finns en del ungar, speciellt CS-spelande, som bara stirrar blint på CS-mätaren och inte bryr sig om det hackar eller inte.

Så mitt svar är att Du får testa själv om Du tycker det hackar.

vad är en CS-mätare för nåt?

Permalänk

tycker du att filmerna du har på datorn laggar? de spelas upp i 24 fps. dock blir det jobbigt att spela under 30.

Permalänk
Medlem

hatar att titta på fps mätaren för då känner man först fan vad det flyter fint oxå om man slår på fanskapet så blir man besviken och man tycker det börjar hacka

men annars under 25 tycker jag är inge vidare i flesta spel samt under 40 i cs source känns lite segt

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Man måste ju skilja på "lagg" och "hack" eftersom det är två olika problem. Använder man "lagg" för att beskriva båda problemen blir det förvirrande.

Visa signatur

MacMini 1,25 GHz | 1 GB RAM | 40 GB HD + 200 GB extern |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
tycker du att filmerna du har på datorn laggar? de spelas upp i 24 fps. dock blir det jobbigt att spela under 30.

http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Om du tycker det är rättvist att jämföra ett dator spel med en film på din tv så får du nog ta och läsa på lite.

Med alla trådar som är spammade med den här länken på swec så tycker jag det är underligt att folk fortfarande tror på myten om att ögat bara kan se 30 fps osv osv.

EDIT: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

En till länk som ni borde ta en titt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
vad är en CS-mätare för nåt?

Jag vet inte Tänkte på en sak och skrev nåt annat..

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

är det inte så att under 24fps ser man det som bilder, över som en film? (altså flytande, även om det inte flyter vidare bra)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Inaktiv

hmm... om vi säger såhär att biofilm är 24 fps, PAL sändningar (DVS SVT + alla andra kanaler i sverige) är 50, NTSC (dvs USA och JPN t.ex.) är 60 fps, arkadspel är alltid 60 fps, min LCD skärm är låst till 60 fps i 1920x1200, min projj är alltid låst i 50/60 fps beroende på källan... jag gillar FPS runt 50-60 för då ser det "verkligt" ut. t.ex. så klarar jag inte av att spela Forza på XBOX för spelet körs i 30 FPS...

MEN! detta är det stora problemet som många inte förstår. Att man vill ha HÖG FPS när man gamar på en CRT skärm / TV är för att den annars FLIMMRAR, denna effekt existerar inte på en LCD/TFT skärm t.ex. eller plasma, och det gäller oxå LCD/DPL projjar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
hmm... om vi säger såhär att biofilm är 24 fps, PAL sändningar (DVS SVT + alla andra kanaler i sverige) är 50, NTSC (dvs USA och JPN t.ex.) är 60 fps, arkadspel är alltid 60 fps, min LCD skärm är låst till 60 fps i 1920x1200, min projj är alltid låst i 50/60 fps beroende på källan... jag gillar FPS runt 50-60 för då ser det "verkligt" ut. t.ex. så klarar jag inte av att spela Forza på XBOX för spelet körs i 30 FPS...

MEN! detta är det stora problemet som många inte förstår. Att man vill ha HÖG FPS när man gamar på en CRT skärm / TV är för att den annars FLIMMRAR, denna effekt existerar inte på en LCD/TFT skärm t.ex. eller plasma, och det gäller oxå LCD/DPL projjar.

Då klarar du inte av att spela någonting på Xbox öht eftersom att alla spelen går i 30 fps?

Permalänk
Medlem

på Css så tycker ja de blir jobbigt och att man känner av de när man ligger på 0-40... så försök å ha över de om du ska spela spelet... skit i om du måste dra ner på grafiken.. de e de värt... alla hatar när man rör sig långsammare på skärmen än va man rör musen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Man måste ju skilja på "lagg" och "hack" eftersom det är två olika problem. Använder man "lagg" för att beskriva båda problemen blir det förvirrande.

Skrivs det FPS och lagg i samma mening så kan det inte vara alltför svårt att förstå vad som avhandlas...eller??
Lag=Fördröjning/Tidsförskjutning.

Personligen tycker jag att i CS bör man ha över 80fps och i CSS över 40FPS för att det ska kännas som att det flyter hyfsat..
Däremot tror jag inte jag spelar bättre eller sämre beroende på om jag har 70 eller 100 FPS..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Då klarar du inte av att spela någonting på Xbox öht eftersom att alla spelen går i 30 fps?

i stora drag så ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd

Skrivs det FPS och lagg i samma mening så kan det inte vara alltför svårt att förstå vad som avhandlas...eller??
Lag=Fördröjning/Tidsförskjutning.

Precis

Lag = informationen skickas för långsamt och kommer fram för sent.

Hack = När informationen aldrig skickas ( det blir stora hack i spelet ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
hmm... om vi säger såhär att biofilm är 24 fps, PAL sändningar (DVS SVT + alla andra kanaler i sverige) är 50, NTSC (dvs USA och JPN t.ex.) är 60 fps, arkadspel är alltid 60 fps, min LCD skärm är låst till 60 fps i 1920x1200, min projj är alltid låst i 50/60 fps beroende på källan... jag gillar FPS runt 50-60 för då ser det "verkligt" ut. t.ex. så klarar jag inte av att spela Forza på XBOX för spelet körs i 30 FPS...

MEN! detta är det stora problemet som många inte förstår. Att man vill ha HÖG FPS när man gamar på en CRT skärm / TV är för att den annars FLIMMRAR, denna effekt existerar inte på en LCD/TFT skärm t.ex. eller plasma, och det gäller oxå LCD/DPL projjar.

det är skillnad på 50Hz och 50 FPS.

läs länkarna som postades här ovan så får man en ganska bra inblick i varför det är omöjligt att säga att ett visst antal fps kommer kännas hackigt eller inte.

generellt kan man säga att spel där man ha en "direkt" kontroll över kameran (1st, 3rd person t.ex.) är mer känsliga för låg fps medan isometriska och topdownspel är mindre känsliga.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Precis

Lag = informationen skickas för långsamt och kommer fram för sent.

Hack = När informationen aldrig skickas ( det blir stora hack i spelet ).

Det du menar med "Hack" är ju även det en form av tidsförskjutning, dvs att informationen från ditt grafikkort inte kommer fram till bildskärmen i rätt tid och med rätt intervaller..

Nog om detta nu..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det beror egentligen på vad det är för spel.
I Star Wars Galaxies så är 18fps och över en ren fröjd enligt mig.
Men så varierar det rätt kraftigt på var man är i spelet också.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

I CS är det ibland omöjligt att spela i 20 fps, men i Brothers in Arms ser det ut att flyta som smör :S.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk

Människan kan väl inte uppfatta så mycket mer än 30 fps?? så jag förstår inte varför man gnäller?

Edit: jag kan ha fel ...

Visa signatur

Live now! Die later!