Windows XP bootar inte ordentligt - Skitskumt!

Permalänk
Medlem

Windows XP bootar inte ordentligt - Skitskumt!

Hallå grabbar (och tjejer).
Jag ser mig som en van felsökare och "fixare" när det gäller Windows, men nu går jag verkligen bet.
En organisation jag är med i har en dator på expeditionen, och den har rent ut sagt ballat ur totalt.

Den har haft Windows XP Professional. Osäker på vilket Service pack de hade, tror det kan ha varit SP2.
Ett uppdaterat Norton Antivirus tillsammans med Ad-Aware och SpyBot S&D skötte avkollning.
När man startade upp kom inloggningsrutan upp helt i sin ordning, och man kunde välja konto.
När det blev inloggningsdags kom ett tomt skrivbord upp, and that's it.
Aktivitetshanteraren går dock att få upp, och de flesta applikationer går att starta.

Nu börjar det konstiga:
De flesta nödvändiga processer finns startade i listan över processer, utom explorer.exe.
Försöker man starta explorer.exe, eller iexplore.exe genom att skriva in dem i "Ny aktivitet", eller bläddra fram dem(ja, de finns på datorn), så står det att filen inte finns. Om man däremot kopierar dem till samma mapp och bara byter namn på filen går de att starta hur bra som helst. Gör man det med explorer.exe kommer bara ett "utforskaren-fönster", inget mer.

Jag körde in en Windows XP Pro SP2-skiva för att installera om Windows, men det gick inte eftersom boot.ini tydligen saknades.
Jag lade dit en ny boot.ini som jag tyckte stämer överens med datorns konfiguration, och Windows gick nu att installera.

Nu är Windows ominstallerat, och vi är tillbaka där vi startade, fast med låg upplösning och färgdjup(grafikkortdrivisarna saknas väl). Ominstallation löste inte problemet alltså.
Just nu låter jag Spybot och Norton söka genom datorn efter skit, får se om det kan hjälpa. tror dock inte det...

Det finns viktiga filer på datorn, så en formatering är knappast aktuell.

Kan tillägga att ett gäng okunniga skitungar kommer och använder datorn ibland, så de kan ha dragit in något elakartat utan att ha menat det.

Jag är låst. Har ni någon lösning?

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har fasen ingen aning duu:(:(.. det va lite mycke text såå ja uppfattade inte om du hade uppdaterat ditt graffekort..?? eller?... det funkat iaf för mej.. naturligtvis kan ungarna lagt in nåt skit eller tagit bort nåt... Men vad vet jag... en formatering eju som sagt/skrivet inte på tal om... men det kan vara enda utvägen såå det e lika bra du backar upp allt du har på csd/dvd skiva eller en annan hårddisk...

Permalänk
Medlem

prova med att byta shell till tex litestep. Litestep byter ju ut explorer.exe som fönsterhanterare. det kommer ju dock inte att se ut som vanligt, men de ser ändå trevligt ut + att ni får en stabilare dator

Permalänk
Avstängd

jag tycker lösningen låter som nått i stil med det tcntad sa.
dvs. kopiera allt till en annan hdd(extern är bra i dessa lägen) sen formatera skiten. då har ni ju kvar precis allt:D
det tycker jag låter som den snabbaste och bästa lösningen. det kan ju ta åratal att leta fram felet:S

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Agge

Visst låter det förnuftigast...:) man har ju gjort såå själv men sedan packade min hd på 250 GB (Maxtor) ihop.. tror det va nån kortslutning eller att "lödningarna" för Molex "släppte" eller nåt sånt skit såå den eju borta men man eju smart åå backar upp allt på båda diskarna+ en/flera dvd skiva/skivor.... man måste ju tänka lite.........

Permalänk
Avstängd

Håller med föregående talare. Har du inte backupmedia tillgängligt kan du plocka ur disken ur datorn, sätta in den I en annan dator och föra över de viktiga filerna. Formattera hårddisken och in med nytt windows. För sedan över den viktiga informationen från datorn du använt som backup via nätverk

Permalänk
Medlem

Jo, jag har funderat på den lösningen, men det är en del configs i bokföringsprgram och skit.

Är i Almedalen på Gotland nu, så jag ska kika på det när jag kommer hem igen

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att ha två separata diskar med varsin windowsinstallation på, den ena använder du till viktiga saker som arbete mm och den andra till spel och annat junk. Så har jag löst det och det funkar superbra :D. Iof har jag en bärbar så det är enkelt att byta disk men tidigare hade jag en disksläde i min stationära.

Visa signatur

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.