Permalänk
Medlem

256cache/512cache

Hej hade en processor P4 socket 478 som kördes i 1.8ghz/256/400/1.75V

Min fråga är kan man köra samma men fast med 512cache, eller kommer datorn inte aceptera det

1.7ghz/512/400/1.7 (socket 478)

Permalänk

borde inte vara några problem...

Permalänk
Avstängd

kommer gå fint.

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk
Medlem

asså så det spelar ingen roll spänningen, hastigheten eller cache
bara den har samma buss hastighet 400 eller??

Permalänk
Antielefant

Och BIOS stöder det, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

asså allt är samma bara att den andra processorn är på 512 cache den innan var 256 cache, men båda körs ju i 400buss

Permalänk
Antielefant

If you're not sure, RTFM

Står med all säkethet antingen i manualen el på tillverkarens hemsida vilka processorer moderkortet stöder.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har ingen manual kan inte kolla
det är en IBM Netvista P4 hur vet jag om att den har stöd för 512 cache????

Permalänk
Antielefant

Öppna på och kolla vad det är för moderkort i den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

det står ju inget!! varför ska det inte funka för??

Permalänk
Medlem

du ska gå ner i hastighet, och inte upp, för att få mer cache? det är altså sanolikt att cpu'n kommer kännas igen, för att slippa oroa sig, skickar man IBM ett email, och ber om den senaste bios updateringen till just sin model, smäller in den, och bytter cpu. skulle du försöka dig på att byta från en williamette till en prescott, kanske det inte finns cpu stöd så det räcker till, men från en williamette till en northwood borde inte vara några problem, inte äns om den inte känns igen av bios.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Skickar mail? Bara att tanka från deras hemsida. Någonstans på din burk har du ett nummer i formatet xxxx-yyy . Sök på deras supportsidor så hittar du senaste bios där. Sannolikt kommer maskinen att klaga på att den inte har mikrokodsuppdateringar till just din CPU, men du kan köra maskinen ändå och uppdatera BIOS till senaste eller samma nivå och då kommer oftast den rätta mikrokoden med.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt som IBM har har någon manual att ladda ner som sagt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Allt som IBM har har någon manual att ladda ner som sagt.

Vet att deras sida är lite horig att hitta på om man inte brukar rota där. Ge mig numret så skall jag kolla. Jag är via arbetet IBM servicepartner så det ska nog gå

Permalänk
Medlem

hittar ingen nummer vem ska jag ringa,tel?
den enda det står är
Machine type: 6790
Modell: 21G
Serial No:KB705PP

Aså min föra processor dog o den var en socket 478 1.8Ghz/256/400/1.75v
Så jag hittade en processor men den var 1.8Ghz/512/400/1.75V
kan ni hjälpa, om den passar
vadå uppdatera bios??
varför??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diegito
hittar ingen nummer vem ska jag ringa,tel?
den enda det står är
Machine type: 6790
Modell: 21G
Serial No:KB705PP

Aså min föra processor dog o den var en socket 478 1.8Ghz/256/400/1.75v
Så jag hittade en processor men den var 1.8Ghz/512/400/1.75V
kan ni hjälpa, om den passar
vadå uppdatera bios??
varför??

Om maskinen klagar under uppstart brukar det räcka med att uppdatera bios. Klagar den inte är allt frid och fröjd.

Drivrutiner kan du hämta på nedanstående länk. Du får laga ihop den själv eftersom forumet inte kan återge det man skriver in korrekt.

edit: Nähä. forumet verkar lika kapabelt att återge en url som de flesta här är bra på att stava

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/

surfa dit och välj "download and drivers" ungefär mitt på. fyll i din maskin (netvisa och netvista personal computer, maskintyp och modellnummer).

Permalänk
Medlem

tack tack!!!