Permalänk

Bästa Mp3-Spelaren för runt 2.000

iPod Nano eller nån iRiver?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du prioriterar. Om det är design, kör på iPod. Är det ljudkvalitet i världsklass, välj iAudio eller iRiver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Det beror ju på vad du prioriterar. Om det är design, kör på iPod. Är det ljudkvalitet i världsklass, välj iAudio eller iRiver.

okey tack, men hör man så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Svar ja. Vill du exempelvis använda EQ:n på iPoden måste du normalisera låtarna innan du för över dem för att det inte ska börja dista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Svar ja. Vill du exempelvis använda EQ:n på iPoden måste du normalisera låtarna innan du för över dem för att det inte ska börja dista.

aha ok. men då lutar det mer åt en iRiver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Svar ja. Vill du exempelvis använda EQ:n på iPoden måste du normalisera låtarna innan du för över dem för att det inte ska börja dista.

Normalisera låtarna?

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Normalisera låtarna?

Ja, de flesta rippar ligger alldeles för högt i volymen. Detta gör att insignalen till EQ:n blir för hög och den distar då utsignalen. Ta dig en titt på programmet MP3Gain om du vill normalisera låtar. Tänk på att detta sänker ljudnivån något, vilket kan vara ett problem om du kör med tungdrivna lurar på en europeisk iPod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Ja, de flesta rippar ligger alldeles för högt i volymen. Detta gör att insignalen till EQ:n blir för hög och den distar då utsignalen. Ta dig en titt på programmet MP3Gain om du vill normalisera låtar. Tänk på att detta sänker ljudnivån något, vilket kan vara ett problem om du kör med tungdrivna lurar på en europeisk iPod.

Menar du att iPoden har dåligt ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarzan
Menar du att iPoden har dåligt ljud?

Nej, men inte särskilt bra heller.

Permalänk
Medlem

Satt länge och fundera på vilken mp3spelare jag skulle skaffa. Och tillslut blev valet en iAudio U2 inte en ända review där den fick några klakgomål. Och jag säga att ljudet i spelaren är helt otroligt bra. iAudio U2 1GB går på ca 1900kr

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Satt länge och fundera på vilken mp3spelare jag skulle skaffa. Och tillslut blev valet en iAudio U2 inte en ända review där den fick några klakgomål. Och jag säga att ljudet i spelaren är helt otroligt bra. iAudio U2 1GB går på ca 1900kr

joo, det hänger mellan en sån och en iRiver, tar nog den jag tycker är snyggast eftersom dem verkar jämnbra.

Förresten, är det nån större skillnad på iAudio U2 och iAudio 5?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
joo, det hänger mellan en sån och en iRiver, tar nog den jag tycker är snyggast eftersom dem verkar jämnbra.

Förresten, är det nån större skillnad på iAudio U2 och iAudio 5?

Annat än designen och batteriet så är det inte så stor skillnad.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Ja, de flesta rippar ligger alldeles för högt i volymen. Detta gör att insignalen till EQ:n blir för hög och den distar då utsignalen. Ta dig en titt på programmet MP3Gain om du vill normalisera låtar. Tänk på att detta sänker ljudnivån något, vilket kan vara ett problem om du kör med tungdrivna lurar på en europeisk iPod.

Jag får bra ljud ur mini G1 så, jag vet inte riktigt hur du tänker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på Meizu! Ett märke som etablerar sig mer och mer här i Sverige! Har en själv och är mycket nöjd! Håller samma klass som IAUDIO U2 om inte högre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
joo, det hänger mellan en sån och en iRiver, tar nog den jag tycker är snyggast eftersom dem verkar jämnbra.

Förresten, är det nån större skillnad på iAudio U2 och iAudio 5?

Mmm jag tänkte länge på N10 & U2 men U2:an vann pga av bättre batteritid, radio osv, X5 körs på 1st AAA batteri vilket jag inte ville ha. Och dessutom är U2:an mindre. Älskar dens EQ!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag får bra ljud ur mini G1 så, jag vet inte riktigt hur du tänker.

Tycker du att det är bra så är det naturligtvis det för dig. Ska man se det objektivt är det svårt att komma ifrån det faktum att man har mer inställningsmöjligheter och ett bredare ljud i de koreanska spelarna.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Rio Carbon Pearl 5GB för under 2000-lappen. Skitbra ljud, drag-n-drop (behövs ingen mjukvara alltså), snygg, liten och enkel.

Rekommenderas!

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Ska man se det objektivt är det svårt att komma ifrån det faktum att man har mer inställningsmöjligheter och ett bredare ljud…

Ska man se det objektivt så har ju inställningar och bredd inget med bra att göra…
Bra för dig kanske, men inte bra i en absolut mening.
(…och troligen inte för mig eftersom jag tycker en iPod låter bättre än en iriver, typ provade innan jag köpte en iPod…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Rio Carbon är fin.

iAudio U2 har ett mkt mkt fint ljud och du blir absolut inte missnöjd. Har inget ont att säga om den spelaren, gedigen, liten, smidig osv... prislappen är inte lika rolig kanske.

iPod har platt och tråkigt ljud med klen bas, men jag är nöjd med min ändå Den har andra kvaliteer.

Läs tester av iPod. De flesta är ganska enhälliga om att ljudet inte är särskilt bra i den. Tester i olika tidningar är väl det närmaste "objektivitet" du kan komma.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Tester i olika tidningar är väl det närmaste "objektivitet" du kan komma.

…och förr så brukade datortidningar anse iPoden låta dåligt och andra bra, och hifitidningar tycka iPoden lät bra och andra dåligt…
Nu verkar trenden vända till det motsatta
[angående objektivitet ]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
…och förr så brukade datortidningar anse iPoden låta dåligt och andra bra, och hifitidningar tycka iPoden lät bra och andra dåligt…
Nu verkar trenden vända till det motsatta
[angående objektivitet ]

Marknaden förändras ständigt och nya tekniker tillkommer, därför förändras också åsikterna. Givetvis ska man inte tro på vilken tidning som helst, men det som brukar ge är att personer i dessa tidningar oftast använt många olika produkter och därför besitter lite mer erfarenhet.

Problemet i forum är oftast att du åker på ngn fanboy som hypear just sin produkt eller någon som snackar vilt utan att ha testat själv.

Tester på olika siter gäller även det givetvis. T ex litar jag mer på SweC än PCföralla men än mer på DAPreview än SweC :).

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Problemet i forum är oftast att du åker på ngn fanboy som hypear just sin produkt eller någon som snackar vilt utan att ha testat själv.

Skojar du

(Sen har ju alla sina preferenser och därför passar olika grunkor olika personer. Trådar som frågar efter "Bäst" utan att fråga efter "Bäst på vad" eller tala om vad man tycker är viktigt är inte så seriösa direkt. Att bara fråga efter "Bäst" är ju som att fråga efter vilken busslinje som är bäst utan att tala om vart man ska Bäst ljud kan ju för en vara mycket bas medans en annan söker ett avslappnat ljud osv. osv. Gå in på en hifibutik och fråga vilken som är deras bästa förstärkare En seriös butik kastar ut en sådan kund om han inte kan svara så att man kan få reda på vad han menar med bra… Fast en krämarbutik tar ju iofs å pekar och säger "-Den där. Kassan är där borta.")

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ska man se det objektivt så har ju inställningar och bredd inget med bra att göra…
Bra för dig kanske, men inte bra i en absolut mening.
(…och troligen inte för mig eftersom jag tycker en iPod låter bättre än en iriver, typ provade innan jag köpte en iPod…)

Var vänlig sluta trolla. Det kan omöjligt ses som en nackdel med inställningsmöjligheter som ger fler människor det ljud som de tycker låter bäst, hur du än må krångla till det med dina absoluta meningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Var vänlig sluta trolla. Det kan omöjligt ses som en nackdel med inställningsmöjligheter som ger fler människor det ljud som de tycker låter bäst, hur du än må krångla till det med dina absoluta meningar.

Inget troll utan kolla på hur ex.v. riktig hifi ser ut… …inte är det femtiofjorton EQs inte… …även digitala filter sabbar signaler…
Fast hur skall du kunna veta det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Inget troll utan kolla på hur ex.v. riktig hifi ser ut… …inte är det femtiofjorton EQs inte… …även digitala filter sabbar signaler…
Fast hur skall du kunna veta det

OT: Varför inte HIFI-anläggningar har en massa EQs är väl självklart!? Man behöver inte det. Finns ju redan alla inställningar som man behöver, så varför ta det till mjukvarunivå?

OnT: Skulle rekommendera en iAudio U2, men du borde då också köpa ett par bättre lurar för att få ut all kvallitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Inget troll utan kolla på hur ex.v. riktig hifi ser ut… …inte är det femtiofjorton EQs inte… …även digitala filter sabbar signaler…
Fast hur skall du kunna veta det

Nu pratar vi inte om "riktig hifi" utan om en bärbar musikspelare. När det gäller bärbara musikspelare och det ljud de åstakommer så har folk ofta väldigt varierande mening när det gäller vad som låter bra, och därför måste man anse det som bra när man i stor utsträckning kan ställa in ljudet. Har man porslinöron och vill leva renlärigt så kan man ju alltid stänga av EQ:n.

Ta ditt arroganta high end-troll någon annanstans, det är inte relevant i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Att folk orkar tjata om ljud på MP3 spelare. Det är väl ingn ide att ha en MP3 spelare som använder komprimerade ljudfiler. Ska du ha bra ljud så är väl en bärbar CD-spelare bättre? Då får du iallafall bättre ljud än MP3.

Permalänk
Avstängd

Tippo, bullshit. Jag gillar ljudet i min iRiver, men inte i min syrras iPod. Därför köper jag ingen iPod och klagar så mycket jag orkar. CD-spelare kräver att man köper cd-skivor ^^

Visa signatur

óynk

Permalänk

iAudio och iriver har bra spelare för 2000kr men när det kommer till pris per gigabyte så är det Nano som vinner, inte för att nämna färgskärmen. Annars så har iaudio trevliga spelare i denna prisklassen.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd

homeboy87, om man inte räknar med hddspelare då Isåfall kostar t.ex zen xtra 60gb en tiondel så mycket per gb....

Visa signatur

óynk