Permalänk
Medlem

Receivern strömförande

Hej, jag har ett gammalt SoundBlaster Live! 5.1 som jag har anslutit till en receiver via digital out. Det verkar som om receivern blir strömförande när SoundBlaster-kortet är ihopkopplat på det sättet, rör jag vid skruvarna som sitter i receiverns sidor får jag mig en stöt. I övrigt har jag endast en dvd-spelare inkopplad till receivern, men det är via optisk kabel så receivern och dvd-spelaren är elektriskt isolerade från varandra. Receivern är kopplad till ett ojordat vägguttag och datorn är kopplad till ett jordat grenuttag som i sin tur är kopplad till ett ojordat vägguttag (vilket innebär att datorn oxå är ojordad, korrekt?). Har tyvärr bara jord i badrummet.
Min fråga är, vad kan jag göra åt det här? Jag vågar inte ha det ihopkopplat längre...

Permalänk
Medlem

Ljudkortets utgång är koaxial digital ut och inte optisk och då kan det bli så här som du beskriver ditt problem om man inte kopplar in grejerna på jordat uttag men det ska kunna gå att lösa med en galvanisk avskiljare vad jag vet http://www.google.se/search?hs=ozl&hl=sv&client=firefox-a&rls... men mer än så vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret! Men den galvaniska avskiljaren verkar ju vara nåt för antennsladdar...sladden mellan datorn o receivern är minijack->phono->phono (phono=single rca) om jag har fått terminologin rätt.

Permalänk
Medlem

det är det säkert för som jag skrev är jag inte så haj på detta men kan du inte koppla in det optiskt isf dator-->receiver?

Permalänk
Medlem

Dessvärre inte, ingen optisk utgång på ljudkortet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att istället ansluta via line-out (dvs inte-digitalanslutning), är det nån idé eller blir det fortfarande samma problem eftersom dator-receiver fortfarande inte är elektriskt isolerande från varandra med en sådan anslutning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur löste du ditt problem eller kör du så fortfarande?

Permalänk
Medlem

Löste det aldrig mer än att jag kopplade ur det senare. Nu har min dator optisk utgång för ljudet så då har jag haft det kopplat så istället. Men om du inte vill köpa nytt ljudkort varför inte köpa en trådlös sändare för bild och ljud och koppla in bara ljudet så länge? Finns på Clas Ohlson som t.ex nån av dessa http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=0A248B55CC...

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort nu?

Permalänk
Medlem

Sitter inbyggt men har även ett liknande detta liggandes http://www.zoltrix.com/products/audio/8SB87386CHGMX.htm som tidigare fanns hos Clas Ohlson men inte gör det längre. Nåja det finns säkert hos annan handlare och bör inte kosta så mycket idag heller.

Edit: Hittade den här http://www.databyran.nu/default.asp?katId=299&katUnderId=16&d...

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa följande kort:
http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&...
och ansluta ljudkortet till receivern optiskt istället. *Men*, då måste jag koppla in DVD-spelaren via icke-optisk anslutning eftersom receivern bara ha en optisk ingång, så riskerar jag inte att bara flytta problemet?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hivemind
Jag funderar på att köpa följande kort:
http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&...
och ansluta ljudkortet till receivern optiskt istället. *Men*, då måste jag koppla in DVD-spelaren via icke-optisk anslutning eftersom receivern bara ha en optisk ingång, så riskerar jag inte att bara flytta problemet?

borde inte vara ett problem. och elektrisk digital är bättre också.

har du möjligen dator och steron/dvd kopplade till olika kretsar i huset? (kan ju vara så även om det är samma rum men olika uttag i Kalle Anka-elinstallationer har men sett..)

/ finns en tråd om optisk splitter annars just nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, min dvd-spelare är en stationär sak (Pioneer DV-585A-K).

Citat:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av hivemind
Jag funderar på att köpa följande kort:
http://sounden.terratec.net/modules...08ee904a5e1ac17
och ansluta ljudkortet till receivern optiskt istället. *Men*, då måste jag koppla in DVD-spelaren via icke-optisk anslutning eftersom receivern bara ha en optisk ingång, så riskerar jag inte att bara flytta problemet?
--------------------------------------------------------------------------------

borde inte vara ett problem. och elektrisk digital är bättre också.

har du möjligen dator och steron/dvd kopplade till olika kretsar i huset? (kan ju vara så även om det är samma rum men olika uttag i Kalle Anka-elinstallationer har men sett..)

/ finns en tråd om optisk splitter annars just nu.

Well, initialt var datorn (plus TVn, skärmen o routern) kopplade till samma grendosa som satt i en väggkontakt, receivern och dvd-spelaren satt direkt i väggen i en annan väggkontakt (i samma rum). Är inte så bra på det elektriska, men jag testade att koppla in receivern i samma grendosa som datorn och jag kopplade ur dvd-spelaren helt men jag började ändå leda ström när jag tog i sidan på receivern (i en av skruvarna) med ena handen och metall (t ex plåthöljet på den ej anslutna dvd-spelaren) med den andra när datorn o receivern var ihopkopplade.

Tack för tipset om optisk splitter, kände inte till sådana. Får testa med en sån eller ansluta dvd-spelaren koaxialt istället för optiskt och se om problemet försvinner.

Permalänk

Datorer måste vara jordade...
Det sitter ett filter i nätagget som leder ut halva nätspänningen till jord.
är inte datorn jordad så kommer strömmen söka sig andra vägar därmed kommer den gå till din reciever.

Jorda datorn så är ditt problem löst.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Datorer måste vara jordade...
Det sitter ett filter i nätagget som leder ut halva nätspänningen till jord.
är inte datorn jordad så kommer strömmen söka sig andra vägar därmed kommer den gå till din reciever.

Jorda datorn så är ditt problem löst.

Halva nätspänningen till jord, hur menar du då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HughJanus
Halva nätspänningen till jord, hur menar du då?

Jag menar att via ett filter så skickar datorn ut 115V till jord alltså till chassit.
Testa själv håll ena handen på ett vatten element och sätt andra handen på en ojordad dator. (Bara ett exempel, gör inte det då du får en stöt.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har inga jordade uttag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hivemind
Jag har inga jordade uttag.

Inte jag heller. Därför undviker jag att ha stereo eller TV inkopplat då det kan bränna ut jordningsbanorna på dem. (strömmen måste hitta nån väg till nollan.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag menar att via ett filter så skickar datorn ut 115V till jord alltså till chassit.
Testa själv håll ena handen på ett vatten element och sätt andra handen på en ojordad dator. (Bara ett exempel, gör inte det då du får en stöt.)

Du menar alltså att ett nätaggregat är konstruerat så att den lägger 115V till jord? Vad i hela friden skulle syftet vara med det? Du har nog fått det hela om bakfoten. Vad får du 115V ifrån förresten?

Jorden (skyddsjorden) är tänkt att skydda en person från att få en stöt ifall ytterhöljet på en apparat skulle bli spänningssatt. Istället för att strömmen tar vägen genom personen, leds den ner i jorden och om strömmen är tillräckligt stor skulle en eventuell jordfelsbrytare/säkring lösa ut.

Jag kan ta i min ojordade dator och ett vattenelement samtidigt utan att få en stöt, vilket visar att jag har mkt små/inga krypströmmar ut till chassit. Får du en rejäl skiting är det nåt som är galet...

Hivemind, testa att ha datorn ensam på det jordade grenuttaget alt. använd ett ojordat grenuttag. Då skulle du få reda på om det är datorn som har krypströmmar till chassit/jorden eller någon annan apparat som är kopplad till samma jordade grenuttag, de delar ju "jord" om du använder ett jordat grenuttag.

Permalänk

Det är något jag fått lära mig i skolan.
Nätagget har ett filter med kondningar. X Y och Z.
Kommer inte ihåg hur det fungerar just nu.
Men det är mellan fas och jord för att bli av med spikar m.m.

Förresten är det ju tur att det aldrig går ström genom skyddsjorden
Du vet om att jord och nolla är ihopkopplade i centralen va?

Nä, det behöver inte betyda ett skit att du kan ta på ditt element. Det betyder bara att elementet inte är anslutet till jord. (därför man aldrig mäter till sann jord via vattennätet nuförtiden.)

EDIT: vill poängtera att strömmen ligger nånstans mellan 5 och 10mA. De minsta jordfelsbrytarna bryter vid 20-30mA.

Just det... om någon har intresse så kan de läsa på lite om Switchade nätagg.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if