Permalänk
Medlem

Hej, drar upp tråden igen, kan du inte posta lite bilder ? Går det mycket snabbare att rendera nu eller ?

Permalänk

Det är väl dags för en liten uppföljning

Våra renderburkar har jobbat på bra under 2006, men i veckan nådde vi taket med 7 dagars rendreringstid...trots dubbla instanser på varje burk, dvs 100% utnyttjande av Cpu.

Vad betyder det? Jo..... Utbyggnad!

Som många förstår så funkar det inte att skaffa 4-5 till renderburkar, det får helt enkelt inte plats, genererar för mkt värme + ljud.

Fick därför tips från en SWEC-are vid namn "fredriko" (TACK!) att titta på Supermicro's 1U servrar, så en sådan beställdes hem:

Core 2 Duo till E6600 (2.40GHz, 4MB)
2GB (2 moduler) Internminne
Seagate 80GB Barracuda 7200rpm SATA hårddisk

Testade denna just och den äger våra nuvarande renderburkar totalt.
SuperPi testet klarade den av på 21 sek (1M) mot 38 sek för våra nuvarande burkar. En rendrering i vårt cad-program klarade den av på 1min 48 sek mot 2min och 28sek för våra nuvarande renderburkar.

Problemet är ju dock som många förstår ljudnivån.
När serven startas och alla fläktar går för fullt så hör jag inte vad min kollega säger som sitter 3 meter ifrån mig
När den går ner i workstation-läge så är det acceptabelt, med 1 server, inte med 5-6 st som vi nu planerar att ta hem.

Därför har vi beställt ett fullsize rackskåp

med 19" kylare

Självklart ska skåpet moddas lite med ljuddämpningsmattor, några 120mm fläktar och blått ljus såklart! (ska ju stå i ett showroom).

Målet är sedan att skåpet även ska inhysa våra nuvarande renderburkar stående på varandra (2x2).

Lägger självklart upp bilder när sakerna anlänt

Permalänk
Medlem

Ojsan,, kan man få en bild på hyr show roomet ser ut nu?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

Som vanligt så är allt från dig roligt att läsa/se.

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk

Bilder kommer här

Nu ska det bara inhandlas lite ljuddämpningsmattor, samt invänta kylaggregatet som ska komma i början av november.

Permalänk
Medlem

Det där var riktigt snyggt.. hur hög är ljudnivån förtillfället?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Det där var riktigt snyggt.. hur hög är ljudnivån förtillfället?

Eftersom att jag inte har hunnit ljuddämpa skåpet ännu så låter det en del när Supermicro servern är igång.
De fyra Lian-Li renderburkarna låter i stort sätt ingenting när jag stänger dörrarna.

Den orospunkten just nu är att Supermicroservrarna kommer låta för mkt när det är 5-6 st av dem.

Det sitter en trumfläkt som blåser luften igenom chassit. PÅ processorn sitter en enda stor kopparfläns.

Min plan just nu är att bygga/köpa en 19" fläktkontroll som jag kan koppla in alla Supermicro chassi-fläktar till.

CPU tempen ligger löjligt lågt och jag skulle lätt kunna sänka farten på fläkten med 1000-500rpm (ligger på 4000rpm nu)

Permalänk

dyra saker.. ^^ var håller ni till [cute]

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Eftersom att jag inte har hunnit ljuddämpa skåpet ännu så låter det en del när Supermicro servern är igång.
De fyra Lian-Li renderburkarna låter i stort sätt ingenting när jag stänger dörrarna.

Den orospunkten just nu är att Supermicroservrarna kommer låta för mkt när det är 5-6 st av dem.

Det sitter en trumfläkt som blåser luften igenom chassit. PÅ processorn sitter en enda stor kopparfläns.

Min plan just nu är att bygga/köpa en 19" fläktkontroll som jag kan koppla in alla Supermicro chassi-fläktar till.

CPU tempen ligger löjligt lågt och jag skulle lätt kunna sänka farten på fläkten med 1000-500rpm (ligger på 4000rpm nu)

Fixa så att ni kör lägre fläkthastighet när ni är där och jobbar, bara inte cpun går över 60 grader är det ju lugnt och sen drar ni på max när ni går hem för dan(eller tidsinställd).

Eller har inte servrarna möjlighet att styra fläktarna?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fixa så att ni kör lägre fläkthastighet när ni är där och jobbar, bara inte cpun går över 60 grader är det ju lugnt och sen drar ni på max när ni går hem för dan(eller tidsinställd).

Eller har inte servrarna möjlighet att styra fläktarna?

Vet inte om det finns möjliget att styra fläktarna via mjukvara.
Ska självklart kolla upp det.

Det enda som finns i Biosen är i stort sätt två alternativ "server" och "Workstation". INget av dem är speciellt tyst

Hittade denna som jag kanske ska testa med:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Alternativt bygga en egen steglös fläktkontroller för 19" rack

Citat:

dyra saker.. ^^ var håller ni till [cute]

Svappavaara

Permalänk
Medlem

Snyggt kontor du har.

Det hade varit trevlig med lite mer bilder också. Vad gick rackskåpet och kylaren på?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk

Jo det blir nog fler bilder, hade så mkt att göra förra veckan bara så jag hann inte fota så mkt.

Racket går på ca 6000 exkl moms och kylaren ca 18 000

Kanske mycket pengar, men det är värt det, innan var ljudnivån på tok för hög i rummet

Permalänk
Medlem

Wooooww!

Tyvär har rendringsbilden dött.. kan du visa nått nyss exempel på vad du sysslar med?

Rendrerat liite själv, men det är mest simpla 3dbilder som tar ca 2sek att rendrea! ;D
Antar att det är något mer avancerat..

Mycket imponerat faktist.. MYCKET imponerad!

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Jag vill också se bilder

Visa signatur
Permalänk

Här är några exempel

Men det är inte stillbilderna som tar tid utan det är när vi måste göra en animation på 8000-10000 frames.

Och varje frame tar 2-3 min att rendrera

Permalänk
Medlem

Teknikporr!!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Teknikporr!!

WORD!

Dock så tycker jag sista bilden ser extremt likt ett fotografi, vilket är otroligt att det går att göra så det SER UT SÅ!

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Måste bara säga, fan vad jag älskar mitt skåp
Det bara brummar till och så är bilen klar...

Installerade kylaren igår...

Permalänk
Medlem

vad använder ni för program ?

Kan ju tipsa andra om ett coolt renderingprojekt helt gjort på opensource programvara.

http://orange.blender.org/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe.. coolt.. Nya bilder på racket då? VISA VISA!

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
vad använder ni för program ?

Kan ju tipsa andra om ett coolt renderingprojekt helt gjort på opensource programvara.

http://orange.blender.org/

JO jag har tittat lite på Blender.

Vi använder mestadels Maxell Render för rendrering och materialsättning och en bunt 3D/Cad programvaror för modelleringen.

http://www.maxwellrender.com/

Citat:

Hehe.. coolt.. Nya bilder på racket då? VISA VISA!

Mvh Jim

Lovade lite bilder, tog några idag, härligt när allt äntligen är på plats och confat!

Just nu rendreras detta:

Mvh Patrik