Röd siffra i FRAPS - vad betyder det?

Permalänk
Medlem

Röd siffra i FRAPS - vad betyder det?

Ibland när jag spelar märker jag att mina FRAPS siffror växlar till att vara röda, och då droppar också frameraten från runt 80 till 30, utgångsframeraten varierar så klart från spel till spel, men det är alltid 30 den lägger sig på, oavsett spel.

Eftersom FRAPS byter färg på siffrorna måste ju programmet känna av något? Eller är det bara så att de blir röda under typ 40 FPS?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Re: Röd siffra i FRAPS - vad betyder det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Ibland när jag spelar märker jag att mina FRAPS siffror växlar till att vara röda, och då droppar också frameraten från runt 80 till 30, utgångsframeraten varierar så klart från spel till spel, men det är alltid 30 den lägger sig på, oavsett spel.

Eftersom FRAPS byter färg på siffrorna måste ju programmet känna av något? Eller är det bara så att de blir röda under typ 40 FPS?

När siffrorna blir röda så spelar du in! Kolla i din Fraps-mapp så kommer du nog att se flera filmer från när du har spelat. Mitt Fraps står inställt på att spela-in när jag trycker på F10, och om man har tex. "quick-load" (i ett spel) också bundit till F10 så kommer Fraps att börja spela in nästa gång man quick-loadar (det är nog detta som har skett).

Så när det är rött så spelar du in, kolla din Fraps-mapp som sagt.

(den lägger sig på 30 för att Fraps alltid gör det, om du inte har ändrat orginal-inställningarna...vilket som du inte har gjort)

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Medlem

Doh!

Jag är inte så smart som du, det märks.

Jag var precis inne och kollade runt i FRAPS, och insåg att jag hade fullt med filmer eftersom jag just quickloadat på F10, och dessutom att FPS:en var begränsad till 30FPS i dessa filmer. Dock kopplade jag inte detta till mitt problem (som var just FPS-drops när jag bytte synvinkel i BF2 och när jag quickloadat i FEAR).

Dubbel Doh!

Tackar, hittade förresten en massa roliga filmer jag spelat in av misstag i FRAPS mappen, en mer eller mindre heroisk flygkonst i BF1942 t ex

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

haha, kul för dig (och SÅ smart är jag inte, men jag använder Fraps så just detta kunde jag )
Jag tänkte nästan att det var "quick-load" som ställde till det...har varvat FEAR

Filmer som spelas in med Fraps tar oftast upp MYCKET plats, så om du har haft detta "problemet" länge så har du nog många Giga-byte film i Fraps-mappen...jag vet att jag har det när jag har spelat in film en stund.

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Medlem

Jag har 2 GB, kollade det innan

Jag har precis börjat lira FEAR (fick inte igång ljudet först - hade inte win media player installerat), men fy fanken vad det är läskigt

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Tackar! Då frigjorde man 30gb från sin ssd ^^

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Tackar! Då frigjorde man 30gb från sin ssd ^^

Lägg dom på den andra SSDn

Permalänk

Själv har man gjort samma tabbe förut, fick rensa ut 20-30gb filmsnuttar.

Permalänk
Skrivet av Nyrostad:

Ibland när jag spelar märker jag att mina FRAPS siffror växlar till att vara röda, och då droppar också frameraten från runt 80 till 30, utgångsframeraten varierar så klart från spel till spel, men det är alltid 30 den lägger sig på, oavsett spel.

Eftersom FRAPS byter färg på siffrorna måste ju programmet känna av något? Eller är det bara så att de blir röda under typ 40 FPS?

Det är väl antagligen för att du filmar/spelar in. Fraps är inte bara tillför att kolla FPS. Det sänker FPS'en rätt rejält beroende på vilka recoring inställningar du använder.

Permalänk
Medlem

HAHA.
Hittade precis 81 gig filmer i min fraps mapp.

Permalänk
Medlem

har gjort den tabben några gånger också inget ovanligt när man är ny med fraps

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

haha kommer en gång för några år sen när min kompis lirade age of empires 2 på min dator, han spelade en omgång som tog 1,5 timme och han hade spelat in hela tiden med fraps. filmen var ca 25 gig. s1ck

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem

hahaha fy fan vad jag garvade när jag läste detta röd = rec

Skrivet av AxVoB:

haha kommer en gång för några år sen när min kompis lirade age of empires 2 på min dator, han spelade en omgång som tog 1,5 timme och han hade spelat in hela tiden med fraps. filmen var ca 25 gig. s1ck

låter orimligt . jag spelade in i 40 sec och filen landar på ca 1gb
*edit* beror nog på fps i för sig

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZebbeSebbe:

Det är väl antagligen för att du filmar/spelar in. Fraps är inte bara tillför att kolla FPS. Det sänker FPS'en rätt rejält beroende på vilka recoring inställningar du använder.

Hade ju varit bra att kolla vilken tid det inlägget postades

Detta var en redig necrobump.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Haha ja då vet man var utrymmet tagit vägen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Tackar! Då frigjorde man 30gb från sin ssd ^^

Kändes nödvändigt å bumpa en 6 år gammal tråd för de?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Varför har så många på fraps när dom spelar om inte för att spela in? Är ni så kåta på att ständigt se er fps? xD
Angående att fpsen sjuker till 30 när du spelar in är inte pga att fraps är inställt på det. Visst, när du spelar in i 30fps så står det 30, men din egentliga fps är fortfarande den samma (förutsatt att din dator är tillräckligt kraftig, och att du inte spelar in till samma HDD som du har spelet på.)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Kändes nödvändigt å bumpa en 6 år gammal tråd för de?

Märkte detta jag med nu. Dock fortfarande relevant då folk gör denna missen hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Märkte detta jag med nu. Dock fortfarande relevant då folk gör denna missen hela tiden.

mjo visst, men svaret finns ju faktiskt i FAQ på fraps.com
Sen undrar jag liksom Lasergurka varför folk ens installerar fraps om de inte har för avsikt att spela in, de flesta spel har möjlighet att visa ingame FPS ändå och har de inte det, ja är det verkligen så viktigt att se exakt vad man ligger på? Har man MSI afterburner kan man se FPS via det programmet om det är så att man försöker tweaka sin överklockning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

mjo visst, men svaret finns ju faktiskt i FAQ på fraps.com
Sen undrar jag liksom Lasergurka varför folk ens installerar fraps om de inte har för avsikt att spela in, de flesta spel har möjlighet att visa ingame FPS ändå och har de inte det, ja är det verkligen så viktigt att se exakt vad man ligger på? Har man MSI afterburner kan man se FPS via det programmet om det är så att man försöker tweaka sin överklockning.

1. Bekvämt att använda samma program för fps bevakning istället för att memorera kommandon för varje spel.
2. Använder CCC, inte afterburner.
3. Själv har jag inspelningsknappen helt unbindad för att undvika detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Bekvämt att använda samma program för fps bevakning istället för att memorera kommandon för varje spel.
2. Använder CCC, inte afterburner.
3. Själv har jag inspelningsknappen helt unbindad för att undvika detta.

1. Möjligt, därför jag använder Afterburners OSD
2. CCC har väl OSD också? Eller är den kanske borttagen? Länge sen jag använde ett ATI (AMD) kort så har ingen koll på de längre.
3. Du har unbindat den ja, men många verkar installera FRAPS i tron att det endast är en FPS display och verkar inte ens ha koll på vad programmet egentligen är till för och vilka funktioner som finns. Såg senast för en stund sen någon som vart rekommenderad att installera Fraps för att kolla sin FPS med anvisningen att det är bara att installera och glömma bort att det ligger där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

haha shit, märkte inte att tråden var 6 år gammal varför snackar vi här?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kändes nödvändigt å bumpa en 6 år gammal tråd för de?

Skrivet av morxy49:

haha shit, märkte inte att tråden var 6 år gammal varför snackar vi här?

Spelade skyrim och märkte att fps mätaren var röd så googlade det, översta träffen var denna. Verkar som att flera andra fick nytta av den så det var ju bara bra :). Märkte själv inte att tråden var gammal.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb