Win Xp - popup så fort jag sätter i en kamera

Permalänk
Medlem

Win Xp - popup så fort jag sätter i en kamera

Jag har precis gått från W2k till Win Xp. Allt känns helt ok men jag är förbannat irriterad på att Windows slänger upp en liten popup med valmöjligheter så fort jag sätter i en kamera eller extern hårddisk genom usb. Bland valmöjligheterna finns ju take no action. Underst finns även en kryssruta för att alltid välja detta alternativ men tyvärr hjälper det inte. Skiten kommer upp nästa gång ändå.

Hur får jag bort detta?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar samma sak när det gäller Hårddiskspelare.

Permalänk
Gäst

Autorun

Hämta hem TweakUI ifrån Microsoft och i den så kan ni disable autorun.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är rätt säker på att det finns något värde i regedit som man kan ändra men jag har bara inte hittat rätt nyckel än.

Jag vill absolut inte installera flera program som skräpar ner windowsXP ytterligare, ju färre program dessto bättre. Så viktig känns det inte att jag vill installera ett till program.

Permalänk
Gäst

Under denna länk så finns eventuellt lite att gå på.
Ställ om värdena och provar sig fram.

Kör automatiskt eller Spela upp automatiskt fungerar inte när en CD-ROM-skiva sätts in i enheten
Står det förvisso,men som sagt, ställ ner värdena.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter mycke letande hittade jag till:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en... med sökorden "NoDriveTypeAutoRun"

Tyckte det lät väldigt skumt att man kunde välja vilken enhet och samtidigt vilka typer som kunde avaktiveras i ett o samma binära tal. Men det var bara jag som misstolkade meningen.

Jag gjorde de enklast för mig och avaktiverade två enhetsbeteckningar J och K.
I "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer" skapade jag ett nytt DWORDvärde döpt till "NoDriveAutoRun" registervärde:
1 000 000 000(J) och 10 000 000 000(K) = 11 000 000 000 = 1536.
startade om explorer.exe och det funkade kanon.

Det tråkiga är att man måste kunna räkna binärt, fast vilken true Swec fanatiker kan inte det

Permalänk
Medlem

Finns ett enkelt sätt i windows.

När du kopplat in enheten högerklicka & välj egenskaper för enheten i "den här datorn". Under fliken autoplay väljer du på varje funktion att den inte skall göra ett dugg.

Så enkelt slipper man rutan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jag är rätt säker på att det finns något värde i regedit som man kan ändra men jag har bara inte hittat rätt nyckel än.

Jag vill absolut inte installera flera program som skräpar ner windowsXP ytterligare, ju färre program dessto bättre. Så viktig känns det inte att jag vill installera ett till program.

TweakXP är rätt bra program programmerat av Microsoft själva.
Med det slipper du gå in och greja i registret utan TweakXP gör detta åt dig.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |