Permalänk

RPM eller cfm ?

Hej

Min fråga gäller fläktar, då jag söker en tyst cpu fläkt så har jag en fråga.

Om vi tänker oss att vi har 2 fläktar av samma typ (kullagrad)
Fläkt 1 går i 1500RPM och blåser i 39cfm och
Fläkt 2 går i 2200RPM och blåser i 26cfm.

Vilken av dessa skulle vara effektivast?

Är det luftflödet som spelar stor roll när man kyler av prollen eller är det fläktens hastighet att pumpa bort all värme?

Det var allt för mig.

Visa signatur
Permalänk

fläkt 1 ska du ha, dels för att den förmodligen låter mindre eftersom den inte snurrar lika snabbt och för att den blåser 13 CFM mer än vad fläkt nr 2 gör.

det är luftflödet.

då kan köpa en sån 120mm som jag har "delta 190CFM"

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Angående deltan, så låter den ju lagom hemskt
Men å andra sidan så är förhållandet mellan CFM och dB väldigt schysst (räknade ut att min deltan blåser 4.5ggr mer än mina Everflow 120mm, men låter bara 3-3.5 ggr mer)

Men jag skulle inte rekommendera den för tysta datorer

Permalänk
Medlem

hehe deltan låter bra mycket mer 3.5 ggr mer vet inte vad everflow är specade till men är det 30 db så låter deltan tex 10ggr mer, kom ihåg att på db skalan så innebär en ökning med 3 db en fördubbling av ljdunivån....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Men hur låter deltan på 5 volt då? nån som testat? För everflow fläkten låter föör mycket mot hur mycket den blåser Men den är jäkligt billig iaf ^^

Permalänk
Medlem

startar ens deltan på 5v? ni som har den kan ju berätta, skeptisk till att den gör det och om den gör det kommer det vara på tok för mycket ändå

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

en fläktkontroller är bra att ha om man har deltafläktar inkopplade...

Permalänk

jo men så ska man ha fläktkontrollers som hanterar den också och jag har då inte hittat nån som gör de som du kan köpa i en datoraffär:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: RPM eller cfm ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Om vi tänker oss att vi har 2 fläktar av samma typ (kullagrad)
Fläkt 1 går i 1500RPM och blåser i 39cfm och
Fläkt 2 går i 2200RPM och blåser i 26cfm.

Vilken av dessa skulle vara effektivast?

De kan knappast vara fläktar av samma storlek. Man vill oftast ha en fläkt som blåser mycket i förhållande till sin ljudnivå. Ljudnivån är direkt kopplad till bl.a. rotationshastigheten.

Vilken som är effektivast av de två är alltså inte så svårt att räkna ut; den ena är bäst på allt, den andra är sämst på allt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

en rheobus sunbeam kan styra fyra fläktar(om man vill så är det ju bara att koppla in fler) och kan ge dem 20watt var:P klarar precis av min delta 120 mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orvegren
en rheobus sunbeam kan styra fyra fläktar(om man vill så är det ju bara att koppla in fler) och kan ge dem 20watt var:P klarar precis av min delta 120 mm

kan du få deltajefflen tyst då så att det går at vara i rummet, du förstår frugan slår ihjäl mig hemma om jag har den * JÄVLA FLYGPLAN SKIT DATOR HELVETE, älskling kom jag mår dåligt*

typ

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ja mycket låter den då inte... är ju bara att skruva ner effekten tills du är nöjd

Permalänk

jo fast frågan är då så här.

min big tt på max är jag fullkomligt nöjd med, alltså det stör ig inte 1500RPM. 20db ungefär. MEN frågan är då, om jag skruvar ner Delta fläkten så det inte stör mig frågan är då om deltan kyler bättre eller sämre än big TT fläkten. ????

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

det kan jag inte svara på har aldrig provat Big TT. Deltan är kullagrad och låter iofs lite mer än andra fläktar.. köp en delta och prova

Permalänk

skadar aldrig att ha en delta hemma, tänk om du skulle vilja bygga en slåttermaskin xD

Permalänk
Medlem

har tre delta hemma och de visar vart skåpet ska stå när kompisarna kommer med sina vattenkylningssystem som knappt låter något

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orvegren
det kan jag inte svara på har aldrig provat Big TT. Deltan är kullagrad och låter iofs lite mer än andra fläktar.. köp en delta och prova

jag har delta och har haft det nu i nån vecka. men har inte hittat nån kontroller som pallar med den bara. men det var nån ovan som tipsade men det får bli en senare prioritering. idlar 34 och loadar 45 under prime 6tim och 58 min så det är rätt lungt än så länge.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/omg-osu.jpg

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
hehe deltan låter bra mycket mer 3.5 ggr mer vet inte vad everflow är specade till men är det 30 db så låter deltan tex 10ggr mer, kom ihåg att på db skalan så innebär en ökning med 3 db en fördubbling av ljdunivån....

Nja, det är tyvärr lite mer komplicerat än så, en ökning med 3 dB är en fördubbling av ljudenergin, men örat upplever det inte så, man ska upp i en ökning på ca 10dB för att man ska uppleva det som en fördubbling av ljudnivån...

/Frispel

Permalänk
Medlem

CFM = Cubic Feet /m om jag minns rätt.
Altså kubikfot per minut.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
CFM = Cubic Feet /m om jag minns rätt.
Altså kubikfot per minut.

det är rätt mycket:D

likaså 323M3/t.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.