Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Laddar inte ens.

Nää, jag vet.. Har lite problem med pekning av IP till domänen.. Men det ska snart slå igenom.

Brukar inte vara nere så här kan jag säga!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min hemsida.

Hojta till om något är galet.

Ska också nämna att all text är placeholders, som jag skrivit i all hast

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Uppdaterade min hemsida.

http://johanolssoncv.se

Hojta till om något är galet.

Ska också nämna att all text är placeholders, som jag skrivit i all hast

Förutom att hemsidan är helt trasigt i allt annat än Internet Explorer så är det väl inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Förutom att hemsidan är helt trasigt i allt annat än Internet Explorer så är det väl inte så farligt.

Någon motivation till varför? eller vad?

Edit: Kollade i firefox nu, och ser att det är lite problem med några sektioner, som blev iochmed en css uppdatering. Men annars kan jag inte direkt urskilja något som är "FEL", som du ovan nämner.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Gamebitz.org

Dock det är väl inte du som har gjort sidan? Ser att det är tbdev source. Man kan tillochmed hitta TBDev.net i källkoden.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Nu ska den funka igen

Http://Gamebitz.org

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Väldigt inspirerande!

När jag agerat på min nyfikenhet och tryckt på pilen så blir jag väldigt imponerad, stilrent & bra flow. MEN, jag saknar genast pilen när jag vill scrolla vidare, du gav mig godis för att gå vidare bara för att ta det ifrån mig och låta mig scrolla manuellt som någon grottmänniska.

Garvade ganska mycket när jag såg Call of duty också, en bra samt professionell touch av humor!

I övrigt så tycker jag en mörkare text-färg för kontaktformen längst ner skulle göra kontrasten lite skarpare samt göra det lättare för ögonen att se och läsa vad som står. Jag har 2 skärmar, den ena har MKT bättre färgdjup än den andra, på den bättre av dom är texten perfekt, men på den lite sämre av dom är det oläsbart om man inte koncentrerar sig onödigt mycket. Båda är ganska dyra 24" Full HD skärmar dessutom, så tycker definitivt du ska anpassa om sidan lite för dom som har lite sämre kvalite på skärmen.

Dessutom gillar många arbetsgivare att se kontaktinformation någonstans också, en mörkblå footer längst ner med lite copyright, kontaktinfo osv hade varit perf!

Tack för bra konstruktiv feedback, du har helt rätt i det du säger!

Håller på med en rejäl uppdatering av sidan atm och kommer ta din feedback i bejakande!

(Såg att du har en släng av liknande humor i din signatur;) )

Permalänk
Medlem

http://synect.fi

Jobbar på lite ännu med extra finesser innuti koden..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vargaas:

Någon motivation till varför? eller vad?

Edit: Kollade i firefox nu, och ser att det är lite problem med några sektioner, som blev iochmed en css uppdatering. Men annars kan jag inte direkt urskilja något som är "FEL", som du ovan nämner.

Kolla i Chrome ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Kolla i Chrome ska du se.

Jag är medveten om en "bugg" i chrome just nu. Försöker lösa den.
Om jag inte minifierar min CSS och bundlar den är det inga problem med sidan.

Men såfort jag bundlar och minifierar funkar typ ingenting.
Förslag tas gärna emot om detta. Skrivit om detta utförligare här:
http://stackoverflow.com/questions/21198801/responsive-css-no...

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Tjenare,

Vi har precis lanserat vår nya sida.

http://www.esplingo.se

Uppskattar gärna lite feedback
btw. jag vet att coffee på muggen är felstavat hehe

/Seb

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tjenare,

Vi har precis lanserat vår nya sida.

http://www.esplingo.se

Uppskattar gärna lite feedback
btw. jag vet att coffee på muggen är felstavat hehe

/Seb

Tänkte bara säga att det står "Beskök blabla", tror du menar Besök

Kollade lite snabbt bara, och det lilla jag hann se såg riktigt trevligt ut

Permalänk
Skrivet av BuruZ:

Tänkte bara säga att det står "Beskök blabla", tror du menar Besök

Kollade lite snabbt bara, och det lilla jag hann se såg riktigt trevligt ut

Ah, ops! Det är åtgärdat hehe.

Tack för feedbacken!

/Seb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superzebb:

Tjenare,

Vi har precis lanserat vår nya sida.

http://www.esplingo.se

Uppskattar gärna lite feedback
btw. jag vet att coffee på muggen är felstavat hehe

/Seb

  • "Esplingo - Webbutveckling, Webbdesign och konsultation" → "Esplingo — Webbutveckling, webbdesign och konsultation" — notera litet "w" i "webbdesign" samt en em dash i stället för ett bindestreck. Det går även att skriva em dash som "—" i HTML, men du annonserar ju UTF-8, så man kan lika gärna använda det.

  • "På ren svenska, vi bygger och designar IT lösningar för webben." → "På ren svenska: vi bygger och designar IT-lösningar för webben."

  • "IT lösningar" → "IT-lösningar" på ett par ställen.

  • "kunskaper inom bl.a .NET utveckling, Open Source, Apputveckling och Responsiv design." → "kunskaper inom bl.a .NET-utveckling, open source, apputveckling och responsiv design.", eller varför inte "öppen källkod", eller kanske ännu mer: vad menas med det? Jag antar att ni jobbat med mjukvara med öppen källkod och inte den juridiska biten. Jag kan tycka att det är väl odefinierat att skriva "vi kan öppen källkod".

  • "aktiemäklare, fondförvaltare och försäkringsutfärdare, läs mer på www.bricknode.com" → "aktiemäklare, fondförvaltare och försäkringsutfärdare. Läs mer på www.bricknode.com" — alternativt kan man använda ett semikolon och efterföljande liten bokstav i stället för punkt.

  • "Brandon arbetar mot stora nationella och internationella kunder, läs mer på www.brandoncompany.com": samma anmärkning som ovan. Dessutom så inleds denna mening med en enkel <br>. Antingen ska det vara ett "helt" styckebyte, eller, än hellre, ingen radbrytning alls.

  • "och din E-mail" → "och din e-mail", eller kanske än hellre "e-post" eftersom vi skriver på ("ren"! ) svenska.

  • "Webbutvecklare" och "Systemutvecklare" — om de inte står först i en mening så bör de inte ha stor begynnelsebokstav. Gäller ett flertal ställen.

  • Vad gäller koden så är den lite inkonsekvent med självstängande taggar. Eftersom ni annonserar HTML5 så känns det smidigast att bara skippa detta överallt — det är det "korrekta" sättet i HTML5, där självstängning bara tillåts av historiska skäl.

  • Ni annonserar `<html lang="en">`, och `lang`-attributet är det inget fel med att använda, men här är ju sidan inte på engelska, så det borde vara `lang="sv"` om det nu ska vara med.

  • Allra konstigast är dock att ni börjar med att annonsera `<meta charset="utf-8">`, för att bara några rader senare ändra detta till `<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />` (notera även inkonsekvens med självstängande taggar). `<meta charset=…>` att föredra eftersom det helt enkelt är tydligare. Framför allt är det mystiskt att kalla dokumentet för både UTF-8 och ISO-8859-1.

  • Vissa språkliga tips gäller även era metataggar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:
  • "Esplingo - Webbutveckling, Webbdesign och konsultation" → "Esplingo — Webbutveckling, webbdesign och konsultation" — notera litet "w" i "webbdesign" samt en em dash i stället för ett bindestreck. Det går även att skriva em dash som "—" i HTML, men du annonserar ju UTF-8, så man kan lika gärna använda det.

  • "På ren svenska, vi bygger och designar IT lösningar för webben." → "På ren svenska: vi bygger och designar IT-lösningar för webben."

  • "IT lösningar" → "IT-lösningar" på ett par ställen.

  • "kunskaper inom bl.a .NET utveckling, Open Source, Apputveckling och Responsiv design." → "kunskaper inom bl.a .NET-utveckling, open source, apputveckling och responsiv design.", eller varför inte "öppen källkod", eller kanske ännu mer: vad menas med det? Jag antar att ni jobbat med mjukvara med öppen källkod och inte den juridiska biten. Jag kan tycka att det är väl odefinierat att skriva "vi kan öppen källkod".

  • "aktiemäklare, fondförvaltare och försäkringsutfärdare, läs mer på www.bricknode.com" → "aktiemäklare, fondförvaltare och försäkringsutfärdare. Läs mer på www.bricknode.com" — alternativt kan man använda ett semikolon och efterföljande liten bokstav i stället för punkt.

  • "Brandon arbetar mot stora nationella och internationella kunder, läs mer på www.brandoncompany.com": samma anmärkning som ovan. Dessutom så inleds denna mening med en enkel <br>. Antingen ska det vara ett "helt" styckebyte, eller, än hellre, ingen radbrytning alls.

  • "och din E-mail" → "och din e-mail", eller kanske än hellre "e-post" eftersom vi skriver på ("ren"! ) svenska.

  • "Webbutvecklare" och "Systemutvecklare" — om de inte står först i en mening så bör de inte ha stor begynnelsebokstav. Gäller ett flertal ställen.

  • Vad gäller koden så är den lite inkonsekvent med självstängande taggar. Eftersom ni annonserar HTML5 så känns det smidigast att bara skippa detta överallt — det är det "korrekta" sättet i HTML5, där självstängning bara tillåts av historiska skäl.

  • Ni annonserar `<html lang="en">`, och `lang`-attributet är det inget fel med att använda, men här är ju sidan inte på engelska, så det borde vara `lang="sv"` om det nu ska vara med.

  • Allra konstigast är dock att ni börjar med att annonsera `<meta charset="utf-8">`, för att bara några rader senare ändra detta till `<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />` (notera även inkonsekvens med självstängande taggar). `<meta charset=…>` att föredra eftersom det helt enkelt är tydligare. Framför allt är det mystiskt att kalla dokumentet för både UTF-8 och ISO-8859-1.

  • Vissa språkliga tips gäller även era metataggar.

Jag kan inte annat än att instämma! Jag uppskattar verkligen kommentarerna och kommer åtgärda samt förbättra koden löpande.
En del av det du nämner är kvarlevor efter en del labbande i tidigt skede av sidan.

Man skulle nog må bra av en copy kille/tjej ibland

Mvh
Seb

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tjenare,

Vi har precis lanserat vår nya sida.

http://www.esplingo.se

Uppskattar gärna lite feedback
btw. jag vet att coffee på muggen är felstavat hehe

/Seb

trevlig sida, eller ja, estetiskt snygg, även fast den ur "mitt användarperspektiv" tappar lite funktion...

ett försök till konstruktiv kritik som -störde- mig, men det beror å andra sidan på vem ni vänder er till,

  • allt är väldigt stort, texten är så stor att den knappt blir läsbar smidigt. trots att jag har 2560x1440 27" texten är drygt 50% större än vanligt..

  • bilden tar upp i princip hela sidan, framförallt på lägre upplösta skärmar

    mobil

  • + på en mobil fungerar den okej i stående läge

  • - fungerar inte vidare bra i liggande läge (på min HTC one 1920x108 iaf, bilden visas inte korrekt, och ett gigantiskt mellanrum mellan bilden och när texten kommer. gäller både i HTC's egna webbläsare som google chrome for android, ska sparka igång nexus7an.

----
imo, för stort för mycket döutrymme, men jävligt cleant gjord, go design, stilrent och lagom, väldigt trevlig när zoomen låg på 75% på 27" och 2560x1440.. 67% på 1920x1200 24", 67-50% zoom på 1280x800 13.3"...

osäker på val av typsnitt, det är snyggt, men imo inte direkt "lättläst" vill kunna skumläsa mig igenom utan att anstränga mig för att läsa.

-----
ska ni slänga in termer som "agil utvecklingsmetodik" gör det gärna till en länk, eller en popup-ruta whatever, som förklarar när man håller muspekaren över, känns lätt som ordbajseri och "buzzwords" för mig när folk börjar använda termer som inte är givna, när folk börjar prata om lean-production, agility, 5S och gärna allihopa på en gång så utan att kunna svara på vad det är... mjae.

språk/text: (enligt mig)
däremellan
två nyckelfaktorer (skippa "två" helt)
! utropstecknet bakom "kontakta oss!" såg först ut som skräp på skärmen,

bara tagit en snabbkoll änsålänge...

----
- mycket javascript, eller iaf stora, (nästan 0.5 mb)
- stora css filer (drygt 0.17mb)
- 6 stycken css filer
- sätt en förväntad livslängd på filerna

btw: google page speed score = 60.

edit:
på nexus 7 fungerade den dugligt i liggande läge men ej i stående vad gäller bilden, men ja, någon hittepålösning blev det iaf.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

trevlig sida, eller ja, estetiskt snygg, även fast den ur "mitt användarperspektiv" tappar lite funktion...

ett försök till konstruktiv kritik som -störde- mig, men det beror å andra sidan på vem ni vänder er till,

  • allt är väldigt stort, texten är så stor att den knappt blir läsbar smidigt. trots att jag har 2560x1440 27" texten är drygt 50% större än vanligt..

  • bilden tar upp i princip hela sidan, framförallt på lägre upplösta skärmar

    mobil

  • + på en mobil fungerar den okej i stående läge

  • - fungerar inte vidare bra i liggande läge (på min HTC one 1920x108 iaf, bilden visas inte korrekt, och ett gigantiskt mellanrum mellan bilden och när texten kommer. gäller både i HTC's egna webbläsare som google chrome for android, ska sparka igång nexus7an.

----
imo, för stort för mycket döutrymme, men jävligt cleant gjord, go design, stilrent och lagom, väldigt trevlig när zoomen låg på 75% på 27" och 2560x1440.. 67% på 1920x1200 24", 67-50% zoom på 1280x800 13.3"...

osäker på val av typsnitt, det är snyggt, men imo inte direkt "lättläst" vill kunna skumläsa mig igenom utan att anstränga mig för att läsa.

-----
ska ni slänga in termer som "agil utvecklingsmetodik" gör det gärna till en länk, eller en popup-ruta whatever, som förklarar när man håller muspekaren över, känns lätt som ordbajseri och "buzzwords" för mig när folk börjar använda termer som inte är givna, när folk börjar prata om lean-production, agility, 5S och gärna allihopa på en gång så utan att kunna svara på vad det är... mjae.

språk/text: (enligt mig)
däremellan
två nyckelfaktorer (skippa "två" helt)
! utropstecknet bakom "kontakta oss!" såg först ut som skräp på skärmen,

bara tagit en snabbkoll änsålänge...

----
- mycket javascript, eller iaf stora, (nästan 0.5 mb)
- stora css filer (drygt 0.17mb)
- 6 stycken css filer
- sätt en förväntad livslängd på filerna

btw: google page speed score = 60.

edit:
på nexus 7 fungerade den dugligt i liggande läge men ej i stående vad gäller bilden, men ja, någon hittepålösning blev det iaf.

Fantastiskt bra kommentarer!

Jag ser nu att jag glömt att budla och minifiera, det ska fixas asap.

Jag skall även fundera på storleken på typsnittet, intentionen var att det skulle vara lättläst och "luftigt". Om så inte är fallet så är det inte bra.

Angående förklaringar till buzzwords så tycker jag det är en intressant idé. Det kanske är bättre att förklara vår tolkning av begreppet.

Det responsiva skall jag kolla på!

Google page score är alldeles uppåt väggarna, ska se vad ovanstående åtgärder gör åt den saken.

Tack för feedbacken!
/Seb

Permalänk
Medlem

Min sida, tobiasfriberg.se, i grunden baserat på ett tema men modifierat. Mest tänkt som något att visa upp när jag söker frilansuppdrag.

Finns lite barnsjukdomar, mest beroende på att jag inte var nöjd med första utseendet. Märkt att den är lite slö också, inte säker om det beror på webhotell eller mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Fantastiskt bra kommentarer!

Jag skall även fundera på storleken på typsnittet, intentionen var att det skulle vara lättläst och "luftigt". Om så inte är fallet så är det inte bra.

Google page score är alldeles uppåt väggarna, ska se vad ovanstående åtgärder gör åt den saken.

Tack för feedbacken!
/Seb

storleken är väl en del, men även val av typsnitt är jag lite småtveksam till, det är snyggt dock! tror absolut att det blir bättre bara av lite "rimligare" storlek lycka till med sidan!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saeros:

Min sida, tobiasfriberg.se, i grunden baserat på ett tema men modifierat. Mest tänkt som något att visa upp när jag söker frilansuppdrag.

Finns lite barnsjukdomar, mest beroende på att jag inte var nöjd med första utseendet. Märkt att den är lite slö också, inte säker om det beror på webhotell eller mig.

inte farligt slö för mig, kör du kanske loopia?
(de är sådär med fart emellanåt, men stabila och jäkligt bra support, kör dem själv)

sidan ser trevlig ut!
"information om tjänster- tobias friberg" blir såpass lång att enbart "information om tjänster" är det som syns som -namn- på fliken, kanske värt att tänka på.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

inte farligt slö för mig, kör du kanske loopia?
(de är sådär med fart emellanåt, men stabila och jäkligt bra support, kör dem själv)

sidan ser trevlig ut!
"information om tjänster- tobias friberg" blir såpass lång att enbart "information om tjänster" är det som syns som -namn- på fliken, kanske värt att tänka på.

Tack för feedback. Kikade lite snabbt på fliken, ska se om jag kan korta ner det. Sidan ligger på one.com för tillfället, var och pratade med en potentiell kund idag och sidan kändes lite långsam där också, nästa punkt på listan att se över, antar jag.

Permalänk
Avstängd

Äntligen fått ändan ur och startat en Design och arkitekturblogg

http://andersmalmgren.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hey hey hey :>

Ta min sida med en nya salt och glimten i ögat! Tänkt som ett sorts CV med inslag för att visa min personlighet
Dock är inte tanken att ersätta mitt "vanliga" CV med hemsidan utan en plattform för att visa upp mig hehe!

André Karlsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Hey hey hey :>

Ta min sida med en nya salt och glimten i ögat! Tänkt som ett sorts CV med inslag för att visa min personlighet
Dock är inte tanken att ersätta mitt "vanliga" CV med hemsidan utan en plattform för att visa upp mig hehe!

André Karlsson

Blanda inte svenska och engelska. Det ser oproffsigt ut.
http://imgur.com/ce0LzzV

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Blanda inte svenska och engelska. Det ser oproffsigt ut.
http://imgur.com/ce0LzzV

Det där är inget han skrivit själv, det är hur webbläsaren tolkar det.
Kan det vara så att du har engelska som språk i din webbläsare, då har du problemet där.

För mig står det "Fyll i det här fältet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Blanda inte svenska och engelska. Det ser oproffsigt ut.
http://imgur.com/ce0LzzV

Skrivet av BuruZ:

Det där är inget han skrivit själv, det är hur webbläsaren tolkar det.
Kan det vara så att du har engelska som språk i din webbläsare, då har du problemet där.

För mig står det "Fyll i det här fältet."

Tyvärr tror jag så är fallet! Min visar samma som BuruZ dock håller jag fullt med dig! Blanda är inte särskilt snyggt (Och nu visar det säkert sig att jag skrivit något på engelska )!

Permalänk
Medlem

Här är några av de jag gjort, hoppas ni gillar dem!

http://www.kjell.com/
http://www.byggmax.com/sv-se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Det där är inget han skrivit själv, det är hur webbläsaren tolkar det.
Kan det vara så att du har engelska som språk i din webbläsare, då har du problemet där.

För mig står det "Fyll i det här fältet."

Skrivet av Träpuben:

Tyvärr tror jag så är fallet! Min visar samma som BuruZ dock håller jag fullt med dig! Blanda är inte särskilt snyggt (Och nu visar det säkert sig att jag skrivit något på engelska )!

Ah, ser nu att det var lite HTML5 där. Där har vi nackdelen med att förlita sig på att webbläsaren ska lösa ens problem. Som användare bryr jag mig inte om vems "felet" är. Ser lika tokigt ut för det.

Således ändrar jag mitt tips från "bland inte svenska och engelska" till "implementera egen validering".

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

http://www.gameinprogress.com

Ett av mina projekt. Inte mycket egen kod där inte, även om det ligger mycket arbete bakom.