byta användare smidigt i gnome?

Permalänk
Medlem

byta användare smidigt i gnome?

jag tycker att det känns lite osmidigt hur man får knappa runt när man vill byta användare i ubuntu. (dvs gnome)

så här gör jag nu: (vi antar att jag är inloggad som användare A)
1) väljer 'new login'.
2) loggar in som B.
3) pillar runt som B.
4) känner behov av att köra som A igen.
5) väljer 'lock screen'.
6) väljer 'switch user'
7) kastas ut till inloggningsskärmen och loggar in som A.
8) svarar jakande på frågan om man vill fortsätta inaktiv session.
9) skriver in lösenordet för 'lock screen'
10) pillar vidare som A.

steg 1-6 känns väl ok i sammanhanget, men jag skulle kunna tycka att det var rimligt att man slipper hela biten med inloggningsskärmen och kan låsa upp skärmen som användare A direkt efter att man låst skärmen som användare B. (och återvända till 'rätt' desktop naturligtvis...)

är det någon som vet hur man kan ordna detta, eller finns det kanske någon bra anledning att det är som det är...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle uppskatta xnest. ett fönster där du kan ha den andra inloggningen i. mycket smidigt. kör först sudo apt-get install xnest. sen för att öppna xnest med inloggningskärmen för nya användaren kör du du: gdmflexiserver --xnest.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske lite väl basic tips, men om det du ska göra kan skötas i terminalen kan du bara öppna ett terminalfönster och skriva "su bosse" och skriva lösenord så kör du som användaren bosse i det terminalfönstret tills du skriver skriver "exit"/stänger fönstret.

Som sagt, väldigt grundläggande, men det är förvånansvärt mycket som går att utföras enbart mha terminalen, man kanske inte behöver hela skrivbordsmiljön.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

det är egentligen inte jag som vill byta användare hela tiden, skrev bara så för att inte tappa fokus på det riktiga problemet (dvs att det är jobbigt att byta användare i gnome)

de personerna som vill byta till sitt skrivbord där allting är som de är vana vid har inga som helst färdigheter i terminalen. (inget intresse av att lära sig heller...)

xnest låter användbart, jag ska testa det och se om det duger.

uppdatering för den nyfikne:
jag testade xnest och det är ganska användbart. (man får en ny x-session i ett fönster)

jag upptäckte även att om man väljer 'new login' i ubuntu-menyn när man har flera användare inloggade kan man snabb-hoppa till en redan öppnad session.
nästan vad jag frågade efter...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!