Permalänk
Medlem

vilken mac till lab/lek-burk?

jag funderar på att införskaffa en beg. mac att slabba xcode och macos i allmänhet med/på/att/i/och.
med min något begränsade budget (och begränsade prestandabehov) lutar det åt något i storleksordning 'powermac g4 och större'.

vilka modeller ska man akta sig för, vilka modeller är bra?

de sista spegel-dörr maskinerna ska vara förbålt högljudda vad jag förstår (och dessutom ganska dyra), är de äldre burkarna tystare? (vilka i så fall?)
en billig ibook eller möjligen en tibook skulle väl kanske också passa, men de känns lite dyra.
hur uppför sig exvis en g4@500 vs 1000 i macos och vilka typer av grafikkort bör man satsa på för en angenäm upplevelse?

input välkomnas!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Glömsk

Funderar själv på att köpa en begagnad PPC-Mac Mini just för att porta projekt till. little endian-burkar har jag redan så den nya generationen är inte lika intressant.

Kan dessvärre inte svara på om det är ett bra köp. Förhoppnings kan nån annan det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Borde finnas en hel del begagnade PPC-minis nu när intel-minisarna finns. Ta in kik på blocket eller liknande.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

vi får väl vänta på sidde då...

edit: om man höjer kravet till 'beskedlig surfburk som kan köra senaste systemversionen (och helst ett par versioner fram i tiden)' var hamnar man då?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Det finns Pegasos också om man vill ha en PPC cpu.. dock kostar den lika mycket som en ny Mac mini med Intel och man får inte med OS kryss.
http://www.pegasosppc.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
edit: om man höjer kravet till 'beskedlig surfburk som kan köra senaste systemversionen (och helst ett par versioner fram i tiden)' var hamnar man då?

En PM med minst 133MHz SDRAM är väl starten.
Glöm inte se snygga iMac G4:orna som inte alls är dåliga (fast lite svårare att peta in mycket minne och diskar i)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

aha, jag hade spanat in några burkar med 100-buss, för segt alltså?

förresten, det här med kortplatserna...
jag vet att (de flesta) agp-korten för pc inte går igång i macen (vet någon vilka som fungerar?) men jag har några 3com och realtek-pci-nics liggandes (för pc).
kan man tro att dessa fungerar, eller är det firmware-trassel med det också?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Realtek-kort sägs fungera. Tror sidde har ett par sådana i sin server.

Grafikkort är lurig historia. Det som skiljer är en annan firmware på kortet så att Open Firmware förstår sig på kortet.

Det går att flasha med varierande resultat. Enklast är att köpa en burk där redan sitter ett hyfsat kort instoppat.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Detta kan man skriva en hel avhandling om...

Vill man bara leka runt och testa lite saker. Då bör man först ha en mac där Mac OS X faktiskt behagligt snurrar på.

Det första vi gör då är att räknar bort den fösta Powermac G4 modellen. Sawtooth. Don't even think about it... Den är gammal, slö cpu, slött grafikkort och ganska dassig. Men en upphottat kan övervägas, men då kostar den säkert därefter också.

Insteget kan vara en Gigabit Ethernet, helst Dual CPU.
Framförallt på de långsammare modellerna märker man skillnad på Dual och Single CPU...
Det upplevs snabbare att sitta vid en Dual 450 än en Single 1GHz. Av egna erfarenheter allafall.

En Dual 450 är en kanonfin dator. Men det går loss på ca 3500 till 4000kr.
En billigare lösning vore att få tag på en Quicksilver modell. Börjar på 733MHz tror jag. Det är en fin ingångsdator. Bör kunna fås för runt 2-3k.

Till grafikkort behövs ett minst 16MB VRAM-kort. Helst 32MB.
Att flasha kort kan vara lite klurigt. Så använd helst mac-kort.
Men ska det flashas så är GF2MX eller ATI Saphire 7000 PCI omtyckta modeller.
Nästan alla sifferserier utav ATI har kort som kan flashas. Allafall fram till 9800. Men det kräver vissa modeller och en ROM på 128KB.

Minst 512MB RAM behövs. Garanterat. Under det blir det en hel del badbollar.

Ingen modell innan Quicksilver 2002 klarar diskar större än 127GB. Om man inte köper ett visst program eller sätter in ett kontrollerkort.

Det smidigaste är nog att få tag på en begagnad Mac Mini G4 1.2GHz, går loss på ca 3k.

Slutsats: Köp en begagnad Mac Mini 1.2GHz. Kolla in 99mac, Mactorget.nu och Macworld.se efter annonser som kan dyka upp. Vill du köpa begagnat från butik finns macrent.se

Permalänk
Medlem

Quicksilver är en finfin maskin och jag kan inget annat än rekommendera en sådan (sitter med en 733MHz sådan med 640MB ram på jobbet)...

Hemma har jag en Mac mini 1.42GHz (överklockad till 1.5), en Mac mini 1.66GHz Core duo och en iBook 12" 1.33GHz..

Mac mini G4 är riktigt fina maskiner, så hittar du en sådan billig så kan jag inte annat än rekommendera en sådan heller

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

det är runt 2-3kkr som jag trivs bäst (möjligen uppåt 5k), så det låter som ganska hyggliga förslag där.
jag är lite orolig gällande ljudnivån på powermacarna, är de gråvita och silvriga (utan speglar) betydligt tystare än de med speglar? (jag har hört en sådan en gång...)

gällande minne så har jag drivor liggandes, så om allt fungerar ok fortfarande kan jag nog få ihop till 512-1024...

hittade denna sida om någon annan är sugen på att flasha något någongång... (undrans om det inte ligger något gf2mx i någon byrålåda och skräpar...)
http://strangedogs.proboards40.com/index.cgi#flash

btw, förutom quartz-kravet på radeon/gf2mx/16mb, finns det någon annan skarp 'gräns' för användande av någon betydande teknik?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det är runt 2-3kkr som jag trivs bäst (möjligen uppåt 5k), så det låter som ganska hyggliga förslag där.
jag är lite orolig gällande ljudnivån på powermacarna, är de gråvita och silvriga (utan speglar) betydligt tystare än de med speglar? (jag har hört en sådan en gång...)

gällande minne så har jag drivor liggandes, så om allt fungerar ok fortfarande kan jag nog få ihop till 512-1024...

hittade denna sida om någon annan är sugen på att flasha något någongång... (undrans om det inte ligger något gf2mx i någon byrålåda och skräpar...)
http://strangedogs.proboards40.com/index.cgi#flash

btw, förutom quartz-kravet på radeon/gf2mx/16mb, finns det någon annan skarp 'gräns' för användande av någon betydande teknik?

Ljudnivån i alla macar innan MDD är ganska tysta, ifall man byter nätaggsfläkt. Annars är de som en normal dator. MDD låter endel, men går enkelt att fixa. Ingen svår fläktmodd behövs där inte för att få den tyst. Men du får ingen MDD för under 5k idag. Om du inte har tur.

Quartz Extreme-kravet är nästa grafikgräns. För att få stöd för Core Image etc. Alltså få ringarna på "vatten-ytan" i dashboard tror jag det blir. Det krävs ett FX 5200 eller bättre. Några andra gränser tror jag inte det finns. Inte vad jag kan tänka på allafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Ljudnivån i alla macar innan MDD är ganska tysta, ifall man byter nätaggsfläkt. Annars är de som en normal dator. MDD låter endel, men går enkelt att fixa. Ingen svår fläktmodd behövs där inte för att få den tyst. Men du får ingen MDD för under 5k idag. Om du inte har tur.

om man jämför med min 8100 då?

det enklaste map ljudet blir väl att skaffa minin förstås, men jag vill ju få användning av alla mina gamla stickor..

jaja, tack för hjälpen iaf...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jao, Quicksilvern låter endel, sitter vid min nu. Lite mera än en "vanlig" dator, men ska väl inte vara svårare än någon annan dator heller att byta fläktar på.

Permalänk
Medlem

är det bara g5orna som har skum agp-pro-kontakt?

det lutar lite åt att jag försöker få in ett vindtunnel-kort (ati 9000, agp x4) i en sawtooth, ok?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Ljudnivån i alla macar innan MDD är ganska tysta, ifall man byter nätaggsfläkt. Annars är de som en normal dator.

Tänk dock på att det kan vara knepigt att fixa fläkten på en iMac eller en Mini, pga den tajta konstruktionen. Sitter själv på en 20" iMac G5 som var ganska tyst när den köptes, men nu har börjat låta så mycket att jag knappt kan använda den. :-/

W

Permalänk
Medlem

hur ligger det till med de äldre g5orna? (prisbild,prestanda, etc..)
det var väl lite trassel med vissa modeller men om man köper en beg, kan man tro att den är fixad/lagad?

jag antar att g5orna har iaf en liten chans att kunna köra 10.6 när det blir dax...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Har svårt att tro att G5'orna blir utdaterade än på ett bra tag. Fasen, G4'orna står sig bra fortfarande ju.

Permalänk
Medlem

jo...
men 10.6 kommer väl inte förräns (tidigast) 2009, då är de senast sålda g5orna lite mer än 3 år. (jag gissar på intelövergång för powermacarna i höst nångång.)

personligen tycker jag att sånna här maskiner inte borde räknas som utdaterade (i meningen 'stödjer senaste macos') förräns efter 4-5år, men jag är inte så säker att steve håller med mig...

om vi antar att (officiella) kravet för 10.5 är motsvarande första modellen av powermac g4 (är det rimligt?) och 10.6 kräver g5a eller intel, så funderar jag på att 'lägga lite mer i potten' och köpa en beg g5a nu som förhoppningsvis håller fram 'till och med' 10.6, eller köpa billigt nu och satsa på ytterligare en burk lägre fram. (lagom till 10.6)
10.5 (vad jag har hört om det) är ju mer eller mindre anledningen till att jag vill testa en mac (igen), så det skulle ju kännas utomordentligt fånigt om jag köpte en burk som inte ens stödjer den versionen...

kanske borde jag sluta virra och börja ringa...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jo...
men 10.6 kommer väl inte förräns (tidigast) 2009, då är de senast sålda g5orna lite mer än 3 år. (jag gissar på intelövergång för powermacarna i höst nångång.)

personligen tycker jag att sånna här maskiner inte borde räknas som utdaterade (i meningen 'stödjer senaste macos') förräns efter 4-5år, men jag är inte så säker att steve håller med mig...

om vi antar att (officiella) kravet för 10.5 är motsvarande första modellen av powermac g4 (är det rimligt?) och 10.6 kräver g5a eller intel, så funderar jag på att 'lägga lite mer i potten' och köpa en beg g5a nu som förhoppningsvis håller fram 'till och med' 10.6, eller köpa billigt nu och satsa på ytterligare en burk lägre fram. (lagom till 10.6)
10.5 (vad jag har hört om det) är ju mer eller mindre anledningen till att jag vill testa en mac (igen), så det skulle ju kännas utomordentligt fånigt om jag köpte en burk som inte ens stödjer den versionen...

kanske borde jag sluta virra och börja ringa...

Låter låter hemskt osannoligt att de skulle dumpa G4orna till 10.6. Tänk på att de säljer fortfarande G4or.
Och en Dual 1.42GHz G4 är ju snabbare än en single 1.8GHz G5 som exempelvis satt i iMac G5.
Du ska nog se att de dumpar G4orna och G5orna samtidigt. Och med tanke på hur länge Quad Powermac G5 kommer stå sig kan du räkna med minst 10.7 också.

Tänk på hur länge 68k-macarna hade stöd i Mac OS.
PowerPCn kom tidigt 1994 och fram till sent 1999 kom första versionen som inte hade stöd för 68k-macarna, alltså OS 9.

Permalänk
Medlem

nu har vinden vänt igen och jag är lite sugen på att köpa någon av de panikannonserade powerbooksen/ibooksen efter macbookens intåg.

en pb 800-1000 mhz, är den trivsam att använda? (förutsatt 768-1024mb ram)
motsvarande ibook?
finns det något billigare ställe för nya batterier än macoteket?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ebay är ett tips för att fynda batteriet, har annars en Quicksilvern som står i sign över, PMa om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

nu är jag ju som sagt lite inne på att helt ersätta min linux-burk mot macen, är det verkligen tillräckligt med <1.0 ghz (powermac eller *book) för 'vanligt arbete'..?
jag gör ju inga tunga grejer prexist, men nätbläddraren måste vara rapp och jag vill inte ha någon seghet i guiet. (jag kör athlon xp 3000 med 512mb ram nu, utan att några problem med den biten.)
kompileringarna kan jag vänta på i de fall jag tåtar ihop något i java eller så, men responsen är som sagt viktig.

de alternativ jag tittar på nu är beg. powerbook (800-1000mhz), powermac g4 (mdd) eller powermac g5 (första singel-modellerna), ev en mini.
(jag är lite orolig för ljudnivån på mdd, men 2x867-modellen ska man tydligen kunna få hyffsat tyst på...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag har en PowerBook G4 867 i signaturen, som jag kanske skall sälja...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

duger en sån till vad jag behöver då? kass batteri antar jag...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
duger en sån till vad jag behöver då? kass batteri antar jag...

Tja, det vet väl du bäst själv? Du skrev PowerBook 800-1000. Batteriet är kasst, ja.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Tja, det vet väl du bäst själv? Du skrev PowerBook 800-1000. Batteriet är kasst, ja.

nej, att ta reda på det är ju målet med hela den här virriga tråden!
ledsen om jag lät spydig i min kommentar, men jag blev lite less på att alla ska försöka sälja sina burkar istället för att diskutera ämnet.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!