AMD Opteron med fyra kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD Opteron med fyra kärnor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Haha, börjar bli löjligt nu
Quad SLI, fyra kärnors prolle, vad ska bli sen då? fler ram-minnen?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Jag tro att de Ghz är nästan slut-nu komma bara flera kärna som gälla framöver. Spel komma först nästa År för de CPU's som redan nu finns.Rush av Pengar och inget annat av AMD & INTEL
Lol,Lol,Lol.........

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

suck... och jag som hade planer på att tjacka en dual core idag... kanske bättre spara sina cash nåt år till och slå till på en dundermaskin med 4 kärnor...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

RoleX, sen när du kper din 4-kärnors så kommer det annonsers ut en med 8-kärnor. Haha, denna onda cirkel.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
RoleX, sen när du kper din 4-kärnors så kommer det annonsers ut en med 8-kärnor. Haha, denna onda cirkel.

Jo precis... men det är ändå rätt svårt val iom det kommer så mycket nya tekniker nu i sommar också, am2 nya grafikkort, intel kommer med conroe osv... känns som man alltid är efter när man köper grejjor, ultimata hade ju varit om man/jag köpte en x2a för nåt år sen då skulle det inte vara så svårt val att välj :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hjälpsam

ADM x2 i dag eller Conroe i morgon, längre än så är det inte värt att vänta. Eventuellt AM2 om du vill köra AMD med DDR2, men jag ser ingen större glädje av det pga 800mhz DDR2 minnes priserva detta halvåret.

Antihyperthreading verkar iofs vara en intrresant lösning. Frågan är hur det påverkar multitaskingförmågan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Haha, börjar bli löjligt nu
Quad SLI, fyra kärnors prolle, vad ska bli sen då? fler ram-minnen?

Fler ram-minnen för att öka prestandan har funnits länge nu. Dual channel betyder att minnena jobbar parallellt för att öka överföringshastigheten. Och när det gäller opteron så om man har flera fysiska processorer kan man utnyttja dual channel RAM till vardera processorn och på så sätt öka minnesprestandan ytterligare. Den tekniken kallas NUMA. Se länk nedan. Teoretiskt skulle man kunna ha fler än två minnescontrollers till varje processor, t.ex. quad channel istället för dual channel. Men det verkar som de försöker snabba upp prestandan med mera cacheminne istället. Det kanske lönar sig mera än att sätta i flera minnescontrollers?

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=opteronmemory&...

Permalänk

Ha ha vad får man se härnäst? Dubbla tangentbord och flera nätagg....

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Ha ha vad får man se härnäst? Dubbla tangentbord och flera nätagg....

klart man behöver mer än ett tangentbord. Du ser ju på såna där stora pianoanläggningar där man kör över båda. Eventuellt kan detta kompletteras med fotpedaler så man utnyttjar kroppen maximalt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
klart man behöver mer än ett tangentbord. Du ser ju på såna där stora pianoanläggningar där man kör över båda. Eventuellt kan detta kompletteras med fotpedaler så man utnyttjar kroppen maximalt.

ha ha det tänkte jag inte på. Snart har man väl flera rader tangentbord ovanpå varandra precis som pianona har. Bara för att ha snabbknapp till precis allt i wc3 typ. Och pedaler för o höja klocken när man belastar grafiken.

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
ha ha det tänkte jag inte på. Snart har man väl flera rader tangentbord ovanpå varandra precis som pianona har. Bara för att ha snabbknapp till precis allt i wc3 typ. Och pedaler för o höja klocken när man belastar grafiken.

precis....det lär behövas inom en snar framtid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
precis....det lär behövas inom en snar framtid.

och en kvadruppel uppsättning modermodem

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

Va, inte quad cores för allmännheten förrän 2008!!? Hoppas Intel slår lite förstånd i AMD, jag vill iaf inte vänta längre än mitten på 2007.

Annars skulle en trippel core i början på nästa år vara trevligt, borde ju inte vara några omöjligheter att göra med tanke på att dual core går alldeles utmärkt på 90 nm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Processorn går under arbetsnamnet Deerhound, vilket är en Skotsk hundras med mycket gammalt ursprung.

Relevansnivån är hög.

Jag tror att amd inte har så mkt att säga till om på serversidan på ett tag efter intels nya platform.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Va, inte quad cores för allmännheten förrän 2008!!? Hoppas Intel slår lite förstånd i AMD, jag vill iaf inte vänta längre än mitten på 2007.

Annars skulle en trippel core i början på nästa år vara trevligt, borde ju inte vara några omöjligheter att göra med tanke på att dual core går alldeles utmärkt på 90 nm.

Intel släpper Kentsfield i januari 2007. Den har QUAD-core.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319