Lägre 3dmark score med +600mhz på minnet (X850XT)

Permalänk

Lägre 3dmark score med +600mhz på minnet (X850XT)

Jag sitter här och överklocka mitt Powercolor X850XT (AGP).
Jag har använder Ati CCC när jag överklockar mitt grafikkort, men nu händer de nåt skumt, när jag är kommer över 600mhz på minnet. Min 3Dmark03 score sänks med ca 3000 när minnet är över 600mhz. Undrar bara vad de är som kan göra så poängen sänks?

3Dmark03 poäng:
Orginal hastighet (520/540): 12010
OC'ed med minne över 600mhz: ca 9500
Överklockad (594*/594): runt 13100
* Kan inte gå högre med CCC

Annars verka grafikkortet vara en jäkel på att klocka, åtminstone jämfört med alla andra grafikkort jag har överklockat.

Permalänk
Medlem

har haft ungefär samma problem med mitt kort och tydligen är det så att vi klockar minnena alldeles för mycket och det börjar trottla?
Prova sänk klocken på minnena.. ett tips är även att klocka med ATI tray tool.. funkar bra mcyket bättre, gjorde det för mig ialla fall.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Knappast throttla, men däremot överföringsfel vilket resulterar i mängder med omsändningar som följd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag tog ner ATI tray tool för att klocka då gick de fint med över 600mhz på minnet.

Permalänk
Medlem

jag sa ju det.. ATI tool är lite väl klent.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Det hela beror på att det bara är ati tool och möjligtvis ett klockningsprogram till som inte sänker latencerna på minnet när man överklockar det. De andra programen sänker latencerna vilket ger lägre prestanda.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Jaha...
Tack för den informationen Tullen.

Permalänk
Medlem

Min källa, dock såg jag att dom inte skrivit att de flesta andra program sänker latencerna men ni kan ju kolla runt lite på den guiden om ni vill. Här kommer ett citat.

"In addition, AO will relax memory timings when you change the memory frequency, unlike ATITool which keeps them constant. I will quickly highlight the benefits below:

# More relaxed timings means higher memory frequency
# A higher memory frequency is good for games (generally)
# More aggressive timings result in better benchmark numbers (3DMARK)"

http://www.madshrimps.be/?action=gethowto&number=2&howtopage=...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

lägre prestanda? jag klockade mitt X800gto med ati tray tool och jag vart bäst ivärlden i 3dmark06 2:a i världen AMD64 2000-3000Mhz, jag hade aldrig klarat det med ATi tool för att det låste sig m.m vid hög klock vilket ATI tray tool inte gjorde.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
lägre prestanda? jag klockade mitt X800gto med ati tray tool och jag vart bäst ivärlden i 3dmark06 2:a i världen AMD64 2000-3000Mhz, jag hade aldrig klarat det med ATi tool för att det låste sig m.m vid hög klock vilket ATI tray tool inte gjorde.

Som sagt, läs hela tråden innan du postar.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Som sagt, läs hela tråden innan du postar.

gjorde jag men du postade 3 minuter före mig.. med andra ord när jag skrev det
inlägget. men skit samma det hör ju inte hit.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html