Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Seriöst, det säljs inte en enda fläkt för datorbruk som har bra specifikationer (alltså, specifikationer som överensstämmer med verkligheten). Det är faktafel rakt igenom sett ur kundens perspektiv, oavsett tillverkare.
Sen är det väl fel att döma ut en produkt för något som marknadsföringsavdelningen hittat på?

Jag har inte dömt ut någon produkt. Jag bara pekade ut ett faktafel för en som tydligen inte såg det.

Permalänk

Alltså, varför inte gå på vätskekylning på cpu o gpu, kanske disk med? På min burk hade jag passiv kylning på mitt gf6600gt (orginal visserligen) och orginal fläkt på cpun (venice 3000+) och jag vart less på lådtempen och gpu tempen (alltid över 50c).

När jag kollade på nya kylare till cpu o gpu så konstaterade jag att det inte är så många hundralappar upp till ett helt ok vattensystem. Ok, visst ska man ha block till gpu o vattenkylda diskar så kan det ju springa iväg men ändå.

Gpun tex: http://www.webhallen.com/prod.php?id=47831 - 229kr
Paket utan gpu : http://www.webhallen.com/prod.php?id=48236 - 895

Med den kylaren och ingen tok klockning så har jag kört utan fläkt utan proplem. Mobo temp på runt 45 grader med 4 sata diskar.

Bara att få ut värmen ur lådan var värt det.

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem

Jo har funderat på det, men jag känner mig inte så sugen på att ha en stor ful låda utanför datorn så jag räknade bort det.

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Om du kör med tex zalman reserator och byter pumpen till en kraftigare kan du ha reseratorn ganska långt bort från själva datorn. Har själv haft tanken på det men tycker det ser ganska coolt ut med den så den får stå ca en meter från datorn bild:

Funkar bra för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha okej, men det är just sådär jag inte vill att det ska se ut

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Nej men om du byter pumpen kan du köra med längre slangar och på så vis kan du plasera den nästan varsomhällst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha slangar liggandes någonstans heller :D. Vill bara ha vattenkylt om det finns någon modell som är väldigt liten och diskret, annars blire luftkylt som gäller och då får jag väl ta lite ljud men gärna så lite som möjligt

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Inaktiv

Min MCP655 swiftech pump, tror jag måste dra en skruv igenom det + dämpmattan,(hade bara dämpmattan ingen skruv) för som det var nu så lever fan pumpen med vibration i chassi om mer än när jag hade luft kylt

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Min MCP655 swiftech pump, tror jag måste dra en skruv igenom det + dämpmattan,(hade bara dämpmattan ingen skruv) för som det var nu så lever fan pumpen med vibration i chassi om mer än när jag hade luft kylt

Låter som luft i vattnet. Blir ganska störiga ljud då. För det mesta låter det dock ingenting.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

kolla detta system då från gtek.se: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2011&session=a67f12...
Kan givlgtvis installeras i vilket chassi som hällst. Tänk bara på att skaffa en större radiator om fler delar ska kylas. denna kanske: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2242&session=a67f12...

bara att kontera bakom chassit.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drifty
Jo har funderat på det, men jag känner mig inte så sugen på att ha en stor ful låda utanför datorn så jag räknade bort det.

Det finns snygga små lådor för det På min midilåda har jag kylaren på "taket" av lådan och det blir inte mycket större för det! Nu kan man ju montera slangarna snyggare än jag gjort men ändå. Det går. Och driftsäkert är det också.

Inte på långa vägar lika groteskt som zalman resirator! Allt utom kylaren i lådan.

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem

Det man bör ta och fundera på är nätagget och Diskarna.
Det finns många CPU-kylare som knappt låter.

Min ligger på 20db och det hör man knappt om inte datorn är precis bredvid sängen.

Köp ett par tysta diskar, typ Samsung med rejäl ljuddämpning.

Ang dämpningsmattor så får du tänka på att du måste ha en väldigt bra luftgenomströmning för annars kommer det bli satans varmt i burken och den kommer att gå slött.

Mitt Antec NeoPower High Efficiency 500W låter knappt ingenting.
Stänger jag av diskarna är datorn helt tyst. Passiv kylning till NB är ett måste också.

musse: Oj vad mycket kablar på golvet. Måste vara jobbigt att städa :).

Permalänk
Medlem

Nussse var namnet
Jo det är en del men det är lungt. Hade tänkt fixa det men eftersom jag kommer sälja allt efter sommaren får det vara. Ska gå över till bärbar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle bara fundera på vattenkylning om jag hade en överklockad Netburst. Annars duger Ninjan, Noctua och Hr-01 hur bra som helst.

Och precis som Ackelind säger så kommer hårddiskarna bli mer framträdande ju bättre kylning man skaffar sig så de är det stora problemet med att få det knäpptyst. Man kan maddrassera 3,5 tums uttrymmet tätt (mot fronten alltså) och hänga upp hårddisk i resårband med undervoltad fläkt hängandes under hd:n. Eller spänna fast hårddisk med resår mot skummgummi på chassits botten. Chassiet får bestämma vad som passar bäst. Kolla temp med Hd-temp programvara som finns att hämta.