AMD visar upp 4x4-plattformen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hadde hellre sett en Quad core processor och Quad channel stöd det hade gett samma prestanda men gjort moderkortet mindre och enklare.

Men ej heller hållbart på en 90nm process och en vanlig sockel. Då behövs det nya socklar med jävligt många pinnar.

Permalänk
Avstängd

Hehe, 4x4... sure, 2x2 borde den heta eller så borde AMD byta namn till ABC-0

Fyrhjuls driven bil heter AWD/4WD, 4x4 är 4hjulsdriven OCH 4hjulsSTYRD.. MEN tyvärr så har biltillverkare missat detta och så använder dom fel och lekmän kallar därför 4x4 som bara fyrhjulsdriven.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Men vissa lekmän missar också att det 4 CPU-Cores och 4 GPUer i ett fullt 4x4 system.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer få köra med 4x1 .. ser verkligen inget behov av att köra flera grafikkort för några procent mer prestanda.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men ej heller hållbart på en 90nm process och en vanlig sockel. Då behövs det nya socklar med jävligt många pinnar.

Det sa jag inte heller. Finns redan processorer som har 4 cores och SUN har en som har 8st.

Permalänk

hmm 4*4inte helt...

ska nog va 4 by 4cores,syftar nog mer på amd uppkommande 4core processorer alltså 2 socklar gånger 4cores 4 by 4 ....
tja d e min tanke i vart fall!!

Visa signatur

Signatur raderad. Max fyra rader i "fast bredd". Använder du Firefox når du "fast bredd" via View > Page Style > Fast bredd. /GAPa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men vissa lekmän missar också att det 4 CPU-Cores och 4 GPUer i ett fullt 4x4 system.

Hehe, nu tar jag spaden samt hinken och går till sandlådan

Missade totalt det där med dubbla grafikkort :D... men är dom dualGPU/core?

EDIT: såg i den über suddiga bilden att det står just Dual GPU

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det sa jag inte heller. Finns redan processorer som har 4 cores och SUN har en som har 8st.

Och Sun T1 med 8 kärnor/exekveringsenheter är 90nm, men det skulle självklart inte vara ekonomiskt för några som AMD. Då t ex Sun UltraSparc T1 är 378mm².

Jag kan inte tänka mig att AMD kommer med 4x4 skiten fören Socket F/1207, då den lär vara baserad på samma Sockel, då AM2 inte har pinnar för fler HT-bussar och en ny tredje sockel som hamnar utanför (som 754) skulle vara en dålig idé (HT-bussen kan de ju köra trimmad fast de kör samma CPU/Sockel).
Är väl även möjligt att denna dual processor-plattform kommer använda FBDIMM, men jag antar att de skulle nöja sig med DDR2 i NUMA (som säkert kan få 14GB/s i benchmarks utan att förbättra minneskontrollern) genom att de får siffror som är mycket högre än Intels i benchmarks. På Desktop-mainstreamdelen kan de ju inte göra något åt minnesprestandan fören 2008 när nästa sockel släpps och DDR3 blir mainstream, så vill de inte dumpa AM2 direkt så är ju denna fullösning som gäller, en annan fullösningen de kunde ha gjort istället för AM2 är att köra båda kärnornas minneskontroller och NUMA i en och samma processor, det hade man säkert kunna gjort med 940 pinnar då Socket S1 som har Dual channel DDR2 använder 638-pinnar, men de vill väl mata den med mer ström istället för att ha bättre minnesprestanda och 4 stickor kanske skulle bli overkill för att vinna prestanda

4x4-plattformen kommer inte bli något jag köper iaf, bara ett grafikkorten med dualgpus kostar ju mer än hela min nuvarande dator med dualcore-processor och "4x1" lär ju inte bli någon hitt när FX-cpuer kostar 10k styck normalt sett Det är servergrejer som gäller vid dual processor, jag tror inte många vill lägga 20-30k på enbart grafikkorten om man ska gå efter dagens pris på multigpu korten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det sa jag inte heller. Finns redan processorer som har 4 cores och SUN har en som har 8st.

Att dubbla en processors storlek kan mångdubbla produktionskostnaderna, allra helst om du vill bibehålla frekvenser hyffsat. Skulle ju vara möjligt att göra en Quadcore för AMD på 0.09µ Men den skulle ha låga frekvenser och vara extremt dyr. Funkar inte för AMD helt enkelt. Sånt funkar för SUN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, nu tar jag spaden samt hinken och går till sandlådan

Missade totalt det där med dubbla grafikkort :D... men är dom dualGPU/core?

EDIT: såg i den über suddiga bilden att det står just Dual GPU

Hehe, sen är ju frågan om någon någonsin kommer äga ett 4x4 system. Eller om det kommer bli ett 4x2 på sin höjd. Spelar ingen roll hur mycket pengar man har, jag skulle aldrig köpa nåt sånt ändå.

Permalänk
Medlem

4 minneskanaler, 4 kärnor, 4X4

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

De 4 minneskanalerna har inget med namnet att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Om ett program stödjer mer än en kärnar på cpun, eller har stöd för flera cpu:er, så spelar det ingen roll hur många processorer/kärnor du har, 2, 4, 8 eller 32, program som fördelar belastningen fördelar på alla kärnor oavsett antalet.

Men undantag om programmeraren inte har en utbildning och fördelar mellan kärna 1 och kärna 2 tex, så blir kärna 3 och 4 onvända, men det är nog inte så troligt.

Slutsats mer kärnor åt folket till lägre priser!

En del speltillverkare gnäller ju över att det är svårt att parallellisera koden. Så program som kan utnyttja flera kärnor/processorer kommer automatiskt inte klara godtyckligt många även om programmerarna är bra. Någonstans finns det en begränsning på hur spelen kan parallelliseras.
För spel verkar det ju vara som den här plattformen riktar sig mot.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Verkar bli 4x4 på Rev F cpuer i år innan 65nm och K8L (med massor delad L3 som de haft i roadmapen länge nu). De hade även lite bättre information, som att det ska vara AM2 baserat, verkar ju skumt att de skulle ha fler HT-bryggor aktiva eller pinnar till dem för den delen. AMD har nog inte mycket att komma med utan K8L, FPU/ALU och SSE förbättringarna iaf, så det är väl inte intressant fören 4x4+

Källa: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2638

Permalänk
Avstängd

Massor med L2 är väl att ta i.
Det är 512Kb L2 per kärna och de 4 kärnorna får dela på 2MB L3.
Men L1 skulle vara kraftigare, antagligen för att kunna mata den kraftigare FPUn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Massor med L2 är väl att ta i.
Det är 512Kb L2 per kärna och de 4 kärnorna får dela på 2MB L3.
Men L1 skulle vara kraftigare, antagligen för att kunna mata den kraftigare FPUn.

L1 ska vara mindre ser det ut som, L2 skrev jag inget om, men den ska som bekant vara 512KB och det brukar ju inte spela någon större roll, dock tack vare L1, så L3 ska väl kompensera där kanske.

[edit]Ah, Kubicki verkar ha fel där, L1 ska vara samma storlek enligt (förutom bredare 2x128bit istället för 2x64bit vilket båda diskuterar korrekt), http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT0602060356...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
(med massor delad L3 som de haft i roadmapen länge nu)

Senaste ang K8L: http://www.dailytech.com/Article.aspx?newsid=2637

L3 ska ju matas på ännu mer när de byter till DDR3 2008. Det blir väl ett litet cachekrig så fort de fixat igång 65nm i produktion. Cache kommer ju ta upp mycket plats på en quad core. Det blir ju sammanlaggt 4.25MB cache på en quad core fast de bara har 512KB L2. Kanske ändå inte är så mycket då Intel har 4MB på bara dualcore, men de kan ju alltid bygga FX versioner med mer cache än mainstream.

Permalänk
Avstängd

Så per kärna kommer det inte bli mer cache då än nu.
L1 kommer vara snabbare, och att L3 är delat kommer förhoppningsvis se till att det blir ökad prestanda där med då dom kan låna lite grejer av varandra.

Permalänk
Medlem

Ska definitivt skaffa en dator med en quadcore cpu från AMD, DDR3-minnen och Quad-Crossfire alt. Quad-SLI 2008. Har redan börjat jobba ihop pengar för ett sådant system.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Har redan börjat jobba ihop pengar för ett sådant system.

Hehe...

Permalänk
Medlem
Citat:

The battle for quad-core market position has already begun for processor rivals Advanced Micro Devices and Intel.
On a second quarter earnings conference call Thursday, AMD executives said the company's planned quad-core processor—based on what executives characterized as a new microarchitecture—will be demonstrated before the end of the year.

"We have a new microarchitecture under development and the first substantiation of that will be the quad-core to be launched in mid 2007," said Dirk Meyer, AMD's president and chief operating officer.

At an analyst day last month, AMD talked about its plans for the new architecture, which includes L3 cache, 32-bit instruction fetch, dual 128-bit SSE data flow, and dual 128-bit loads per cycle.

AMD has stressed that its quad-core design will be a "true quad-core," meaning it will contain four separate cores on a die.

Yesterday, during its own conference call, Intel re-iterated its plans to release a quad-core processor by the end of the year. Intel's version is expected to contain two dual-core processors packaged on a die.

Intel also plans release a two dual-core Core 2 Duo processors packaged together to create a similar product for the desktop market. That product is expected to be announced in Intel's Core 2 Duo kick-off on July 27.

In the meantime, AMD has plans to release a chip for the enthusiast market called the 4x4, which links two dual-core processors using AMD's fast hypertransport link to get quad-core like performance. AMD has said that product will ship by the holidays.

The server and enthusiast gaming are two markets that can take advantage of quad-core because software available is already multithreaded, Intel president and CEO Paul Otellini said during Intel's earnings call yesterday.

On the desktop side, both AMD and Intel noted lower ASPs for desktop processors during the second quarter. AMD said the lower ASPs in desktops were a particular problem in the channel. AMD executives made reference to Intel's aggressive desktop processor pricing strategy several times during the call.

In some cases, executives said, AMD walked away from business when price points became so low the deal was deemed unprofitable.

Henri Richard, AMD's executive vice president of worldwide sales and marketing, said AMD would only take business that makes sense for the company. "We are not going to chase what I call lighting a cigarette in front of a gas leak," he said.

In the third-quarter, AMD believes it will do better than typical seasonality. While desktop remains troubled, executives said notebooks and server sales are robust and ASPs are stable.

Intel also expects better sales in the third and fourth quarter but wouldn't forecast ASPs

Kristen Kenedy
CRN
(07/20/2006 8:23 PM EDT)

http://www.eetimes.com/news/semi/showArticle.jhtml?articleID=190900666

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

Hm på bilden står det att det stöder DDR 400/333/266, och inte DDR2, vilket jag hade förväntat mig.

Visa signatur

Asus TUF Gaming B650 PLUS WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Arctic Liquid Freezer II 420
32 Gb DDR5 6000 MHz CL30
MSI GTX 1660 Ti 6GB OC