Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Här är min, med en fin serieport ansluten:

http://nyx.bogg.org/files/fonera070113.jpg

På vilka pinnar ska kablarna kopplas på serieporten, har bara hittat hur de ska sitta på pinnarna i APn. Tänkte göra en liknande installation som du då jag har en serieport liggandes. Men vet inte hur den ska kopplas.

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite skumt problem med min La fonera.
När jag väll ska skriva in lösenordet som är på undersidan av routern i Thinkvantage (T60 mjukvara) så går de icke!

de ska vara i hexadecimal form.

Och inte heller går det att få fram AP i Windows egna mjukvara.

Help!

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Som default är FON-routern inställd på 2 SSID som heter MyPlace (WPA), och det andra är FON_AP (öppet).

Prova uppgradera ditt wireless-programmet.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Avstängd

LOL tänkte anmäla mig men inte fan tänker jag betala 325 kr inklusive frakt och moms för äran att få dela ut min uppkoppling...

Då kör jag hellre på med min gammla netgear ap...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
LOL tänkte anmäla mig men inte fan tänker jag betala 325 kr inklusive frakt och moms för äran att få dela ut min uppkoppling...

Då kör jag hellre på med min gammla netgear ap...

om någon skickar en invite så är det ju gratis det är ju det som är hela grejen

Permalänk
Avstängd

jaså jaha ja , ja om nån känner att dom vill vara snäll så är det en här som är instresserad ...

Permalänk

Ja, om det finns någon vänlig själ som har en invite så tar jag mer än gärna emot den. Dela ut internetuppkopplingen gör jag, men har ingen större lust att betala de pengarna för routern.

Permalänk
Medlem

Får inte min Fon att funka kan inte registrera den nämligen!

Jo jag har gjort följande:

Anslutit Ethernetkabel mellan Foneran och min dator och sedan manuellt tilldelat den min Statiska IP address samt nätmask, Gateway och DNS via managment Console.
Installerat drivrutinerna till mitt nyinköpta D-Link DWL-G520+ PCI trådlöst nätverkskort
stängt av datorn
Installerat kortet i datorn.
Startat datorn och det verkar som om drivrutinerna till mitt nätverkskort känns igen då Windows rapporterar om den nya nätverksenheten.

Det finns nu 2 nätverk som kortet hittar dels MyPlace och också B2_private_01 vilket är det trådlösa modemet från BBB som jag nyss installerat. Dock vet jag ej hur man kommer åt det.

Som sagt kommer inte åt FON_AP och det syns ej heller i listan på trådlösa anslutningar.

Den enda ändring som jag gjort i inställningarna för mitt nätverkskort är att jag satt samma SSID dvs FON_AP som Fonerans öppna WiFi har. Skall man göra så om inte vad för SSID skall man ha i nätverkskortet?

Har också i min dator ställt in IP addressen 192.168.10.2 dvs sista siffran är ett nummer högre än Fonerans WiFi IP som är 192.168.10.1 har också i TCP/IP inställningarna på min dator ställt in Nätmask 255.255.255.0 vilket är samma som jag ställt in i min Fonera och som min ISP säger att man skall ha inställd. DHCP servern i Foneran är enabled och under Network settings så är följande inställt.
Public>Private deny
Public>Wan allow
Private>Wan allow

Under wireless settings så är det inställt under channel automatic och B/G mode mixed.

Under status så står det under connection type static dock så står det under IP address N/A och likaså under gateway N/A. DNS server står det 213.134.45.129 vilket inte är den DNS som jag manuellt ställt in under Advanced som skall vara 195.54.122.200 vilket är BBB's DNS.

Under Wifi settings så står det Public SSID FON_AP och under Private SSID MyPlace och under encryption så står det wpa IP address 192.168.10.1

Jag blir inte klok på detta. Jag har bara det trådlösa bredbandsmodemet från BBB dvs ingen extra router. Foneran är kopplad till en ethernetport i modemet. Och jag har sedan bara det trådlösa interfacet mellan Foneran och datorn. Just nu kör jag dock med vanlig nätverkskabel och mitt modem.

Intressant dock att det verkar gå att köra både trådad och trådlöst samtidigt för jag kan fortfarande surfa in till managment console nu när jag kör trådat.

Också konstigt tycker jag att det är att jag kan köra mellan min dator och en ethernetport i modemet som använders amma Ip address som det som jag ställt in i min Fonera och den är ju i sin tur kopplad till en annan port i modemet.

Kan det vara så att mitt modem är låst till min dators mac address och att den inte accepterar Foneran?. Konstigt ju att jag kan surfa via min dators trådade anslutning samtidigt som Foneran är anslutet till modemet med samma IP.

Vet någon vad som kan vara för fel?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

La precis in DD-WRT firmware på min, nu funkar portforwaren som den ska.
Ruttnade på FON för at jag aldrig fick de att funka, må vara möjligt att jag inte förstog men gick inte att få hjälp heller.
Men direkt efter bytet till DD-WRT så funkar de skit bra och massa massa massa inställningsmöjligheter.
Har dock en fortfarande en FON router som är aktiv fortfarande.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Hur lägger man in DD-WRT mjukvara?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/La_Fonera_Flashing
dock så funkar inte detta med den nyaste firmwaren (den jag har så klart) men en guide på hur man flashar med 0.7.1.R2 ska vara på G tror jag...

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att foneran kan agera WDS-Reapter nu medhjälp av DD-WRT (står det under kategorin "fixed" på dd-wrt wikin), är det någon har prövat på denna nya funktion?

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/La_Fonera

Permalänk
Medlem

Jag har linksys modellen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Fick min fåniga router idag, tack för inviten. Det var en 0.7.1-r1 så den borde gå att stoppa in dd-wrt då?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Fick min fåniga router idag, tack för inviten. Det var en 0.7.1-r1 så den borde gå att stoppa in dd-wrt då?

Japp.

Permalänk
Medlem

Inte nu längre
Stoppade i nätverkssladden varvid den uppgradere till r2, smart va.
Hur gör jag nu?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Inte nu längre
Stoppade i nätverkssladden varvid den uppgradere till r2, smart va.
Hur gör jag nu?

Jättesmart. Så smart var jag också!

Avvakta tills de knäckt r2.

Permalänk

Man kan även använda resetknappen på undersidan så. Då ska den gå tillbaks till r1 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Man kan även använda resetknappen på undersidan så. Då ska den gå tillbaks till r1 har jag för mig.

Det gör icke min. Kan iof ha varit flashad med r2 från början. Minns inte.

Permalänk
Medlem

Efter att ha pillat ihop en serieport som ändå inte fungerade så googlade jag runt lite, om man håller in reset knappen mer än 15s så återgår den till 0.7.1-r1
Så nu kan jag iaf logga in på den med ssh.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Efter att ha pillat ihop en serieport som ändå inte fungerade så googlade jag runt lite, om man håller in reset knappen mer än 15s så återgår den till 0.7.1-r1
Så nu kan jag iaf logga in på den med ssh.

Det gör icke min.

Permalänk
Inaktiv

Hur långt tid tog det innan ni fick eran fonera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det gör icke min.

jag lyckades inte göra så med min heller den kan även den ha varit r2 "stock" (ska testas igen dock)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Hur långt tid tog det innan ni fick eran fonera?

jag tror det tog 2 månader innan jag fick min...

Permalänk
Medlem

Beställde min förra tisdagen.
fis create -b 0x80041000 -f 0xA8030000 -l 0x002C0000 -e 0x00000000 root.fs
Snart dd-wrt:ad

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Min 2:a router är nu dd-wrt:ad sen 5 timmar tillbaks!

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

folk pratar om att dom har 2st fon...
kan man skicka en invite till sig själv o få en till gratis?
vad är reglerna angående flera fon i samma hushåll?

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stupid Ass
folk pratar om att dom har 2st fon...
kan man skicka en invite till sig själv o få en till gratis?
vad är reglerna angående flera fon i samma hushåll?

bra fråga

ni andra som har r2, har ni fixad ssh?
jag har testat reset'a min ett antal gånger men den står fortfarande som en r2

Permalänk
Medlem

Min ena fon-router är flashad v0.7.1 r2, 2:a router är flashad r1, där har jag lagt in dd-wrt.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

jag ville bara upplysa att det ännu inte skickas några foneras som är flashade till R2 "stock"... saken är bara att det inte är så lätt att nollställa R2 till R1
här finns en guide: http://frost.de/lifetype-1.1.4/index.php?op=ViewArticle&artic... dock på tyska, jag har ännu inte haft tid att testa den men det blir väll framöver...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades med mina.
Om man kör reset flera gånger, hur som helst, olika tider, drar ur och sätter i sladdar osv minst 5 - 10 gånger. Min router gick tillbaka till 0.7.0 R4.

Viktigt är tydligen att låta den vara igång ett bra tag innan man försöker.

Applet: Vad jag kan se så är allt på engelska i guiden.

Står iaf att man ska starta den. Låta den boota och sedan vänta ett tag.
Efter det ska man hålla inne reset i minst 15 - 20 sekunder men det är tydligen viktigt att inte hålla den inne för länge så ta tid.