Cool, Quiet & Ugly - Min Xbox 360 Mod [bilder]

Permalänk
Medlem

Cool, Quiet & Ugly - Min Xbox 360 Mod [bilder]

Jag startade tidigare en tråd där jag efterfrågade förslag på hur jag kunde modda min Xbox 360 till att bli tystare.

Nu är jag färdig - så det blir en egen tråd

Det var en del personer i den äldre tråden som protesterade mot mina planer att vända på fläktarna för att få bättre kylning - till er måste jag säga:

Ni hade rätt, och jag hade fel, fel fel

Nu till "bygget".

införskaffat matrial

2 st fläktadapter 80>60mm

2st paket med vibrationsdämpare

2st Papst 80mm fläktar - 19db

Jag började med att dremla bort skyddsgallret på Xboxens innerlåda.

Kontakten från orginalfläkten skarvade jag ihop med 2st fläktkontakter.

Det är visserligen inte nödvändigt med fläktkontakterna, man kan skarva på fläktkablarna direkt - men det underlättar en hel del när man sätter ihop lådan och var oumbärligt för mig när jag testade olika typer av 80mm fläktar.

Jag "slaktade" resterna av den gamla fläkten för att använda höljet som fläkt-tunnel.

Det är säkert möjligt att göra denna modd utan att röra Xboxens orginalfläkt överhuvudtaget (för att ha som "livslina" om något går snett) man kan säkert göra fläktkontakten genom att kombinera denna och denna

För att ingen luft ska "slippa undan" behöver man dock något som täpper igen utrymmet där orginal-fläkten en gång satt.

Jag gjorde en liten kanal i den gamla fläkramen för att få fram fläktkontakterna.

Det utsågade höljet och vibrationsdämparna på plats.

Notera att jag satt vibrationsdämparna på den näst understa raden av hål för att fläkt-adaptrarna inte ska gå emot golvet när Xboxen ligger ned.

En mindre justering av (60mm) hålen på fläkt-adaptrarna så att vibrationsdämparna passar.

Jag testade ursprungligen med denna fläkt-adapter , men den hade en förmåga att spricka så fort man borrade lite i den.

Lite modifiering för att kontakterna på Xbox 360 ska passa

Fastsatta i vibrationsdämparna på lådan.

Kontakterna passar.

Nu kunde jag testa med diverse olika fläktar för att se vilken som skulle passa bäst - lite resultat och insikter från testen:

Papst 80mm 12db tyst och bra fläkt - men tyvärr alldeles för "svag" för denna modd.

Zalman 80mm 34db Mycket kraftfull kylning (utan volt-adapter) men samma ljudnivå som orginal-fläktarna.

Skulle man vilja göra denna modd med sikte på att sänka temperaturen i Xbox 360 skulle Zalman fläktarna vara ett bra val

Papst 80mm 19db Passar "perfekt" för denna modd

Ursprungligen lyckades jag dock inte kontrollera temperaturen i lådan med denna fläkt.

Jag har en enkel temp-sensor fastklämd i heatpipen till cpu-kylaren.

Den ger visserligen inga exakta cpu-temperaturer, men ger en fingervisning om när Xboxen får tillräcklig kylning, eller är på väg att överhetta.

Jag körde ursprungligen fläktarna så att de blåste cpu:n och gpu:n

Men efter många tester visade det sig dock vara bättre att köra fläktarna så att de drar ut luft från lådan.

Jag hade dock fortfarande problem med överhettning - problemet var att mycket luft fortfarande "läkte"

Lösningen vara att sätta tejp för alla springor där luft läckte ut - både mellan fläktadaptern och lådan samt mellan fläkten och fläktadaptern.

Och här har vi det färdiga resultatet

Inte vackert - men tyst

Som synes finns fortfarande lite utrymme kvar innan fläktarna når golvet (vilket skulle kunna orsaka oljud)

Fungerar även stående

Kontakterna på plats.

När jag mätte temperaturen på orginal-fläkten låg jag på ca 43-44 grader (mina mätningar - ej faktiska temperaturer)

Med modden kunde temperaturen sakta stiga upp till 47-48 grader vid spelande, och Xboxen stängde av sig själv vid ca 52-53 grader.

(Xboxen stänger av sig själv men låter fläktarna gå vidare - när den kylts ned ytterligare stängs allt av. Mycket bra överhettningssystem alltså. Efter några minuter kan man sätta på boxen igen och allt är som förut )

Men det var innan jag satte på tejp - efter tejpningen ligger jag mycket stabilt ca 1 grad under orginalfläktarna

Nu har jag de senaste 3 timmarna kört Media Center på Xboxen (mot en PC med WMCE) och tempen ligger stadigt på 42.2 Grader

Jag har givetvis även testat spel i flera timmar och ligger då på typ 43 grader.

Sist men inte mist - det viktigaste: ljudnivån.

Jag kan tyvärr inte mäta ljudnivån - men detta säger väl ganska mycket: orginalfläktarna ligger på 35db och mina Papst-fläktar ligger på 19db

En egen uppskattning är att ljudnivån ligger under en tredjedel mot orginalfläktarna.

helt ljudlöst är det dock inte, men det känns som att detta är såpass tyst en Xbox 360 kan bli - utan att ta till vattenkylning

Jag bör väl även inflika att jag har Samsung-Toshiba:s DVD-läsare - tydligen ska Hitachi:s DVD-läsare föra en hel del oväsen, men Samsungen är ganska tyst och fin

Hoppas att någon tyckte detta var intressant.

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut på ett speciellt sätt :).
Men svider det inte lite att göra ett sådant ingrepp på en Xbox 360 ?

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Näh, näh - man ska inte ha respekt för elektronik

Permalänk
Inaktiv

inte vackert men tyst, så sant som det var sagt!! bra modd!, kunde göras snyggare dock...

Permalänk
Medlem

Måla fläkttunnlarna i samma nyans som Xboxen, Ta bort tejpen och använda något annat istället, tror eltjepen kommer bli dammig och klistret släpper. Sätt på galler på fläktarna så kommer det bli snyggare.

Kan man inte sätta dit en 120 fläkt istället för 2 st 80mm?

Permalänk

Nice

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Måla fläkttunnlarna i samma nyans som Xboxen, Ta bort tejpen och använda något annat istället

Visst skulle man kunna måla - men om jag inte även målar fläktarna så kanske det inte blir så snyggt ?

Ursprungligen hade jag även tanken att köra med blå fläktadapter:

Det tillsammans med en genomskinlig blå fläkt skulle kanske sett bättre ut ? - men då får jag inte de "perfekta" papst-fläktarna.

Jag stör mig dock inte så mycket på utseendet - det är ju trots allt baksidan

Jag tänker även placera boxen i en hylla där inte baksidan syns alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
tror eltjepen kommer bli dammig och klistret släpper

Tejpen känns lite tillfällig, och eltejp kan ju lossna vid för mycket värme - har dock ingen idé på annat matrial som passar. Jag vill ju trots allt ha möjlighet att ta bort fläktarna - så någon "tätmassa" är nog inte så bra ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Sätt på galler på fläktarna så kommer det bli snyggare.

Nja, fläktgaller tillför ljud och jag tycker nog inte att det blir så snyggt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kan man inte sätta dit en 120 fläkt istället för 2 st 80mm?

Den idén har jag haft - men då kan man inte ha lådan "liggande" utan att fläkten når golvet - dessutom ser det nog ännu mer konstigt ut

Min lösning fungerar ju trots allt bra

Tackar även för övriga kommentarer

Permalänk

Riktigt najs mod

Permalänk
Medlem

Galning, jag skulle aldrig ge mej på att mordhota en så pass dyr konsoll, men du kanske är tät.

Annars så är det grymt, respekt att ha moddat om sin 360 till bättre!

Skitballt!

Permalänk
Medlem

Tack HAxxel och Democalyps, men nej - jag är inte tät

Är i själva verket utfattig - men jag köpte Core-paketet för 2490:- (Siba) - så den var ju inte jättedyr.

Permalänk

me like, me like! men håller med om att det kunde vara bra att måla för ett perfekt resultat, kanske räcker det att måla "tunnlarna"?

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

Jag tror du skulle kunna få det snyggt om du lägger spackel runt om trattarna och gör en snygg övergång från chassit, och sedan målar lite på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Tack HAxxel och Democalyps, men nej - jag är inte tät

Är i själva verket utfattig - men jag köpte Core-paketet för 2490:- (Siba) - så den var ju inte jättedyr.

Hehe jag sa det lite som en pik/beröm till alla swecare, hehe alla här lägger ut orimiga summor på olika saker även fasst de måste leva på gröt i sju år bara för att ha lite plexi på sidan av sin dator.

SWECARE PRIORITERAR SÅ JÄKLA BRA!!!

Permalänk
Medlem

Hwergelmer och papabear - jo, om jag skulle "rätta till" utseendet, så skulle det bli något ordentligt. En slags utbyggnad som går ihop med resten av lådan på något sätt.

Men det blir nog en framtids-modifikation.

Nu är jag mest nöjd med att det faktiskt fungerar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
alla här lägger ut orimiga summor på olika saker även fasst de måste leva på gröt i sju år

Hehe - mitt i prick där

Stämmer bokstavligen på mig

Permalänk
Discokungen

De flesta har tyvärr (eller tur nog) att kunna lägga alla sina resurser på prylar då de bor hemma. Blir värre när man blir utslängd

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande bebis som går i gymnasiet så jag får käk och hus betalt
så varrenda inkomst går åt till prylar ^^

Men jag vill flytta ut och typ bo med polare istället, fett skönt.

Sorry för offtop

Permalänk
Medlem

Nice! Jag har väntat på att nån ska modda sin 360 så den blir tystare... kanske till och med värt att köpa en och modda den så man får ner ljudnivån. Fast jag skulle ha svårt att börja slakta en ny xbox 360 dock =]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om du har nån sorts belysning vid fläktarna så skulle det inte se så "ugly" ut

Permalänk
Medlem

Flamso o HAxxel - Jo, om man bodde tillsammans med sina föräldrar kunde man ju snylta lyxmat från dom. Det är ju när man bor själv (eller med snåla/fattiga rumskompisar) som man är tvungen att leva på gröt och snabbnudlar för att ha råd med elektronik

oZido Tackar Jag kände mig lite som en "försöks-person" eftersom det inte är så många som vågat börjat modifiera sina Xbox 360 ännu

(hos xbox-scene finns det dock en del vackra modifieringar)

Det skär säkert i hjärtat på många när de ser att jag sågat och tejpat i 360:an

Det var dock roligt att det fungerade och ljudnivån är riktigt behaglig - dock inte helt ljudlös.

Parse - jag har sett en del fina fläktbelysnings-moddar hos xbox-scene, men själv är jag inte så förtjust i det.

Dessutom har jag placerat min Xbox såhär:

Så det spelar inte så stor roll nu

Permalänk
Discokungen

Sprit, nudlar och hårdvara. Det är vad vi lever på!

Schysst mod! Brutalt ful men som tur är så syns det inte där den ligger. Lyckat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear
Jag tror du skulle kunna få det snyggt om du lägger spackel runt om trattarna och gör en snygg övergång från chassit, och sedan målar lite på det.

Plus att han kanske får bättre temps får då åker inte luften ut i sidorna

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vänta här nu...

Det du säger är alltså att XBOX:en brukar stänga av sig på grund av överhettning? Helt absurt att du måste tillverka en egen kraftigare kylning för att kunna spela i långa vändor.

Är inte det något som Microsoft borde krävas att förbättra, kylningen alltså?

I vilket fall som helst så var det ingen vacker mod men den fungerar helt uppenbarligen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Dinoman Nja, överhettningen inträffade när jag testade olika fläktar (och en del luft "läckte" ut) så där får jag givetvis skylla mig själv.

Men jag har faktiskt läst om folk som lyckats överhetta sin Xbox 360 med orginal-kylningen.

Nu vet jag inte under vilka omständigheter det var - men med tanke på hur varm den blir har jag förståelse för att det kan inträffa.

Och, som sagt - poängen med min mod var inte att göra en vacker apparat utan en tyst apparat.

Tackar

Permalänk
Sötast

Är konsollen verkligen så högljudd att man måste bryta garantin på en sprillans ny sak och såga upp hela skiten?

Permalänk
Medlem

Nja...

Det där med hur man uppfattar ljudnivåer är ju väldigt individuellt.

I en miljö med barn, hundar, kompisar etc så hör man nog i Xboxen alls

I en helt tyst miljö hörs den definitivt - men då beror det ju även på vad du använder den till - spelar du endast spel på hög volym så lär du inte höra boxen.

Jag använder bla Xbox 360 som en extender till Windows Media Center, alltså för att titta på TV, film etc.

Då är det rätt störande att ha en "susande" apparat i tysta partier av filmer mm.

Men så är jag väl lite "fanatisk" också - jag har modifierat alla mina apparater så att de är tysta:

Min tysta Xbox 1

Min tysta dator

Mina tysta hårddiskar

Osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear
Jag tror du skulle kunna få det snyggt om du lägger spackel runt om trattarna och gör en snygg övergång från chassit, och sedan målar lite på det.

Nej, jag tycker den är schysst grotesque.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Pulver.
Vanlig eltejp släpper vid värme men 3M har ett halvvukaniserande tejp som inte släpper och går att ta bort efteråt.

Såg inte snyggt ut men i din hylla så märks ju inget!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
jag tycker den är schysst grotesque.

Det var precis den looken jag jobbade mot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Pulver.
Vanlig eltejp släpper vid värme men 3M har ett halvvukaniserande tejp som inte släpper och går att ta bort efteråt.

Tackar, låter intressant - ska kolla upp det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Såg inte snyggt ut men i din hylla så märks ju inget!

Precis

Permalänk
Medlem

Funktionellt

Men hur är det med nätagget? Är det inte den som har det mest störiga ljudet?

Permalänk
Medlem

Det gigantonormiska nätaggregatet ?

Näh - det är ljudlöst.

Det är (givetvis) många som stör sig på storleken - men jag kan tycka att det är "helt ok", om det istället satt i lådan (som i xbox 1) skulle lådan vara större och dessutom ännu varmare.