Mac, Pc och en extern hårdisk

Permalänk
Medlem

Mac, Pc och en extern hårdisk

Jag sitter här hemma med en pc och har en lacie 200gb extern hårdisk. Min flickvän skulle gärna vilja använda den för att föra över skolprojekt (filmer) från sin skola, där dessa ligger på mac:ar.

Min fråga: finns det något sätt så man kan läsa och skriva till en hårddisk från både en pc och en mac?

Visa signatur

Athlon64 Venice 3000+, Abit AX8 K8T890, 2x1024MB Corsair Value S, Baracuda 320Gb, Caviar 200Gb, Radeon X850XT 256Mb, Miditower 400W

Permalänk
Medlem

vissa hårddiskar går det på andra inte.... stoppade in en PC-extern i en mac en gång och kunde då inte överföra filer till hårddisken från mac:en.

Permalänk
Medlem

Formatera disken till FAT32, både Windows och MacOS(X) kan läsa/skriva från/till det. Spelar ingen roll vilken hårddisk du använder.

FAT32 stödjer dock inte filer större än 4GB. Finns det andra bättre filsystem som kan hanteras av båda OSn?

Permalänk
Medlem

men följer det nite med programvara påen skiva som är till både mac och pc?

Permalänk
Hedersmedlem

apple kan läsa ntfs...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det kunde inte min pappas Mac när vi testade. Men ska testa igen, kanske var en gammal OS-version eller nåt annat fel, skulle underlätta oerhört då våra Macar vägrar ansluta till nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
apple kan läsa ntfs...

Men det hjälper inte eftersom det var macar som skulle skriva till disken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG