Det här med virus...

Permalänk

Det här med virus...

Min förra (stationära) kraschade totalt för ett tag sen. Fick sen en bärbar dator.

Misstankarna går mot ett virus som har havererat hela datorn totalt.

Hur stor är chansen egentligen att ett virus total havererar en dator?

Permalänk
Medlem

Finns inga chanser idag för det.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Finns inga chanser idag för det.

Men herre gud, hur naiv får man bli. Om ett virus väl kommer in i datorn och kan exekveras så kan det göra i princip vad som helst med din dator. Jag och en kompis gjorde till ex så att en gammal dator började brinna genom att öka watt antalet som går från nätagget till modekortet.

Visa signatur

Best file compression around: "DEL *.*" = 100% compression

Permalänk
Medlem

lite saker som ett virus kan göra för att haverera en burk:
0 Flasha Bios på moderkortet/grafikkortet (båda blir obrukbara tills man flashar med ett riktigt bios igen (mycket jobbigt på moderkort)
0 flasha cd/dvd mjukvaran (ännu jobbigare att fixa )
corumpera filsystemet.
öka/minska volten till cpu'n
minska fläkt hastigheten för att göra proccessorn för varm(skadar proccessorn/orsakar system krash)
corumpera USB/Firewire apparater inkopplade till burken (om dom stödjer flash/updatering)

det är vad jag antar att ett virus kan göra för att sabba en burk, men tanke på att jag personligen kan sabba burken på just dom sätten.

Permalänk
Medlem

Ja, kan min skrivare damma igång och skriva ut diverse sattyg på sisådär 400 A4:or utan att jag ens är kopplad till nätverk, ja, då kan nog virus ställa till med en hel del...

Mitt Free AVG åkte ut och ersattes av F-Secure Internet Security 2006 med 1 års uppdateringar för 300:-, och den käkade upp skiten med stor aptit!

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

Chansen att man får ett virus som kan göra ovanskivande saker, är nästn intill obefintlig. Det senaste riktigt farliga viruset som fanns, var tjärnobyl som raderade moderkortets BIOS.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Chansen att man får ett virus som kan göra ovanskivande saker, är nästn intill obefintlig. Det senaste riktigt farliga viruset som fanns, var tjärnobyl som raderade moderkortets BIOS.

Precis helt rikigt och det var på 90-talet dessutom.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|