Uppgradering till Zyxel 660H TriplePlay

Permalänk
Medlem

Uppgradering till Zyxel 660H TriplePlay

Hej!

Jag kunde inte finna någon info om detta så jag lägger ut den här då det är många som har dessa Zyxel ADSL-modem. Jag surfade nyss in på Zyxels hemsida för att kolla f/w updates till mitt Zyxel 660H TriplePlay ADSL-modem som har f/w från 20041109. Till min förvåning så finns det en f/w från 20060829 tillgänglig för nerladdning nu. Till samma ADSL-modem men med silverskal finns det en med datum 20060831.

Dessa kan hämtas på:

ftp://ftp.zyxel.se/Prestige%20660H_triple%20play/firmware/

ftp://ftp.zyxel.se/Prestige%20660H_triple_play%20Silver/firmw...

Vad skillnaden är mot tidigare f/w vet jag ej då jag inte kan finna någon changelog.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Re:Uppgradering till Zyxel 660H TriplePlay

Hm.....har precis lagt in den nya fw:en, den övre i ditt inlägg - märker dock ingen skillnad i hastighet med TP-testet?!
Så frågan är vad den uppgraderingen har för ändring?!

Edit: Kör med mitt Billion-modem istället, det är 1-2 Mb snabbare.
DS.

Permalänk
Medlem

Den här suger råtta jämfört med: 3.40(PE.10)C0_Standard
ftp://ftp.zyxel.com/P660H-61/firmware/P660H-61_V3.40(PE.10)C0...

TPTEST med 3.40(SR.3)C0, TI 7.0.0.136 (den nya): 14.56 Mbit/s

TPTEST med 3.40(PE.10)C0_Standard (den äldre): 18.32 Mbit/s

Observera att 3.40(PE.10)C0_Standard inte stödjer triple play, mig kvittar det, jag har inte skiten ändå.

Jag vet inte vad som stöds i den ursprungliga firmwaren för triple play, ni kan logga in med en browser på 192.168.1.1 och se vad som ändrats. Tyckte jag såg både brandvägg, dhcp och stöd för dynamisk dns i menyerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Jag vet inte vad som stöds i den ursprungliga firmwaren för triple play, ni kan logga in med en browser på 192.168.1.1 och se vad som ändrats. Tyckte jag såg både brandvägg, dhcp och stöd för dynamisk dns i menyerna.

Ja det verkar klart som så att det finns både bridge & router mode nu.

Är det någon som vet hur man kan spara ner rom-0 & ras imagefilerna innan man flashar via ftp-mode för att kunna återställa om man skulle vilja det?

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Angående 660H triple play:
Går det att nyttja någon annan firmware för att kunna använda de andra portarna i modemet som nu är avsedda för triple play-tjänsterna, som vanliga LAN-portar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av de99ytth
Angående 660H triple play:
Går det att nyttja någon annan firmware för att kunna använda de andra portarna i modemet som nu är avsedda för triple play-tjänsterna, som vanliga LAN-portar?

Menar du utan att ställa om från bryggat till router? Då telia, antar att du har dom, bara delar ut en IP-adress så känns det rätt meningslöst då ju bara den datorn som får den adressen kan kommunicera med internet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Menar du utan att ställa om från bryggat till router? Då telia, antar att du har dom, bara delar ut en IP-adress så känns det rätt meningslöst då ju bara den datorn som får den adressen kan kommunicera med internet.

/H

Ok, modemet är alltså bryggat i standardutförande? Jag har som du gissade Telia, men använder inte någon Triple play-tjänst. Jag skulle således vilja kunna koppla flera datorer till modemet och få det att fungera som router och dela ut adresser till de anslutna datorerna med DHCP. Går detta att göra och vilken firmware behövs i så fall?

Permalänk
Medlem

testa med firmware för 660h-s61. är inte 100 på om det funkar men det är nog den mest lika mjukvaran skulle jag tro. glöm inte och ta en backup av din gamla firmware först som sagt. och tänk på att din garanti slutar gälla om du flashar om den (hur dom nu skulle märka det) ;).

//skrock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av de99ytth
Ok, modemet är alltså bryggat i standardutförande? Jag har som du gissade Telia, men använder inte någon Triple play-tjänst. Jag skulle således vilja kunna koppla flera datorer till modemet och få det att fungera som router och dela ut adresser till de anslutna datorerna med DHCP. Går detta att göra och vilken firmware behövs i så fall?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Inte gjort det själv så jag kan inte garantera funktionen. Denna fråga har diskuterats i många trådar så en sökning kan säkert ge dig den information du behöver.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte