Permalänk
Avstängd

Egen router .. Ipcop = Problem?

ja .. som topic säger..
har försökt med Ipcopp i 2 dagar utan framgång.
Har 3 x nätverkskort.. alla är Realteak samma modell.
alla hittas av Ipcop som eth0 , eth1 , eth2 tror jag det var.
Och jag hade tänkt att köra ifrån adsl modemet till ett nätverkskort i servern.
och sen ifrån ett annat nätverkskort direkt till en dator.. och sen ifrån det 3:e nätverkskortet till en switch som ska dela ut internet till 3 datorer.

Vad ska jag då välja för att få detta att fungera?
Jag har försökt med Green + Orange + Red men fick det aldrig att sluta föra installationen då ett nätverkskort alltid blev utan nån " Färg ".
Och jag har testat med Green + Orange fick det att fungera och komma in på Ipcop's webadministration men jag kom aldrig ut på internet.. Och jag förstog inte riktigt det där med hur man gjorde i DMZ och vad det betyder.

Så kan nån vänlig själ berätta hur jag ska göra för att få detta att fungera så som jag beskrev?

Internet Linan är : Telia 8/0.8 ( Telia 8000 )

Plz help

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

jag körde med smoothwall innan, och då valde jag Green + Red då Red är det som ska gå ut på internet. Jag hade bara 2 nätverkskort då jag körde genom en switch till det lokala nätverket (Green).

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Det bästa är att du tar ut ett av korten. Kör green + red. Kopplar modemet till red och switchen till green för att sedan dela ut till datorerna. Räcker inte portarna till så får du skaffa en till Switch. Inte dyrt alltså.

Permalänk
Avstängd

mjo men vi säger att jag plockar ut ett av korten och kör green + red hur vet jag vilket som är red och vilket som är green?
för när jag hade 3 kort i och körde Green + Orange ( Red is Modem/ISDN ) så kom jag aldrig ut på internet utan bara in på sjävla web administrationen.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
mjo men vi säger att jag plockar ut ett av korten och kör green + red hur vet jag vilket som är red och vilket som är green?
för när jag hade 3 kort i och körde Green + Orange ( Red is Modem/ISDN ) så kom jag aldrig ut på internet utan bara in på sjävla web administrationen.

Det märker du.
Stoppar du i kabeln från switchen i red så får dina anslutna datorer ingen intern ip-adress (192.168.xxx.xxx). Bara att testa sig fram alltså. Du har två val.

Permalänk
Avstängd

Fattade inte där riktigt hehe..
Alltså en kabel ska gå ifrån modemet till routern och sen en kabel ifrån routern till en switch och sen ifrån switchen till en dator och sen ifrån den switchen upp till en annan switch på övervåningen är det så du menar?

EDIT : När jag hade Green förut så kom jag aldrig ut på internet vad var det för fel då? :S

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Fattade inte där riktigt hehe..
Alltså en kabel ska gå ifrån modemet till routern och sen en kabel ifrån routern till en switch och sen ifrån switchen till en dator och sen ifrån den switchen upp till en annan switch på övervåningen är det så du menar?

EDIT : När jag hade Green förut så kom jag aldrig ut på internet vad var det för fel då? :S

Va? Nej.
Modemet skall alltid sitta i RED.
Sladd från GREEN till SWITCH. Sen vidare därifrån hur du vill.
Råkar du sätta switchen i RED så kommer dina datorer inte få några ip-adresser. Då vet du att du har satt fel. Skit i modemet tills du tagit reda på vilken som är green och vilken som är red.

För att se om din dator har fått ett internt ip-nummer så kan du ta start, sen kör. Kör CMD och skriv ipconfig. Då ser du om du har fått en adress som börjar på 192.168. Har du inte fått det så flyttar du kabeln till det andra nätverkskortet. Får du en sådan adress då så har du hittat GREEN.

Edit:
Vad det var för fel förr vet jag inte. Tänk på att modemet håller på din ip-adress i upp till 20 minuter. Detta gör att om du har haft modemet anslutet direkt till en dator så måste du stänga av modemet i ca 20 minuter innan du försöker med att koppla in det till IPCop för att sedan komma ut på nätet.

Stäng av modemet nu. Se till att dina datorer får en intern ip-adress som jag beskrev innan. När det är klart så kan du koppla in modemet till RED och starta upp det. Vänta dock i 20 minuter eller mer innan du gör det.

Permalänk
Avstängd

Jo jag hittade green förut och hade en kabel ifrån modemet till det jag antar var Red och sen en ifrån Green till en switch och sedan till en dator och den fick ip adress 192.168.0.199 och jag kom in på http://ipcop:81 och sånt där och kunde ställa in grejer men när jag skulle in på en WWW sida så gick det inte.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Jo jag hittade green förut och hade en kabel ifrån modemet till det jag antar var Red och sen en ifrån Green till en switch och sedan till en dator och den fick ip adress 192.168.0.199 och jag kom in på http://ipcop:81 och sånt där och kunde ställa in grejer men när jag skulle in på en WWW sida så gick det inte.

Precis. Det är precis som det ska vara. Du måste dock som jag skrivit innan, vänta med modemet avstängt (helst) i mer än 20 minuter.

Permalänk
Avstängd

Ja men jag kan ju fortfarande inte vara säker på om det kommer fungera..
Hur fick du reda på att man skulle ha det avstängt i mer än 20 minuter?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Ja men jag kan ju fortfarande inte vara säker på om det kommer fungera..
Hur fick du reda på att man skulle ha det avstängt i mer än 20 minuter?

Det är väl bara att testa eller hur?
Hur? Jag vet hur det fungerar med leasing av ip-adresser.

Telias tid för lån av ip-adress är 20 minuter. Din dator kontaktar "telia" och säger att nu vill jag behålla ip-adressen för att jag är igång efter ca 10 - 15 minuter. Då förlängs tiden med 20 minuter igen. Så håller den på. För att telia skall släppa din ip-adress så får inget fråga efter adress igen på ca 20 minuter. Då släpper den på din adress och ger nästa pryl som ansluts en ny ip-adress.

Edit: Finns mängder av trådar där detta beskrivs och där folk inte förstår varför de inte får någon ip-adress efter att de bytt nätverkskort, dator, router whatever...

Permalänk
Avstängd

Jo men nu använder jag min gammla D-Link 604 tillfälligt men den kan man stänga av och på hursomhelst och den får ip ändå hela tiden och fungerar..
hur kommer det sig?

Jo jag vet att Telias Lease time är på 20 min.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Jo men nu använder jag min gammla D-Link 604 tillfälligt men den kan man stänga av och på hursomhelst och den får ip ändå hela tiden och fungerar..
hur kommer det sig?

Jo jag vet att Telias Lease time är på 20 min.

Du måste läsa lite bättre vad jag skriver. Eftersom den enheten är den senaste du har anslutit så får den tillbaka sin gamla IP-adress eftersom du inte byter MAC-adress. Testa ansluta modemet direkt till din dator. Det kommer inte gå att surfa på ~20 minuter. Efter att Ipcop har förhandlat om ett nytt IP med telia (efter att modemet varit avstängt i 20 minuter) så kan du stänga av och sätta på IPcop som du vill. IPcop kommer ändå få ip-adress igen varje gång om du inte ansluter något annat till modemet.

Permalänk
Avstängd

När jag ansluter modemet direkt till min dator så inaktiverar jag nätverkskortet och aktiverar igen och så där fram och tillbaka och efter ett tag så får den ip adress och då kan jag surfa.

Men jag testar imorgon med det du har sagt då jag är sjuk nu och är för lat för att göra detta idag.. men du får gärna skriva grymt utförligt så jag förstår hehe.
även om ja ser att du har skrivit där uppe.

Ska jag ta ut det 3:e nätverkskortet och sen välja vadå? Green + Red eller bara Green ( Red is modem/isdn ) ?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
När jag ansluter modemet direkt till min dator så inaktiverar jag nätverkskortet och aktiverar igen och så där fram och tillbaka och efter ett tag så får den ip adress och då kan jag surfa.

Men jag testar imorgon med det du har sagt då jag är sjuk nu och är för lat för att göra detta idag.. men du får gärna skriva grymt utförligt så jag förstår hehe.
även om ja ser att du har skrivit där uppe.

Ska jag ta ut det 3:e nätverkskortet och sen välja vadå? Green + Red eller bara Green ( Red is modem/isdn ) ?

Anledningen till att det plöstligt funkar är för att lease-tiden går ut då, tiden kan ju vara mindre än 20 minuter eftersom datorn måste omförhandla adressen med jämna mellanrum.

Du ska ta ut ett av korten.
Välja Green + Red. Se till att burken hittar båda korten.
Anslut modemet till Red.
Anslut Switchen till Green.
Vet du inte vilken som är vilken så vänta med att ansluta modemet.
Testa första nätverkskortet. Anslut Switchen. Anslut datorn till Switchen. Kolla om datorn får en intern IP-adress.. (192.168.xxx.xxx). Får den inte det så har du stoppat i sladden i RED. Då är det andra nätverkskortet GREEN.

När du har hittat vilket som är vilket så ansluter du modemet till RED och så väntar du på att du kommar åt nätet. IPcop kan behövas startas om också men det brukar börja funka ändå. Går att klicka "Anslut" i webbgränssnittet eller vad det står på startsidan.

Hoppas du fixar det.
Lycka till och krya på dig.

Permalänk
Avstängd

Men kan man inte göra på så sätt att jag kör 3 nätverkskort och tar Green + Red + Orange och sen kör ifrån Green till en switch och till en dator och sen ifrån orange till en switch till 3 datorer?
Och modemet kopplar jag in i Red?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Men kan man inte göra på så sätt att jag kör 3 nätverkskort och tar Green + Red + Orange och sen kör ifrån Green till en switch och till en dator och sen ifrån orange till en switch till 3 datorer?
Och modemet kopplar jag in i Red?

Det beror på vad Orange är till för. Har inte koll på det dock.

Permalänk
Avstängd

Okej men om jag tar plockar ut ett nätverkskort och sen kör på Green + Red så kan jag använda min gammla D-Link Di-604 som switch då?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Okej men om jag tar plockar ut ett nätverkskort och sen kör på Green + Red så kan jag använda min gammla D-Link Di-604 som switch då?

Det kan du göra men då måste du stänga av DHCP-servern i D-linken.

Permalänk
Avstängd

Okej kan du vara snäll och berätta hur man stänger av den?

EDIT : Har fått igång det nu!
Dock så fungerade det inte med Di-604:an som switch men jag vill gärna få det att fungera för jag kör med en gammal D-Link switch nu istället och den klarar bara 10/10 medans Di-604:an klarar 100/10 hur gör jag för att få igång den som switch?

Jag har redan stängt av DHCP i den och det men den vägrar.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Okej kan du vara snäll och berätta hur man stänger av den?

Det räcker inte att enbart stänga av DHCP-servern. Gör en sökning på "router som switch" här på forumet och du kommer att få massor med tips.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Avstängd

Det är lite konstigt nu för ifrån ipcop så kör jag med en switch till morsans dator som är på 10/10 sen en sladd upp till en annan switch i mitt rum som är på 100/10 och som går till min dator + server , syrrans dator och på morsans dator står det 10 MBit/s uppkoppling och på resten så står det 100MBit/s uppkoppling

Hur kan det bli så?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Hastigheten på nätverksikonen visar bara kapaciteten till närmsta anslutna enhet. Om man kopplar en 10mbit switch till en 100mbit switch o sen kopplar in en dator kommer den rapportera 100mbit även om den faktiska hastigheten aldrig kommer vara snabbare än 10mbit eftersom 10mbit switchen sitter högst upp i kedjan.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd

Jaha.
Då vet jag hur det är.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin