Lagringschassi för hemmet?

Permalänk
Melding Plague

Lagringschassi för hemmet?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar fint men 6000kr är lite saftigt för min del.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Och hur många har ett rack hemma egentligen ?

(Jag iofs... men jag är lite speciell )

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

6000 kr är ju ingenting jämnfört med vad det skulle kosta att fylla 6 terabyte med lagliga DVD filmer. Och vad med tid det skulle ta.

Gillar dock konceptet. Hade vart gött att ha chassit i ett skåp. Blir ju som ett skåp smockat med DVDs.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

njas...

dock troligen mer för företag osv.. o de som håller på med filmer o foto

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jo tack.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Ett stort plus för det medföljande kontrollerkortet. Ska man köpa ett sånt löst så går ju det på en förmögenhet.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

DVD-samlingarna börjar ta alltför stor plats i hyllan, det kanske finns ett bättre sätt att spara dem?

Artikeln antyder att man ska spara ned sina DVD-skivor på den här produkten, bryter inte Sweclockers här mot sina egna regler? Se §7 följande stycke:

Citat:

Trots att det kan vara lagligt att göra kopior på t.ex. DVD-filmer är diskussioner kring detta förbjudna.

Ursäkta om jag är viktigpetter

Visa signatur
Permalänk

DVD-Skivor som innehåller semesterfilmer ?

Permalänk
Medlem

Man kan ha DVD-filmer som inte innehåller piratkopierat innehåll. Men sannolikheten att man har så pass många att man behöver flera TB lagring är nog ganska liten.

Men det finns många mindre och mellanstora företag som gärna köper in denna lösningen med tanke på det låga priset. Köp en liknande lösning från Apple eller Dell och det kostar genast mycket, mycket, mycket mer. Här man kan få 6 TB lagring för under 40k.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Det lär ju låta en hel del om den där om man fyller den med hårddiskar. Jag tror inte det är särskilt många som har behov av den där i hemmet.

Permalänk

En sladd till datorn sen? Vad är det för kontrollerkort? Kan man köra RAID osv? För 6000 borde det vara ett måste...

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det lär ju låta en hel del om den där om man fyller den med hårddiskar. Jag tror inte det är särskilt många som har behov av den där i hemmet.

Jag skulle def ha behov av ett sådant rack i framtiden. Men det skulle ju inte förvaras i vardagsrummet utan i det dedikerade hembiorummet med avskild plats för hårdvara. Däremot har inte hembiorumsprojektet inletts ännu - fattas ett hus för det

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
En sladd till datorn sen? Vad är det för kontrollerkort? Kan man köra RAID osv? För 6000 borde det vara ett måste...

RAID 0, 1, 5 och 10 provar dom i recensionen. Läs den, det är ett hett tips om du vill få reda på svar.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgtspiff
6000 kr är ju ingenting jämnfört med vad det skulle kosta att fylla 6 terabyte med lagliga DVD filmer. Och vad med tid det skulle ta.

Gillar dock konceptet. Hade vart gött att ha chassit i ett skåp. Blir ju som ett skåp smockat med DVDs.

Priset är för racket, exklusive hårddiskar.

Permalänk

hej..
vad kostar den i svensk butik?
vart kan man köpa den?
är asa sugen 6000gb för 6000:-
har länge drömt om en sån!!!
innnan kostade jue 1.6tb 16000:- (en såndär lacie bigdisc)
/fidde_modboy

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde_modboy
hej..
vad kostar den i svensk butik?
vart kan man köpa den?
är asa sugen 6000gb för 6000:-
har länge drömt om en sån!!!
innnan kostade jue 1.6tb 16000:- (en såndär lacie bigdisc)
/fidde_modboy

Läs nyheten alternativt inlägget ovan.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jo det hela låter trevligt men för att jag ska skaffa detta måste dom ändra på några saker:

Större tystare fläktar, nätverkskort i den istället för esata (så slipper den stå precis intill datorn och man kan ha den till alla datorer i hemmet), ljud issolerad med någon form utav dämpmattor.

Visst man kan själv byta fläktar och modda in dämpmattor men då har man fortfarande problemet med att den måste stå precis vid datorn.

Jag ser fram emot att dom vidarutvecklar den här iden och tar till sig av kritiken så kanske man köper upp sej på någonting liknande i framtiden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Usch, varför tänker vissa inte...
GIVETVIS är det inte 6TB för 6000:-!
6TB skulle gå på ca 30.000:- (12*500GB-diskar och så ett chassi).
Eller om man vill vara lite mer säker, 2 chassin med 12*250GB-diskar i, samma pris. (Men högre elräkning och ett varmare rum...).

Borde inte rummet man har chassit i bli jävligt varmt?

En version av Chassit men med WLAN inbyggt för en tusenlapp mer, då jävlar... Då kan den stå i ett garage eller nått.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Fortsätter nog på mitt eget server-projekt med 6-8 320GB-diskar i raid5 med ett Areca-kort. Billigare och snabbare.

Blev bara lite sugen på själva lådan, men det var tydligen bara en hårddisk-låda. Behöver ett chassi som rymmer en dator (moderkort med tillbehör) samt minst 8 diskar. Helst utan nätagg för det kommer jag inte ha användning för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Priset är för racket, exklusive hårddiskar.

Fullt medveten om det, att köpa hårdiskarna kostar ca 20400 (WD 500gb).
... men 6 terrabyte DVD filmer köpta och nerladdade över nätet alldeles lagligt skulle kosta rejält, ungefär 109000 kr om man räknar med att köpa en film från Itunes och att den tar upp 1 dvd (som om man köper en fysisk).

Mao en hemma rack fylld med DVDer ca 135 000 kr.
Men det är ju iofs bara i teorin.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgtspiff
Fullt medveten om det, att köpa hårdiskarna kostar ca 20400 (WD 500gb).
... men 6 terrabyte DVD filmer köpta och nerladdade över nätet alldeles lagligt skulle kosta rejält, ungefär 109000 kr om man räknar med att köpa en film från Itunes och att den tar upp 1 dvd (som om man köper en fysisk).

Mao en hemma rack fylld med DVDer ca 135 000 kr.
Men det är ju iofs bara i teorin.

Eller 240 Bluerayfilmer, vilket är ingenting...

Själv skulle jag behöva minst 10TB inom kort. så 12x1000GB hårddiskar till den där låter lagom.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Nackdelen jag ser med produkten är att den inte är en NAS med RAID-funktioner integrerade. Hade varit riktigt trevligt med Gigabitnätverk och ett web-GUI där man skötte alla inställningarna.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det är billigare att köpa ett Chieftec fulltower, trycka in den hårdvara du behöver och bara köpa hårddiskar istället..

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Eller 240 Bluerayfilmer, vilket är ingenting...

Själv skulle jag behöva minst 10TB inom kort. så 12x1000GB hårddiskar till den där låter lagom.

1080i-filmerna ligger på runt 10GB/st. Eller hur kasst komprimerat snackar vi om nu? (ju större desto sämre)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1080i-filmerna ligger på runt 10GB/st. Eller hur kasst komprimerat snackar vi om nu? (ju större desto sämre)

Kanske 1900x1080, med 25 ljudspår och lite annat kul

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kanske 1900x1080, med 25 ljudspår och lite annat kul

1920*1080i med 25fps är inte större än 10GB för en vanlig film. Och då med den dära tresiffriga komprimeringsmetoden som nästa alla HD-filmer har.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser ut som det är billigare att köpa ett Chieftec fulltower, trycka in den hårdvara du behöver och bara köpa hårddiskar istället..

A, men coolare med ett rack

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

6000 är inte så mycket pengar för en sån prudukt, men man hadde gärna sett att har nått sorts web-GUI som Fluffy sa och att den måste ha Raid och gigabit nätverk. Jag vet tyvär inte om Esata har stöd för Hotswap men man får anta att det är kopatibelt med Stata2. Hoppats dock att den har nån form av samba program så att både windows och Linux/Unix användare kan ha nån nytta av den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1920*1080i med 25fps är inte större än 10GB för en vanlig film. Och då med den dära tresiffriga komprimeringsmetoden som nästa alla HD-filmer har.

Hm... 1920x1080i (MPEG2) är väl oftast 10-15GB, ibland upp till 20+, och inte "inte större än..."
Om du menade i x264/h264 så finns det vad jag vet inget som heter "1080i" där.
edit: Jo det finns det visst, glöm vad jag skrev