Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Medlem

Finns någon som känner till ett symbian program som kan hantera ftp adresser, fick veta via Nokia care att det finns ett program som heter "putty" men det klarar visst bara SSH klienter.

Jag har en ftp server som jag vill kunna komma åt via min N95a och tanka ner filer och så, fungerar inte med mini opera eller den inbyggda webbläsaren. Något tips?

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sc0pe
Haft min ett par dagar. Laddade mobilen i 6 timmar utan att ha den påslagen första gången. Har nu använt den i 24 timmar och har 1 bar tappad.

Stängde givetvis av allt som jag inte behöver, Bluetooth, Wlan etc.

Kanon mobil, verkar som jag lyckades att inte få ett måndagsex! Tur det!

Störigt värre att mitt SIM-kort är så pass gammalt att jag inte kan skicka SMS med det. Verkar som att nyare nokia telefoner har problem med gamla sim-kort. Får dock ett nytt på posten utan extra kostnad av telenor så det löste sig det med. Dock är det väldigt ovant att gå ifrån SE till Nokia :S

Annars toppenmobil, sofar! Finns fortfarande massor att lära sig!
Ett rekomenderat köp om ni tvekar.

Grattis till din N95!

"Laddade mobilen i 6 timmar utan att ha den påslagen första gången. Har nu använt den i 24 timmar och har 1 bar tappad."
Detta skulle jag nog också ha gjort om jag läser att du bara tappar 1 bar inom 24 timmar använandet.

Jag har min mobilladdare alltid med mig, samt laddar den så fort jag sitter i bilen.
Vid vanlig användning håller min en dag. Måste ladda den senast på kvällen.
- Lyssnar ca. 2x 30 Minuter på MP3
- Skickar ca. 5 - 10 SMS
- 1-2 korta telefonsamtal
Om jag använder mobilen mera intensivt så måste jag ladda den senast 14:00 samma dag.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Så en del har helt ok batteritid... en del har riktigt dålig... antingen ljuger en del eller så misbedömer folk hur mycket de använder den. Eller så finns det faktiskt olika varianter av mobilen/batteriet...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tjoho!
Har en Telialåst 95´a & undrade när den nya Fw behagas vara klar till Telia 95 an, så jag mailade Telia samt Nokia för 2v sedan ang den nya Fw, om/när dom filat färdigt på den.
Men har inte fått svar från någon av dem

/Den förra Fw kom ju rätt fort ut till dom låsta ju?

Är det någon som vet nått datum???

/Rage

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Det låter helt annorlunda från det som Peter233 beskrev... kan det vara så mkt för att du kör 3G och han GSM? Eller är nyare N95'or bättre? Det är knepigt med N95'an tycker jag, många som säger att batteriet måste laddas varje dag, men också många som säger att det räcker i flera dagar.

Använder du Bi99uy, verkligen inte mobilen mer än till 70min musik och 20min surf på hela dagen, och då dör den på kvällen? Du ringer inte i två timmar dessutom eller nåt sånt?

/hulle.

Kan ju även sägas att jag bara använder 3G nätet när jag surfar, annars är det avstängt. Jag ringer väldigt sällan, kanske var tredje dag och då max på 10 minuter. Bluetooth är avstängt, kameran används aldrig, ljussenorn är inställd på lägsta möjliga, WLAN är av etc. Har skickat min på service för dålig batteritid och de kunde konstantera att det inte vart något fel på den, utan är så det ser ut idag.

Det hela hänger på Musiklyssnade som jag ser det. När jag skippar musiken på pendeln så håller sig telefonen levande med två staplar kvar när jag kommer hem runt 10 tiden. Lyssnar jag på musik så är telefonen död på vägen hem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Kan ju även sägas att jag bara använder 3G nätet när jag surfar, annars är det avstängt. Jag ringer väldigt sällan, kanske var tredje dag och då max på 10 minuter. Bluetooth är avstängt, kameran används aldrig, ljussenorn är inställd på lägsta möjliga, WLAN är av etc. Har skickat min på service för dålig batteritid och de kunde konstantera att det inte vart något fel på den, utan är så det ser ut idag.

Det hela hänger på Musiklyssnade som jag ser det. När jag skippar musiken på pendeln så håller sig telefonen levande med två staplar kvar när jag kommer hem runt 10 tiden. Lyssnar jag på musik så är telefonen död på vägen hem.

Det låter ändå väldigt lågt tycker jag. Har hört andra svära på att de kan använda N95'an relativt normalt i 2-3 dagar utan att ladda. Undrar om det inte ändå är kanske att de första har sämre batteritid av någon anledning. När köpte du din?

EDIT: Här är saxat om batteritiden från www.allaboutsymbian.com som är en seriös site. Från deras recension av N95'an, en typisk dag av användning.

http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/Nokia_N95-part_5_...

---
A Day in the Life

07:30 'Battery full' (7 bars) Phone set up with Wi-Fi scanning off, Bluetooth ON and visible and connected to my PC while in range, network set to GSM only, display brightness set at default, in other words a fairly typical mid-range configuration. Let's see how it fares during the day....

09:00 Some PIM use, plus took a couple of photos
09:46 Alarm went off
09:47 until 10:00 Used Maps/GPS to navigate to a customer's house
10:50 used Nokia Software Update on the N95 to check firmware was latest (it was)
10:55 Another alarm
10:56 until 11:30 Music playback via headphones
11:30 Received phone call, spoke for 5 minutes
12:00 More PIM use, lots of Calendar browsing and data entry, 5 mins

N95 still shows 7 bars on display

12:10 Did 4 minutes of video recording using the camera
12:18 Another phone call in, only 1 minute this time
12:27 Created 4 screenshots and transferred them to my PC. The N95 is connected via Bluetooth most of the time, remember
12:59 Browsed the Web over GPRS for 20 minutes
13:19 Read an eBook for 10 minutes
13:29 Took a couple more photos
14:30 Browsed the Web over Wi-Fi for 5 minutes as I was at a hotspot
14:45 Took 3 more 5 megapixel photos
15:00 Checked email over GPRS

N95 now showing 6 bars on the battery meter

15:27 until 15:40 PIM use and starting using the N95 with the Nokia Bluetooth keyboard to type the first few paras of this article(!)
15:41 Did a PC Suite sync via Bluetooth
15:42 Did an Image store sync via Bluetooth, to get my new photos onto my PC
15:50 Had another phone call, 1 minute again

N95 now showing 5 bars

16:00 Played Oval Racer for 5 minutes (I came 5th) in the smallest room in the house(!)
16:10 until 16:31 Used the N95 to voice-navigate me to a destination 3 miles away

N95 now shows 4 bars

17:25 until 18:25 An hour of continuous music playback, half of it over speakers (quality is pretty good considering their size)

Hanging on in there, the N95 still shows 2 bars...
--

Det där är ändå rätt så tung användning anser jag... med GPS osv...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle

[mängder med text]

Det är just att dom stängt av 3G (eftersom dom inte har det ens) som gör att tiden förlängs, det drar utav bara tusan. Så såna som jag som har 3 (och därmed måste köra i 3G-nätet) får tyvärr stå ut med kass batteritid sålänge Tre inte ändrar så man får växla läge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat själv. Stände av DualMode (3G) och använder bara GSM.
Batteriet håller mycket längre. Skillnad som dag och natt.
Har laddad mobilen igår kväll. Mobilen var påslagen hela natten, på hela dagen, använd GPS 10 Minuter, tagit emot 2 SMS. Inte gjort något mera. Och nu 24 timmar efter laddningen visar den fortfarande max. laddning på batteriet.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt! Jättebra, jag tänker inte köra 3G alls.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geraner
Jag har nu provat själv. Stände av DualMode (3G) och använder bara GSM.
Batteriet håller mycket längre. Skillnad som dag och natt.
Har laddad mobilen igår kväll. Mobilen var påslagen hela natten, på hela dagen, använd GPS 10 Minuter, tagit emot 2 SMS. Inte gjort något mera. Och nu 24 timmar efter laddningen visar den fortfarande max. laddning på batteriet.

/Geraner

Kul, men du har inte tänkt och använda mobilen?

Permalänk
Hedersmedlem

asså jag tror inte att folk fattar att det tar långt tid o bli av med första "batteri stapeln" men när den första väl är borta så går det jävligt snabbt innan dom andra försvinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
asså jag tror inte att folk fattar att det tar långt tid o bli av med första "batteri stapeln" men när den första väl är borta så går det jävligt snabbt innan dom andra försvinner

Nej det är sant, staplarna är lite olika stora energimässigt verkar det som.

Däremot är jag helt övertygad om att de som behöver ladda sin telefon samma dag som till exempel Bi99uy har en defekt telefon. Jag har ju själv haft två N95:or (fick den första utbytt) och den första var precis som ni beskriver, vid lite halvdan användning med lite musikspelning så klarade jag inte en vanlig arbetsdag. Med min ersättningstelefon så har jag inga problem alls att klara i alla fall en och en halv dag med 3g påslaget samt wlan-sökning (jag använder mobilen som sip-hemtelefon också) och iaf två timmar mp3-lyssnande på 60-80% volym. Det jag funderar över efter alla som har problem med det hela om batterierna är ojämna i kvalitet eller om det faktiskt är en stor batch telefoner som är defekta. Även om jag förstår att den drar ström med tanke på alla finesser så måste man ju klara 24h på telefonen.

Värt att nämna, trots att det är ganska självklart, är ju att batteritiden påverkas ganska rejält av vilka hörlurar man använder. Jag använde telefonen för att driva ett par ganska stora hörlurar härom dagen på jobbet, och då klarade telefonen bara sig i några timmar, men det säger ju sig självt.

//C

Permalänk
Medlem

Kanske är det värd att skriva vilket serienummer era N95or har.
Kanske Nokia har förbättrad något i prestandan så att vissa tycker batteriet håller jätte bra, andra tycker den är jätte dålig.

Skriv vad Ni har för serienummer. Man få fram det genom att trycka *#06#
Mitt är: 35692011235XXX
Köpte min den 23:a Juni i år.

Kolla även filken firmware Ni har. *#0000# visar:
V 12.0.013
19-06-07
RM-159
Nokia N95 (03.01)

Som sagt, min mobil håller vid "normal" användning en dag. Måste ladda den när jag kommer hem från jobbet.
Har nu testat med bara GSM nät, och då verkar den hålla mycket längre.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Har inga större problem med min batteritid. Dock bara laddat den två gånger och vad jag har förstått så blir livslängden bättre efter ett par laddningar.

Fick telefonen den 27e Juli.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

hmmm

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem

Det är väl inte överdrivet smart att ni postar ett imei på ett öppet forum ?

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Det är väl inte överdrivet smart att ni postar ett imei på ett öppet forum ?

Nej, telefon-klonarna är nog rätt glada över dom senaste posterna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Är serienumret här samma som IMEI'et då?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jao, det är det. Rekommenderar att ni tar bort dom, men det är fritt val

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

firmware uppgradering

Någon som har kunnat ladda ner firmware uppgraderingen ännu? Jag vet att den är släppt, men inte i Sverige verkar det som ;\

Permalänk
Medlem

Japp. Jag bytte produktkod och uppdaterade till firmware 12. Funkar grymt bra. Hadde en tre brandad, men bytte till northern europe general!

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du då?

Jag laddade hem det där Nokia firmware update programmet, men den hittar ingen ny firmware..

Hur bytte du produktkod? varför gjorde du det?

//N00b

Permalänk
Medlem

Re: firmware uppgradering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pf3016
Någon som har kunnat ladda ner firmware uppgraderingen ännu? Jag vet att den är släppt, men inte i Sverige verkar det som ;\

Den som kom för några veckor sedan med A-GPS? Det är en hel del folk som har den i Sverige. Det hela hänger på mobiloperatörerna ifall nallen är låst till deras Firmware som tex 3 och Telia, inte nokia.
Eller finns det någon nyare variant?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

just därför jag undrar

jag fick min av Nokia så jag tror inte den är brandad, MEN om den är det ändå, hur gör man för att ändra produktkoden?

Permalänk
Medlem

För produktkodsbyte, http://www.nokia-n95.net/how-to-s/how-to-change-your-n95s-pro... läs noggrant!
OBS välj scandinavia för att få svenska.

Permalänk
Medlem

0534847 SCANDINAVIA
eller
0536068 SCANDINAVIA

och funkar detta för TRE låsta, någon som testat? känns osäkert....

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem

jag har gjort det med 0536068 SCANDINAVIA. Står massor om detta på all about symbians forum. googla o läs

Permalänk
Medlem

hej hej hej , underbart.....

funkade klockrent med min TRE låsta telefon.

tack tack tack

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem

Jodå, klart det funkar. Men hur gör du om telefonen går sönder innan dom får ut sin? Det går inte att nergradera telefonen enkelt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Point taken. Man får helt enkelt hoppas det inte händer! Tror dock att nokias vanliga internationella två års garanti gäller ändå. Det betyder att man måste lämna den till ett nokia servicecenter! OBS är inte säker på detta.