Permalänk

Datorbygge: seriös nybörjare

Hej. Jag är totalt nybörjare på det här med att bygga datorer. Men jag vill börja nu och jag vill försöka få det rätt från början. Men om jag ska lyckas med detta företag så är det förmodligen rätt viktigt att jag får lite hjälp från folk som kan. Jag har inte bråttom, det får ta den tid det tar. Okej lite förhistoria:

Jag spelar inte spel, detta ska bli en dator för musikskapande. Jag är därför intresserad av att ha en tyst och stabil burk med lagom mycket kraft. Enda orsaken till att jag använder ett geforce 7900gtx är för att jag redan har en från ett tidigare HP datorpaket. Kanske säljer jag kortet och byter ut det mot nåt energisnålare, någon som vet hur mycket man kan få för ett begagnat sådant? Jag behåller även 2x250 sata hårddiskar.

Datorn 1.0:

* Antec Case Performance One P180 - 1 325:-
* Moderkort - 1349:- (Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX)
* 2 x 1024 DDR2 - 2449:- Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
* Core duo - 2189:- (Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775)
* Processorkylning - 495:- Noctua NH-U12 120mm eller 425:- Scythe Ninja
* Nätagg - 849:- (Seasonic S12-430)

Från HP dator:
* Geforce 7900 gtx
* 2x250 SATA hårddiskar (vet ej märke).

Okej här kommer mina newbiefrågor, jag är tacksam för alla seriösa svar:

* Är det något som verkar galet med den här konfigurationen?
* Kommer jag kunna kyla processorn passivt?
* Räcker 430w för att driva denna datorn?
* Kommer det behövas en förlängningskabel till seaside-nätdelen?
* Det står något om raid på moderkortsnamnet. Innebär det att jag kommer kunna raida mina hårddiskar?
* Är det någon komponent som skulle kunna bytas ut för att göra datorn ännu tystare?

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem

Kolla kylningen på grafikkortet, dom kan låta jävlar.
Jag har passivt, bara en stor klump. Den LOVAR jag är tyst. ^^

Visa signatur

Q6600 @ 2,8GHz - 4096mb TWINX 460MHz - 9800xt - MSI P6N

Permalänk

Det står att du skall använda datorn till musikskapande, men jag kan inte se att du valt att köpa till ett ljudkort? Har du tänkt köra på de integrerade ljudkretsarna på moderkortet?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Ska du montera i det chassit så bör du nog ha lite erfarenhet av att bygga datorer, jag som är relativt van tyckte de var lite små knepigt med kbalar etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag hade inga större problem med det chassit, enda skillnaden är ju att nätagget sitter där nere, jag tror inte det kommer vara några problem. Och chassit är riktigt trevligt när allt är monterat.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Ja sorry, glömde skriva att jag har två Creamwareljudkort sen tidigare, dom ska få plats också, så jag tror inte jag får plats med någon fet passiv kylning gpu:n. Men å andra sidan blir den väl inte särskilt varm om jag inte kör några grafikkrävande processer?

"Ska du montera i det chassit så bör du nog ha lite erfarenhet av att bygga datorer" - mmm jag är medveten om detta, men samtidigt vill jag få det "bra" direkt, det finns nog folk i min närhet jag kan fråga och som sagt jag har inte bråttom, det får ta den tid det tar. Det fanns tex en bra guide på silent pc review, jag ska ögna igenom den igen.

Permalänk

Du kan nog inte köra processorn helt passivt, men om du tar Noctua NH-U12 och sätter på en Nexus 120mm fläkt som du kör på 7V, så blir det i pricip helt ljudlöst.
Det som kommer att låta i ditt chassi är framför allt grafikkortet. Byt fläkten på det, eller ställ ned fläktvarvtalet för 2D, så blir det tystare.
När det gäller chassifläktar, så anser jag faktiskt att flera tystgående fläktar är bättre än endast en fläkt, eftersom man då kan köra fläktarna på låga varvtalsområdet, där de är som tystast, ju högre varvtal desto högre ljud (en ensam fläkt får ju jobba hårdare för att få igång en vettig ventilation). Vid 5V-7V är de flesta chassifläktar riktigt tysta, men ger ändå tillräckligt med luftflöde om man har ett par stycken.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

7900GTX-fläkten/kylflänsen (samma som 7800gtx512) är väl ändå en av de bästa och tystaste som följer med något grafikkort? Det känns konstigt att folk klagar på det och föreslår byte.

I en P180-låda kan knappast det kortet störa speciellt mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

montera i p180 var ju piece of cake!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
montera i p180 var ju piece of cake!

Så roligt för dig då.

Faktum är dock fortfarande att P180 är en av de krångligaste att montera i.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej, nu har jag kommit på att geforce 7900 behöver en 6 pins strömförsörjning vilket seasonic 430 inte har. Jag kommer därför antagligen att sälja grafikkortet och köpa ett nytt passivt som inte är ämnat för spel. Finns det nån anledning för mig då att inte välja det billigaste? Jag har ju en stor bildskärm, 1920x1200, klarar alla pcie kort denna upplösning utan problem?

Permalänk

7600GS 256MB Passive och ett 0dB-nätagg?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

är det för musikskapande (cubase?) så föreslår jag att du gör dig av med grafikkortet, köper en funkis för lite pengar och satsar på 2 gig minne till. det vet jag funkade bra i mina musikskaparedagar.

det finns en bra guide till att bygga dato på 64-bits. några år på nacken men funkis!

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

mycket nöje!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Okej nu är jag snart redo att köra. Har lagt till följande på min inköpslista:

Förlängningskabel 4-pin ATX12V ha-ho, 30cm
Förlängningskablage 20pin ATX nätdel - moderkort
Adapterkabel från 3-pin till 4-pin m. mellanstycke

jag misstänker att jag kommer behöva använda några av molexkontakterna till att driva nån fläkt med då det kommer vara kanske upp till 4 fläktar igång i burken samtidigt (vet inte hur många kontakter som finns på miderkortet).

Jag har även lagt till:

* buntband
* kylpasta

Är det nån annan som har några mer kloka förslag på vad jag skulle kunna lägga till?