Föra över 4.7GB stora filer Sverige-Australien?

Permalänk
Medlem

Föra över 4.7GB stora filer Sverige-Australien?

Sitter och funderar över vilket sätt som tenkiskt sett är bäst om man kontinuerligt vill föra över säg 4-5GB av data mellan Sverige och Australien.
Om någon kan komma med förslag på vettiga lösningar, gärna i storskala shot! Vilken vettig överföringshastighet till ungefärlig kostnad kan man vänta sig?

1. Någon form av server kedje från land till land där data flyttas genom speciella avtal med företag. Kostnad?

2. Direktanslutning till gemensam satelit?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

fyll en stor hdd å skicka med posten?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Snacka med någon som har nät i både Australien och Sverige, t.ex. Sprint, Global Crossing eller så. De borde kunna fixa transmission till en realistisk peng.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gör som moire säger skicka en 400gb hdd dit och sen be han skicka tillbaka den o fyll på den igen osv osv. nä men seriöst följ bamsefars råd det borde funka, men priserna har jag ingen aning om

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Bränn på DVD och skicka med vanlig post!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

I detta fallet måste ja hålla med doolar, såvidare ni inte kan fixa schyssta linor (om det finns i austrailen)

Permalänk
Medlem

Om det finns en godtagbar lina mellan er kan man ju alltid packa filen/filerna i mindre arkiv med t.ex WinRAR.
Allså man arkiverar den stora filen i mindre arkiv, typ 45 000 000 k per arkiv.
Vilken kan vara smidigt på flera vis.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det var då ett larvande till en seriös fråga.

Vad jag är intresserad av att veta är vad förväntad kostnad för säg en stadig och säger 10mbit koppling mellan Australien och Sverige ligger på. Om det går att skicka data direkt eller om det finns något värde av att ha en server (flera servrar) ståendes i på platser mellan dessa länder.

Edit: Prästen!. En lösning åt det hållet låter intressant. I mitt fall skulle det handla om ett par tusen filer á 5MB som skall transporteras i samma seans med ett enkelt användargränssnitt helst automatiskt.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steiner
Det var då ett larvande till en seriös fråga.

Vad jag är intresserad av att veta är vad förväntad kostnad för säg en stadig och säger 10mbit koppling mellan Australien och Sverige ligger på. Om det går att skicka data direkt eller om det finns något värde av att ha en server (flera servrar) ståendes i på platser mellan dessa länder.

Varför i hela friden skulle det vara en fördel att köra datan via fler servrar?

Altså har ni 10Mbit uppkoppling i Sverige och i australien är det som kommer begränsa er möjligtvis är hastigheten på nätet mellan sverige och australien vilket ni inte kan påverka.

Det kanske finns att köpa special för att få mer bandbredd men gud vilket pris ni skulle få betala.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det du kan köpa är tex företags lina via TDC Song. De har garanti på linan men jag vet inte hur långt ut i nätet det sträcker sig. Skall du ha 10Mbit så kommer det att bli rätt dyrt.

Ingen kan sälja dig en tjänst idag som garanterar 10mbit dörr till dörr, så det är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Precis som bamsefar säger så är den absolut bästa lösningen att direkt prata med ISPer som har nät i både sverige och Australien. Det kommer nog kosta dig minst ett antal hundra kronor/Mbps, men det är förmodligen ändå det billigaste. Att försöka sig på någon satellit-lösning är nog bara att glömma, dels för att det inte går att lösa med enbart en satellit på grund av jordens krökning, dels så skulle det bli ofantligt dyrt.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Varför i hela friden skulle det vara en fördel att köra datan via fler servrar?

Tja en tanke var att översända data med garanterad hastighet till en plats via en leverantör, kan denna inte garantera ända till Austrailen kanske möjligheten finns för resterande sträcka (or) med någon annan(andra). Skickas data dessutom till flera servrar kan man kanske per automatik göra flertalet backup:er. Jag vet inte så noga det är därför jag frågar.

För mig i sammanhanget intressant att veta vad "offantliga" priser innebär. 10mbit är säkerligen rätt dyrt men om vi talar om 100mbit vart hamnar vi i kostnad för säg 50-100 GB data?

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du ska skicka för något? och vad är problemet?
Internet är globalt det vill säga det kostar lika mycket att skicka en fil till grannen som till andra sidan jorden.
Det du behöver är 2 hyfsade bredbansanslutningar ett i Sverige och ett i Australien .
som sagt kan det vara bra att att komprimera filernera med tex winrar och sedan lada upp på exempelvis en ftp.
sen är bara och vänta tar säkert några dagar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera protokollet Torrent framför p2p iallafall.

Vad är det du ska skicka över, en fil på 4-5gb till en server, eller till flera personer i austrailen som ska ha filen?

Om det bara ska skickas till en server till en annan funkar ju vanlig p2p på något sätt. Men om det ska vara flera det ska till rekommenderar jag torrent!

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Tanken är att skicka bild, film, musikmaterial (högupplöst). Det är av vikt att materialet kan skickas snabbt och vara på plats snabbt, d.v.s. en arbetsgrupp i Sverige skapar - översänds, ändras - skickas tillbaka, ändras igen osv. Helst skall materialet föras över på under 30 min eller dyl, vilket för 6GB material kräver uppkopplingar på 50-100mbit.

Edit: Nja, materialet skall kunna läsas av flera men inte fler än säg 5-10 personer.

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Okej.. mja skicka 6GB på 30min till australien kommer kräva sitt kapital, bara så du vet. Om flera ska ha det där nere så blir det ju helt enkelt en filserver ni får dumpa det på. Alltid lättare lokalt ju.

För att få ner 6GB på 30min måste du bibehålla minst 3,4MBps

Permalänk
Medlem

Bara att ta kontakt med de stora spelarna på marknaden, sen bör du vara medveten om att det inte alls är säkert att samma leverantör kan leverera lina både i sverige och australien.
det är knappast heller ett måste för att ni ska få ut er kapacitet, bara ni väljer en operatör med kraftfullt nät och bra peeringavtal.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

t.o.m. en 1Mbit garanterad uppkoppling mellan Australien och Sverige kostar enorma summor

Skaffa 2st leverantörer av t.ex. 10/10-tjänster i båda länderna som har eget bra stamnät (som då har linor till båda kontinenterna).
Helst samma, men det kan vara svårt..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Eftersom väl ingen operatör som finns i både australien och sverige har något nät emellan länderna är det väl snarare deras avtal man ska försöka få reda på, ring runt till operatörer och fråga vad de kan erbjuda för prestanda mellan dessa länder så kanske du får någon garanterad prestanda, till vilket pris vet jag inte.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Tackar för all info. Har någon priser man kan jämföra med är det toppen!

Visa signatur

Lev Väl !

Permalänk
Medlem

Prova med att kontakta en av de stora som mci eller telia och se vad de kan erbjuda.

Det går alldelles utmärkt att få dedikerad bandbredd, frågan är bara var prislappen hamnar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Eftersom väl ingen operatör som finns i både australien och sverige har något nät emellan länderna

Bamsefar har redan givit exempel på två operatörer som har nät både i Sverige och Australien, samt där emellan. De aktörer som har egna nät som förbinder Sverige och Australien, är Verizon, Sprint, AT&T, Savvis och Global Crossing.

Att köpa kapacitet i Sverige är förhållandevis billigt, men i Australien är det dyrt. Siffror från 2004 (doc) ger vid handen att 1 Mbps kostar c:a $70/månad.

Permalänk
Medlem

På 56K tiden skickade jag rätt mycket CD-R till USA och Frankrike

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Kan bara upplysningsvis nämna att en egen lina på 2 MBps mellan stockholm och singapore ligger på 40-50.000:- per månad (fick höra pris på en sådan så sent som idag), sen är ju australien ännu en bit till.

Permalänk
Medlem

Steiner: Återkom gärna om du får tag på säkra prisuppgifter. Detta var intressant.

Permalänk
Medlem

Det vore väl bra att veta om du menar som privatperson/litet företag dvs hundralappar per månad och större risk för störningar etc. eller om det handlar om ett stort företag/stort projekt som har gott om pengar att investera i sådana här saker.

I vilket fall tror jag, som många andra, att det smidigaste är att ringa en ISP, förklara läget och be dem hjälpa dig. Kan inte de fixa, be om tips på någon annan.

Försök att förklara ordentligt vad du förväntar dig så att ni inte pratar brevid varandra. Kanske kan det vara värt att inte alltid köra full hastighet mot att du sparar 50-75% av kostnaden. Garanterad hastighet är mycket dyrt.

Jag vet att många stora företag med direkta när til andra länder kör Telia i Sverige delen. Hur de gör sedan vet jag inte men jag kan tänka mig att de började ringa telia och bad dessa lösa saker och ting.

Permalänk
Medlem

Att köpa en 100mbits (företags) lina i varje land av en etablerad operatör borde räcka. Annars finns ju alltid alternativet att köpa dedikerad kapacitet som tidigare nämnts, men detta är tämligen dyrt.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Ja, köp 100Mbit av operatörer som helst peerar med varandra direkt, eller som har god kapacitet mot någon operatör som de perrar via (transit)

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
Om det finns en godtagbar lina mellan er kan man ju alltid packa filen/filerna i mindre arkiv med t.ex WinRAR.
Allså man arkiverar den stora filen i mindre arkiv, typ 45 000 000 k per arkiv.
Vilken kan vara smidigt på flera vis.

Varför skulle man vilja ha 45 GB per arkiv?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Varför skulle man vilja ha 45 GB per arkiv?

Det räknas i bytes när man packar ner i Winrar.
45 000 000 bytes = ca 45 mb