Den nya Playstation 3-tråden!

Permalänk
Medlem

nån som har koll på vilka br filmer som kommer att finnas tillgängliga vid release i europa. är lite sugen på att köpa en sån när man skaffar ps3an för att få ut lite ögongodis

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
nån som har koll på vilka br filmer som kommer att finnas tillgängliga vid release i europa. är lite sugen på att köpa en sån när man skaffar ps3an för att få ut lite ögongodis

http://www.webhallen.com/list.php?avd=2&konsol=14&genre=2254

Dom filmer som finns på webhallen idag (allt USA import ser jag nu också)

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men; Kan man använda PS2 kontroller till PS3?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
nån som har koll på vilka br filmer som kommer att finnas tillgängliga vid release i europa. är lite sugen på att köpa en sån när man skaffar ps3an för att få ut lite ögongodis

Här är en liten lista...

http://www.discshop.se/shop/prod_category.php?lang=&cont=dire...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Dum fråga kanske men; Kan man använda PS2 kontroller till PS3?

tror inte det går om inte de gör nån sorts adapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Dum fråga kanske men; Kan man använda PS2 kontroller till PS3?

finns inga dumma frågor bara dumma människor
Svar nej det går inte men kanske senare med en adapter?

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

Dumma lilla mig ;), takc för svaret!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Läste på ett forum där flera stycken konstaterat att Blu-ray helt plötsligt verkar vinna stort, när det gäller hyllplats i flera olika stora kedjor. Verkar lovande.

http://img217.imageshack.us/img217/1488/ps3demoskivacopyht9.j...

oh sedär, 120kr trots en BluRay med, och de som skulle bli så dyra att tillverka spelen kostade 8-900..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
finns inga dumma frågor bara dumma människor
Svar nej det går inte men kanske senare med en adapter?

läste nån kommentar att det funkade med en vanlig PC<-PS2-adapter redan. låter konstigt, men det kan ju varit på utvecklingsmaskiner och missuppfattats också. (nån som vill testa?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kanske ett slut på "formatkriget" för film.
Warner Brothers planerar att lansera ett nytt format kallat Total HD som är spelbart i både Blu-ray och i HD-DVD spelare.

"Consumers wary of buying new high-definition DVD players because of a technology war reminiscent of the days of Betamax versus VHS will soon have a new kind of DVD that might make the decision less daunting.

Warner Brothers, which helped popularize the DVD more than a decade ago, plans to announce next week a single videodisc that can play films and television programs in both Blu-ray and HD-DVD, the rival DVD technologies.

Warner Brothers, a division of Time Warner, plans to formally announce the new disc, which it is calling a Total HD disc, at the Consumer Electronics Show in Las Vegas on Tuesday."

Läs mer på http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=780425

Edit: Det var förresten en sak som fångade min uppmärksamhet i texten. Är det korrekt att en Blu-ray spelare inte kan läsa vanliga dvd-skivor? Verkar onekligen helt otroligt.

"Like other Blu-ray proponents and partners, Mr. Chapek said that he favors Blu-ray because of its greater storage capacity and other attributes. HD-DVD offers the same vivid picture by storing less information on its disc, which means fewer minutes of video and other features. However, among its perceived advantages, HD-DVD players are less expensive and also play standard DVDs, while Blu-ray players do not."

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

ja jippi, ett format som ska packa in samma film 2 ggr i olika standarder på samma yta lär ju inte få problem med kinkiga spelare.. ocg dubbla licenskostnader någon?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc

"Like other Blu-ray proponents and partners, Mr. Chapek said that he favors Blu-ray because of its greater storage capacity and other attributes. HD-DVD offers the same vivid picture by storing less information on its disc, which means fewer minutes of video and other features. However, among its perceived advantages, HD-DVD players are less expensive and also play standard DVDs, while Blu-ray players do not."

rent humbug, möjligen kan de blandat ihop det med att HDDVD ska ha ett extralager för vanliga DVD-spelare. eller så gäller det en enstaka spelare som valt bort det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Edit: Det var förresten en sak som fångade min uppmärksamhet i texten. Är det korrekt att en Blu-ray spelare inte kan läsa vanliga dvd-skivor? Verkar onekligen helt otroligt.

"Like other Blu-ray proponents and partners, Mr. Chapek said that he favors Blu-ray because of its greater storage capacity and other attributes. HD-DVD offers the same vivid picture by storing less information on its disc, which means fewer minutes of video and other features. However, among its perceived advantages, HD-DVD players are less expensive and also play standard DVDs, while Blu-ray players do not."

Det stämmer inte. Båda formaten är bakåtkompatibla men det krävs att det både finns en röd och en blå laser i spelarna.

Edit: Jag misstförstod grovt

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Jasså. Jag som trodde helt det berodde på hur filmen vad encodad. Är det en feature att HD-DVD rymmer mindre material eller hur menar författaren av artikeln?

Jo, HD-DVD är tekniskt sett sämre än blu-ray. Blu Ray klarar upp till 50gb, HD-DVD 30GB, båda formaten stödjer h264 vilket är bästa komprimeringsmetoden för video för tillfället. Blu Ray har högre överföringskapacitet. Båda har stöd för lossless surround etc. Antar att den ökade lagringskapaciteten kan komma väl till hands när man vill ha 1080p istället för 1080i. Tror inte det tekniska kommer spela nån roll för vilket format som vinner dock

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

blue ray och ps3 har har stöd för pcm 5.1
http://ps3.qj.net/The-PS3-is-alive-with-the-sound-of-Uncompre...
visst har hd-dvd sitt trueHD skillnaden är att truehd är komprimerat.
pcm tar följaktligen större plats men det vägs upp av mer utrymme på br skivorna.
sedan kan inte 360 mata ut trueHD för fullt iom att den saknar hdmi. (hd-dvd spelaren har väl inte hdmi eller?) dock kräver båda formaten en vettig förstärkare för att få max i vilket fall som så...

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
blue ray och ps3 har har stöd för pcm 5.1
http://ps3.qj.net/The-PS3-is-alive-with-the-sound-of-Uncompre...
visst har hd-dvd sitt trueHD skillnaden är att truehd är komprimerat.
pcm tar följaktligen större plats men det vägs upp av mer utrymme på br skivorna.
sedan kan inte 360 mata ut trueHD för fullt iom att den saknar hdmi. (hd-dvd spelaren har väl inte hdmi eller?) dock kräver båda formaten en vettig förstärkare för att få max i vilket fall som så...

Blu Ray har också stöd för Dolby TrueHD, skillnaden är att det är ett *alternativ* att ha det på Blu Ray skivor, på HD-DVD är det obligatoriskt, enligt standarden. TrueHD är komprimerat, det är sant, men det är förlustfri komprimering så ljudkvaliten är densamma som PCM. Verkar dock som blu ray kör mer på DTS-HD som också är förlustfri komprimering.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
blue ray och ps3 har har stöd för pcm 5.1
http://ps3.qj.net/The-PS3-is-alive-with-the-sound-of-Uncompre...
visst har hd-dvd sitt trueHD skillnaden är att truehd är komprimerat.
pcm tar följaktligen större plats men det vägs upp av mer utrymme på br skivorna.
sedan kan inte 360 mata ut trueHD för fullt iom att den saknar hdmi. (hd-dvd spelaren har väl inte hdmi eller?) dock kräver båda formaten en vettig förstärkare för att få max i vilket fall som så...

Är inte uttaget till vänster om USB-uttagen på denna bild hdmi?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser lite för litet ut, verkar snarare vare ett USB uttag för andra medier tror jag.... fast det vore konstigt :S

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
Är inte uttaget till vänster om USB-uttagen på denna bild hdmi?
http://www.techpowerup.com/img/06-08-09/2255_xbox360_hddvd2.j...

"drive itself had only a power plug (which looked to be of the variety that runs to the wall, no adapter required), a mini USB host port for connecting to the 360, two full USB ports for the device to otherwise act as a USB hub, and a spot for your 360 WiFi adapter to latch on the back since it could possibly be displaced by the use of the rear USB port to get this thing running on the console."

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Aha som jag tänkte

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

kommer antagligen att köra mitt ljud via optisk lina mellan ps3an och decodern i mitt 7.1 paket (har en creative bundle med ddts-100 och 7.1 högtalare) bör väl bli hyfsat ljud isåfall

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

Ja verkligen, det är någon man inte ska underskatta. Påverkningen av ljud är verkligen märkbar!

Borde införskaffa ordentliga högtalare

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
"drive itself had only a power plug (which looked to be of the variety that runs to the wall, no adapter required), a mini USB host port for connecting to the 360, two full USB ports for the device to otherwise act as a USB hub, and a spot for your 360 WiFi adapter to latch on the back since it could possibly be displaced by the use of the rear USB port to get this thing running on the console."

Okej tack för upplysningen, får väl nöja sig med "bara" komponent om man nu bestämmer sig för att köpa en hd-dvd-spelare.

För er som pratar högtalare men kanske inte har råd eller plats med ett "riktigt" surroundsystem så kan jag rekommendera creatives hq-2300d hörlurar med virtual surround och optisk ljudingång. Skillnaden i ljud blev rejäl jämfört med tv-högtalarna och mina gamla hörlurar, även för mig som inte är speciellt kräsen.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=27756

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut du, jag är ganska kräsen då jag sysslar mkt med ljud på fritiden, skall kolla in dem

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

GDC sessions talks on the CELL and RSX never before disclosed information from Sony's first party development teams:

Citat:

Session Description
The SPUs are the power-house of the Cell processor in the PlayStation 3 allowing it to achieve unprecedented levels of performance, but the innovative multi-core architecture brings with it new design challenges to understand and address before this power can be leveraged. This session examines how Sony Worldwide Studios have attempted to harness this power in their games. The talk considers high, mid and low level questions covering topics such as selection of tasks to offload, sharing of SPUs, synchronisation, system architecture, memory layout, DMA efficiency and instruction optimisation - trying as much as possible to focus on concrete use cases rather than abstract theory.

Idea Takeaway
This session's goal is to explain in detail how SCE 1st party games use SPUs, and offer ideas for improving your own games by making better use of the SPUs.

Intended Audience
The session is intended for programmers wanting to learn more about how to utilize SPUs in their games. Attendees are expected to be familiar with the PS3 architecture.

Citat:

Session Description
During the runup to launch, Sony Worldwide Studios learned a great deal about creating high performance graphics applications on the Playstation 3. Much attention has already been devoted to shader programming, so this talk focuses instead on the other half of the equation; topics discussed will include the origin and usage of the libgcm API, algorithms for optimal use of the RSX vertex cache, and use of the CELL in tandem with the RSX including necessary synchronization techniques. This material has never been presented before at any developers conference.

Idea Takeaway
The audience members will learn a number of techniques used in SCE 1st party games, with a focus on using the CELL in tandem with the RSX.

Intended Audience
This session is intended for graphics programmers who already know how to make surfaces bumpy and shiny, and are interested in learning other useful techniques for the PlayStation 3.

Citat:

Today, we posted two new talks to the site, Real-World SPU Usage and RSX Best Practices, that expose publicly for the first time the tools and techniques that Sony's first party developers used to create their launch titles.

These intermediate level talks go beyond the simple architecture descriptions previously disclosed to describe the real-world lessons of building for the PlayStation 3. Furthermore, these sessions aim to simplify the complexity cited by some developers in creating games for the platform. Anyone considering or who is already knee-deep in programming for the next gen platform must attend these sessions.

Both talks were created by Mark Cerny, the Game Developers Choice Awards Lifetime Achievement Award recipient for 2005. He will lead the RSX session, while Chris Carty from SCEE ATG will lead the SPU session. Mark played a key role in developing many of these tools, and we felt it was necessary to bring some of this learning to the greater GDC community. After all, the whole reason for GDC is to support the development of better games, and what better way to showcase a platform than to facilitate the development of rich and varied content by the entire game development community.

New GDC information! http://www.gdconf.com/news/preview_b...hares_firs.htm

My sum up: Sony will be sharing information on how to make the most out of using the CELL and RSX in tandom, knowledge that has thus far only been available to Sony's inhouse studios. Other information on how to make the most out of the multi-thread design. The title of this thread is from the GDC editor himself.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
Sony är ju såååå lama. Nintendo kläckte iden om motion control först, men sony var inte sen och kopiera.

Allt är som vanligt med andra ord.

hahaha smart..? ironi

precis som samsung snodde iden ifrån Nec.. om dvd brännare?

eller logitech snodde iden optisk mus? ifrån Microsoft?

och btw om ni kommer ihåg supernintendo,, så fanns det så man kunde sköpa en pistol o skjuta fåglar.. det fanns några fler spel med..

sedan så kom sonyplaystation1 med pistolkontroler med? så då snodde dom ju redan iden i mitten på 1990 talet?

SP3 for the win!!

säger säg självt.. en konsol som släpps 1- 2 år senare en den andra konsolen, kommer vara kraftigare! tänk logist!

köpte en bärbar dator för 1 år sedan.. hur bra är den nu.. om man gmför med dagens bärbara!

min bärbara köpte jag för 18,995kr.. skulle jag köpa en ny nu för samma summa så skulle den vara mycket bättre!!

typ ps3 är ferrari .. xbox360 är Lamborgini?
ja se nu,.. Ferrari Enzo drar vilken lamba som hällst! d:

och min dator är som den upgraderade Enzon med 800hk istället för 600 lol

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

fuckthelocals; du säger att man skulle tänka logiskt, varför gör du inte det själv?

Permalänk
Medlem

fuckthelocals det är inte alls så vidare värst logiskt det du skriver

"säger säg självt.. en konsol som släpps 1- 2 år senare en den andra konsolen, kommer vara kraftigare! tänk logist! "

Hårdvaran i ps3 har nog varit klar för ett år sen. Är ju just Blueray och diverse annat som dragit ut på tiden.

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

En SPE är också avstängd för att förbättra produktionen (yields), så PS3 är faktiskt lite långsammare än den ursprungligen designades att vara.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
hahaha smart..? ironi

precis som samsung snodde iden ifrån Nec.. om dvd brännare?

eller logitech snodde iden optisk mus? ifrån Microsoft?

och btw om ni kommer ihåg supernintendo,, så fanns det så man kunde sköpa en pistol o skjuta fåglar.. det fanns några fler spel med..

sedan så kom sonyplaystation1 med pistolkontroler med? så då snodde dom ju redan iden i mitten på 1990 talet?

SP3 for the win!!

säger säg självt.. en konsol som släpps 1- 2 år senare en den andra konsolen, kommer vara kraftigare! tänk logist!

köpte en bärbar dator för 1 år sedan.. hur bra är den nu.. om man gmför med dagens bärbara!

min bärbara köpte jag för 18,995kr.. skulle jag köpa en ny nu för samma summa så skulle den vara mycket bättre!!

typ ps3 är ferrari .. xbox360 är Lamborgini?
ja se nu,.. Ferrari Enzo drar vilken lamba som hällst! d:

och min dator är som den upgraderade Enzon med 800hk istället för 600 lol

Pistolen kom först till NES...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jäklar vad alla bråkar allt över en nöjesmaskin

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande i veckan av en kompis i USA om att köpa USA PS3. Vill veta konkret vilka nackdelar som finns.

Jag vet att Blu-Ray filmer är regionskodade men tar inte det som något negativt eftersom jag mer än gärna importerar film eftersom utbudet är dassigt i Europa. Finns det något man bör tänka på? Tänker på deras "live" tjänst osv osv.

Tacksam för tips.