Permalänk
Medlem

Router efter dator? Går det?

Har haft en massa kludd med routers förr, därför vill jag kontrollera om man kan sätta en router efter en dator?

DVS Fiber -> nätverkskort 1 -> nätverkskort 2 i samma dator -> router -> trådlös dator

Går detta vore det ju kalas!!!

Det jag vill är alltså att datorn skall stå helt mot fibern i väggen och sedan dela med sig av internetet till ett annat kort!

Permalänk

Jag det går alldelles utmärkt så länge du på ett eller annat sätt nat:ar trafiken i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag det går alldelles utmärkt så länge du på ett eller annat sätt nat:ar trafiken i datorn.

Varför inte bara sätta en switch bakom i så fall?

Edit: Skulle vara trådlöst ja... Men något form av AP då, inte strikt någon router nödvändigtvis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Klart att han kan sätta upp en AP, men det var inte det han frågade efter, eller hur?

(Frågar man lite luddigt och inte specar mjukvara och hårdvara ger jag inte bättre svar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Klart att han kan sätta upp en AP, men det var inte det han frågade efter, eller hur?

(Frågar man lite luddigt och inte specar mjukvara och hårdvara ger jag inte bättre svar).

Hehe

Specar upp det, stationär "server" dator kör XP, bärbar OS X.

Så allt jag behöver göra är: Köpa en AP, ett extra nätverkskort, koppla in AP:n i extrakortet, "bygla" i xp (länka ihop eller vad det heter) och så är jag i branschen?

Tack för hjälpen också !

Permalänk

Internet delning, ICS (Internet Connection Sharing) heter det i XP ;).
Men ja, i övrigt ska det funka :). Tänk bara på att Win XP automatiskt sätter 192.168.0.1 på nätverkskortet som delar ut internet. Så du ser till så det inte krockar med t.ex. AP-n

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att du har en router nu eller inte?
Har du inte en, köp en riktig accesspunkt. De kan nog ha lite mer godsaker att leka med. Har du en trådlös router är det onödigt att gå att köpa en.
sökord som dhcp, router och switch borde ge dig ett antal trådar (har inte kollat?) men kort sagt stäng av DHCPservern i routern och se till att inte få IP-adresskonflikt med någon annan på nätverket (dvs som Lurcazzus skrev).

Du ska inte "bygla" (jag antar du menar "brygga") om du bara får ett IP från internetleverantören. Får du flera och vill externt IP till laptopen bryggar du anslutningarna.

Se till att sätta upp säkerhet i det trådlösa nätet (WPA eller WPA2 och helst AES).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG