2 ohm? Subben klara det?

Permalänk
Medlem

2 ohm? Subben klara det?

Hej, jag håller på och kollar runt lite på eventuella bilstereoköp och har fastnat för ett slutsteg till subben. Dock vet jag inte vad för bas jag skall köra till, är lite intresserad utav en JBL 15 tummare, jag är dock väldigt förvirrad angående om man skall ha två talspolar (tror det är detta, "voice coils") eller om man skall ha en. Och hur detta påverkar ljudet, effekten, osv.

De två basarna som är aktuella är
JBL GTO1502D
Samt
JBL GTO1504D

Båda dessa har dubbla "voice coils" dock har de olika impendenser (är det rätt sagt) och jag undrar hur detta påverkar ljudet osv. Steget klarar ju av både 2 ohm samt 4 ohm. Vilken utav dessa två skall jag välja?

Jag vill inte ha några svar såsom "ta pioneer istället" osv. Min fråga är specifik.

Tack på förhand!

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

med 2 talspolar kan man ändra ljudet genom att koppla dom på olika sätt. det är det jag kommer på nu om dem, brorsan har en dubbel talspolebas och den har jag kopplat i serie altså + till - o sen till steget, tyckte det lät bäst så med lådan han har.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

http://www.caraudiodirect.co.uk/esupport/index.php?_a=knowled...

Längst ner på den sidan står det om detta, jag förstår men ändå inte. Vore bra om någon kunning kunde förklara med exempel osv.

Edit:

"Right, onto speakers:

When two 4 ohm speakers are in a cirtuit in series, one after another, they present an 8ohm load to the amp (4ohm + 4ohm = 8ohm)

When two 4ohm speakers are in a cirtuit in parrallel, splits to the positives and joins again after the negatives, they present a 2 ohm load to the amp (4ohm / 2 = 2ohm)

e.g.

If you have an amp that is 4ohm stable bridged, then two channels can be safely bridged to a 4ohm sub.

In order to bridge into two 4ohm subs, these can either be wired to show a 2ohm load...not a good idea....or an 8ohm load....only half the power

So to get round this we can now get dual voice coil subs. Normal speakers have a single voice coil, this is where the impance comes from that denotes the ohmage of the speaker.

DVC's have two voice coils, often of 4ohms, these can then be wired in series or parrellel to be 2 or 8 ohms.

So if we take two dvc subs, configered to show 8ohms each, and wire them to the amp discussed above in parrellel, we will present a 4ohm load to the amp, which it will play happily."

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Ju lägre impedans du ställer detså mer ström drar steget och blir som följd varmare, vilket i sin tur kan skada steget (dock ingen fara här). Men i vilket fall är 4ohm vad man oftast vill sträva efter om man inte ska tävla osv utan mer ha som "bruksbas". Spescen på steget är lite kryddat känns det som men att brygga båda kanalerna i 4ohm kommer steget leverera tillräckligt med kraft iaf. Så jag skulle tipsa om JBL GTO1502D och seriekoppla talspolarna så får du 4ohm. Sen kopplar du minus från högtalaren till ena kanalens minus och plus från högtalaren till plus på andra kanalen. 4ohm bryggat och klart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ju lägre impedans du ställer detså mer ström drar steget och blir som följd varmare, vilket i sin tur kan skada steget (dock ingen fara här). Men i vilket fall är 4ohm vad man oftast vill sträva efter om man inte ska tävla osv utan mer ha som "bruksbas". Spescen på steget är lite kryddat känns det som men att brygga båda kanalerna i 4ohm kommer steget leverera tillräckligt med kraft iaf. Så jag skulle tipsa om JBL GTO1502D och seriekoppla talspolarna så får du 4ohm. Sen kopplar du minus från högtalaren till ena kanalens minus och plus från högtalaren till plus på andra kanalen. 4ohm bryggat och klart

Tack för svaret Jag förstår dock inte vad du menar med att bryggkoppla, eftersom steget är ett monosteg?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
Tack för svaret Jag förstår dock inte vad du menar med att bryggkoppla, eftersom steget är ett monosteg?

Sant, såg bara på bilden att den hade fyra bläck och antog två kanaler. Då är det designat för att man ska kunna koppla in två basar på en kanal...

Permalänk
Medlem

Har du tänkt nöja dig med en bas, eller kommer du uppgradera och skaffa en bas till senare?

Tänker du bara köra med en bas skulle jag köpt versionen med 4 ohms talspolar och parallellkopplat dessa och fått 2 ohm, aldrig fel med för mycket effekt..

Om du tänkt köpa en bas till senare så köper du versionen med 2 ohms talspolar och seriekopplar dem på varje bas (2+2 ohm = 4 ohm) och sedan parallellkopplar basarna för att få 2 ohm.

Bara ett förslag på hur jag hade gjort

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fylgie
Har du tänkt nöja dig med en bas, eller kommer du uppgradera och skaffa en bas till senare?

Tänker du bara köra med en bas skulle jag köpt versionen med 4 ohms talspolar och parallellkopplat dessa och fått 2 ohm, aldrig fel med för mycket effekt..

Om du tänkt köpa en bas till senare så köper du versionen med 2 ohms talspolar och seriekopplar dem på varje bas (2+2 ohm = 4 ohm) och sedan parallellkopplar basarna för att få 2 ohm.

Bara ett förslag på hur jag hade gjort

Precis ett sådant svar ville jag ha! Inte för att jag numera förstår hur ohm fungerar, men nu vet jag i alla fall hur jag ska göra =b Antagligen kommer jag nöja mig med en då jag behöver resten av utrymmet i bakluckan för packning.

Men då blir det basen med 4 ohms talspolar, parallelkopplar dem så får jag 2 ohm och en massa effekt från steget, trevligt

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig