SATA disk hittas i diskhanteraren, ej Den här datorn

Permalänk
Medlem

SATA disk hittas i diskhanteraren, ej Den här datorn

Har haft problem med en hårddisk på en dator, windows bootas upp men sen så startar datorn om. Jag ska därför föra över viktig data från den hårddisken till en annan hårddisk. Jag har stoppat in den gamla hårddisken i en annan dator och hårddisken hittas i diskhanteraren (Disk 0 på bilden) men den hittas inte under "den här datorn". Hur ska jag göra för att den ska synas där? Kan jag få tag på datan på hårddisken på något annat sätt? Båda diskarna är SATA om det har någon betydelse.

Bilder:
I diskhanteraren syns båda mina hårddiskar
http://hem.bredband.net/fraxion/bilder/DSC01631.JPG

Under "Den här datorn" syns bara en
http://hem.bredband.net/fraxion/bilder/DSC01630.JPG

Har några viktiga grejer på hårddisken som jag inte vill förlora. Tacksam för all hjälp.

Permalänk

Högerklicka på den i diskhanteraren och välj lägg till enhetsbokstav så kanske den vill komma fram.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

borde göra jobbet.

Det finns tre krav för att explorer ska "hitta" en disk.
Den ska ha en signatur, det har din disk
den ska ha ett filsystem, det har din disk
den ska ha en enhetsbokstav, det har inte din disk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
borde göra jobbet.

Det finns tre krav för att explorer ska "hitta" en disk.
Den ska ha en signatur, det har din disk
den ska ha ett filsystem, det har din disk
den ska ha en enhetsbokstav, det har inte din disk

Här är lite begreppsutredning och hur det fungerar:
http://www.goodells.net/multiboot/partsigs.htm

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Högerklicka på den i diskhanteraren och välj lägg till enhetsbokstav så kanske den vill komma fram.

Det går inte att välja det alternativet när jag högerklickar på den, det som går att välja är:
Ta bort partition
Hjälp

Alla andra är gråmarkerade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Här är lite begreppsutredning och hur det fungerar:
http://www.goodells.net/multiboot/partsigs.htm

/G

Provade den där sista metode, Method #3 ("Kawecki's Trick"). Men det verkade inte hjälpa.

Tack för tipsen iaf..

Norton Go Back är installerat på hårddisken, kan det spöka på något sett? Jag vet inte hur programmet fungerar för det är en kompis hårddisk som jag försöker rädda.

Om jag nu inte lyckas få fram datan på något sett, kan man då lämna in den någonstans?

Permalänk
Medlem

Sätt den som bootdisk och försök boota från den? Felsäkert läga kan det funka i.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Sätt den som bootdisk och försök boota från den? Felsäkert läga kan det funka i.

Tack för tipset men har redan provat det.

Jag får nog gå till alternativ 2, dvs lämna in hårddisken. Någon som har tips på vart man kan lämna in den? Jag bor i sthlms-området men kan givetvis skicka iväg den om det krävs.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det blir sådär asså. Känner du nån som kör linux kan du ju prova där. Kanske går att mounta den med lite tur.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |