Permalänk
Medlem

sätta in datorn i skåp?

Hej på er.
funderar att sätta in min dator i ett skåp, så jag slipper oljudet. enklare än att behöva byta fläktar och komponenter (pipande nätagg).

så vad borde man tänka på? tänkte ett skåp lite större än datorn.
hur skall man ventilera?
räcker det med ett hål där bak? skall hålet vara högt eller lågt?

hur skall jag ljudissolera på ett smart men effektivt sätt?
tänkte att man kunde ta gammal liggunderlag och klistra fast på insidan, hjälper det något?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

du kommer ju att behöva ha ventilation i skåpet. Annars kommer det bli riktigt varmt där inne. sätt en 120mm fläkt i nederkant av skåpet som blåser in eller där du vill att luften ska ut. alltså behöver du ju då 2 hål. ljudisolera kan du gör med mycket. Jag skulle väl rekomendera att du köper frigolitskivor.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

om du vill kika lite på hur jag gjorde så kan du kolla på www.faqit.se/server/index.html Ingen snygg layout på hemsidan eller något men du får se hur jag gjorde och det är tyst som i graven nu. Ska bara modda dit en bordsfläkt ovanför datorerna så är allt klart.

Permalänk
Medlem

min dator blir inte så varm av sig, så jag vet inte riktigt hur mkt ventilation det skulle behövas. man får väll helt enkelt testa sig fram. normaltemp på core är ungf. 30-35 grader nu på vintern (20 grader innomhus).

byberg - haha den va snygg. jag hade mer tänkt mig en låda, men får se vad det blir. skulle vara bra att stänga in den rackarns högljudande saken ibland.

frigolit var iof bra förslag, hur värmetåligt är det? jag menar så det inte börjar smälta eller skit på sommarn?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Där har vi min garderob, Fungerar helt okej och det dämpar helt sjukt mycket ljud imo. Jag ska fixa ventilationen lite ordentligare för just nu har jag bara 2st 120mm hål, 1st där nere och 1st däruppe. Dock inga fläktar i så det ska införskaffas.

Stänger jag dörren helt så blir det runt 46grader varmt där inne, Lite väl mycket. Har jag dörren lite på glänt (~4mm springa) Så hamnar tempsen på 30grader. Diskarna ligger på absolut max 43 grader. Helt okej så sett.
Värt att tänka på är att jag har 10st diskar i garderoben som allstrar värme.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

ja alltså det är ingen server jag skall ha i lådan, utan min workstation i sign.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
ja alltså det är ingen server jag skall ha i lådan, utan min workstation i sign.

Jag har min workstation i sign i garderoben, Den nedre.

Sen så spelar det väll ingen roll om det är en server eller workstation? Det är väll värmeutvecklingen vi talar om?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

tänkte mer på att jag inte kör så många hårdiskar, så det blir inte jättehög värmeutveckling.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Men tänk på att den värmeutvecklingen som blir måste ta vagen någonstans, även om det är lite så blir det ju mycket om den inte kan försvinna... (knepig mening det blev )

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

har min i garderoben.. dörren står lite halft på glänt... bara har samma temp som förövrigt ..dock så ska jag flytta in den i ett rack när jag får tag i ett golvmonterat såndat...

*KÖPER*

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ok, men skulle en lågt gående 120mm fläkt funka då? i ett skåp i stil med storlek en halv meter hög garderob. kan nog komma ner i storlek ordenltigt dock...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag kör min server i garderoben helt utan ventilation, men det är en dual P2 400 MHZ så den genererar inte så mycket värme :-). Du som ska ha en arbetsstation behöver nog ventilation, jag föreslår två 120-fläktar i varsin ände av skåpet, en som blåser in och en som blåser ut. Precis som Andykidden påpekar här ovan så måste luften ta vägen någonstans. Om du bara har en fläkt som blåser in så måste luften pressas ut genom eventuella springor i dörren etc, vilket inte kommer att göra flödet så stort. Om du bara har en fläkt som blåser ut så kommer inkommande luft att behöva sugas in genom springor i dörren (och du kommer att få ett mycket klädsamt dammskägg där luften kommer in ).

Önskar att de som byggt min lägenhet fattade det här... Ventilen under fönstret är trasig och fast i stängt läge, vilket gör att luften desperat försöker komma in i fönsterspringorna - med ett skönt orkanvinande som följd :-).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

jag har oxå funderat på att ha min dator i ett utav skåpen under mitt skrivbord, fast då ska hela lådan in och sen 2 st 250mm fläktar på lågt varv borde göra susen eller vad säger ni?
sen kommer min server ligga på en planka ovanför...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag har oxå funderat på att ha min dator i ett utav skåpen under mitt skrivbord, fast då ska hela lådan in och sen 2 st 250mm fläktar på lågt varv borde göra susen eller vad säger ni?
sen kommer min server ligga på en planka ovanför...

Frågan är väl hur ljudisolerande skåpet bli om du kapar upp två 250mm hål i det?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Såhär ska det se ut:
http://www.adissida.net/64bits/ovrigt/P1145621.JPG
Klädskåp som fick ett liv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skall försöka hitta ngt bra att ställa in datorn i så kommer jag med bilder och så när jag väll fixat det

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Frågan är väl hur ljudisolerande skåpet bli om du kapar upp två 250mm hål i det?

hmm ligger nått i det du säger...måste jag fundera vidare på...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Såhär ska det se ut:
http://www.adissida.net/64bits/ovrigt/P1145621.JPG
Klädskåp som fick ett liv

Rätt tjusigt, väntar på min Cisco 2950 i mitt skåp som jag länkade tidigare, kommer bli vackert!