Datornördens förbannelse

Permalänk
Melding Plague

Datornördens förbannelse

Merparten av er som läser denna krönika kommer att känna igen er minst en gång. Det handlar om den förbannelse som nästan per automatik läggs på datornördar när de kommer upp till en viss kunskapsnivå om datorer. Nämligen den hord människor som helt plötsligt behöver hjälp med sina datorer.

Läs nyheten: Datornördens förbannelse

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltså fan ... den där jävla bilden; en klassiker!

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig hyffsat, svårast var nog med samtalet med morsan (3timmar igenom mobilen):P
Och den gången fungerade inte "Internet" som det skulle, starta om den några gånger brukade hjälpa sa hon.
Kom hem och sedan 15 min efteråt så var det fixat. Tp kabeln var visst lite sliten vid dörren xD

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Det är livsfarligt att hjälpa någon en gång med hårdvaran, det är en redig förbannelse, inom 2 dagar så vet hela grannskapet om att du kan datorer, och ska genast ha hjälp. En vecka senare får man samtal från folk som man inte känner, ska givetvis ha hjälp med datorn.
Hårdvara i all ära men att pilla med andras hårdvara känns ALDRIG bekvämt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Känner igen mig ibland, men jag tycker att det är roligt att hjälpa folk om man själv kan det, men det får inte gå till överdrift som det gjort för dig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Känns verkligen igen, har iofs inte blivit utnyttjad så där som du blev men ibland blir man ändå väldigt less...

Permalänk
Medlem

Beställ en sån här och ha på dig den ofta:

Det hjälper mig en hel del!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Beställ en sån här och ha på dig den ofta:

http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/will-not-fix.jp...

Det hjälper mig en hel del!

Åh, är kär.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

mina kusiner fick ny dator för några månader sen men det visade sig ganska snabbt att det inte gick att spela spel på den...de trodde ju först att datorn helt enkelt inte klarade av spelen men jag förklarade då att det inte var datorn som var dålig utan att det var nått som inte var konfigurerat rätt....
efter lite forskning i datorn visade det sig att de saknade både DirectX och drivrutiner till grafikkortet...då blev det till att sätta sig och förklara vad det var för något and so on...
till slut så satt vi där och lirade i alla fall

Permalänk
Medlem

Herregud, klart man känner igen sig...

Folk man aldrig snackar med längre ringer upp en eller kontaktar en på msn - och min varningslampa drar igång direkt, innan de ens sagt ett ord. "Undra vad han eller hon behöver hjälp med...". Så börjar det som vanligt. Först är de trevliga och frågar hur man har det och vad man gör, och så frågar man det samma och de svarar "inget speciellt". Kort efter det säger de "men du... jag har ett litet problem... min router fungerar inte", alternativt "men du... vet du hur man typ installerar en hårddisk eller? jag har köpt en ny men vet inte hur man gör". Även morsan tror att jag kan springa till henne stup i kvarten så fort hon köpt ett nytt tangentbord...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

haha, best ever. Nice T-shirt, ska genast betälla.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

Det här blir jag också utsatt för, dagligen - och som du själv beskriver är det riktigt hopplöst när folk tror att man är allvetande och kan hjälpa en med vadsomhelst bara genom att prata.

Därför brukar jag oftast erbjuda mig att komma hem till folk, eftersom jag bor i en väldigt liten by där kanske var tionde person har en dator, och var femtionde har fler än en - så blir det max en i veckan, ungefär. Det bästa med att vara på plats är att dom ser vilket jobb och vilken tid det tar, och att dom inte bara kan säga tack och lägga på - utan man får ofta fika, middag eller i bästa fall pengar Alltid härligt med generösa människor.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

Känner igen mig i varenda ord.

Det är nog bäst att jag inte nämner några namn.. men just nu står min kusins dator här i väntan på ominstallation

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det roliga är också att de flesta väntar sig att man ska fixa det gratis(vilket man också gör om det är släkt och nära vänner).Min polare är bilmekaniker, inte fan ringer jag till honom när kamremmen behöver bytas och förvänta mig att han ska fixa detta gratis åt mig? Däremot kan jag ge honom en slant för besväret det är ju så svartjobb fungerar

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jävla människor som ber om hjälp hela tiden. Man tröttnar ju.

För övrigt så hade nog "krönikan" eller vad det nu kallas passat bättre i forumet eller något.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Ingen av er som brukar få en slant av att hjälpa nån? Min släkt och min mors vänner ger en ofta > 100 spänn om man gör nåt relativt trivialt, så jag klagar inte
Om inte annat så blir man väldigt berömd för att man kan stoppa i en skiva till ett trådlöst nätverkskort och trycka på nästa, nästa, nästa och sedan slutför

Permalänk
Medlem

händer hela j*vla tiden, visst i början var det roligt men att en nyinflyttad granne ska fråga "Är du bra på datorer?" så vet jag direkt att jag ska svara; nej jag spelar bara xbox.

Visa signatur

http://xray.nu :: http://bonexray.com :: http://kafi.se
NZXT H710 Vit: i9-12900k + Corsair H150i Elite LCD :: ASUS RTX 3080 :: ASUS ROG STRIX Z690 :: 64 GB Corsair 3600 MHz :: Corsair RM 850x :: 2 TB M2 980 PRO + 2 TB 970 QVO
Skärmar: Asus 27" ROG Swift PG278QR :: Asus 24" VP247HAE

Permalänk
Medlem

klart man känner igen sej. får ofta hem datorer som ska formateras, å så klart blir folk sura för att de tar tid å liknande, men när man flera gånger först sagt att man behöver dom å dom skivorna eller liknande för att bli klar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
klart man känner igen sej. får ofta hem datorer som ska formateras, å så klart blir folk sura för att de tar tid å liknande, men när man flera gånger först sagt att man behöver dom å dom skivorna eller liknande för att bli klar..

Menar du att de blir sura när du hjälper dem? Åh jösses...

Det är tur att man i princip bara umgås med datorkunnigt folk.

Permalänk

Jag fattar inte varför folk tror att en PC eller dator bara ska göra vad folk tror sej vilja göra rakt upp och ner. Det är den mest avancerade apparat (rent tekniskt och koncepptuellt) människor har hemma i sina hem och sen så förväntar dom sej att man ska kunna använda dom rakt av utan några som helst förkunskaper samt att datorn på något magiskt sätt ska förstå vad dom vill! Det är verkligen fascinerande!

Vet inte vad dom lär ut på datorkörkortskurserna, men lite grundläggande datorkunskap och kunskap om opertativsystem, kommunikation, filsystem och internet är det minsta man kan begära!

Permalänk
Medlem

Känner igen mig också, fast inte lika mycket som alla andra. Oftast är det ju kompisar som tankat för mycket pr0n från konstiga sidor och fått in en massa spyware som vill att man formaterar om, visst det går ju bra. men det är värre när man måste förklara för folk att man inte kan "fixa" det, trasigt moderkort t.ex. inte fan kan jag "fixa" ett moderkort som är trasigt och inte kan dom köpa ett nytt heller eftersom det är socket A eller liknande, och då blir dom sura.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

känner igen mig helt. har min kusins dator här nu för en ominstallation. skulle bara sätta in en cd-brännare och "fixa" varför den är så seg. segheten visade sig vara en massiv virus infektion som resultatet av surfandet på väldigt suspekta sidor . blir bara att skicka tillbaka datorn då dom har massa bokförings och faktura grejer på den som dom måste spara först "typiskt".

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Herregud, klart man känner igen sig...

Folk man aldrig snackar med längre ringer upp en eller kontaktar en på msn - och min varningslampa drar igång direkt, innan de ens sagt ett ord. "Undra vad han eller hon behöver hjälp med...". Så börjar det som vanligt. Först är de trevliga och frågar hur man har det och vad man gör, och så frågar man det samma och de svarar "inget speciellt". Kort efter det säger de "men du... jag har ett litet problem... min router fungerar inte", alternativt "men du... vet du hur man typ installerar en hårddisk eller? jag har köpt en ny men vet inte hur man gör". Även morsan tror att jag kan springa till henne stup i kvarten så fort hon köpt ett nytt tangentbord...

fullträff, befinner mig i exakt samma läge

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Klockren skrivning!
Har en kompis som vill ha hjälp, som säger till en annan kompis att jag kan, det kommer nya msn adresser lite titt som tatt, telefonen ringer............
men jag har faktiskt "EN" kompis som lär sig av det jag säger , det känns alltid skönt när dom fattar vad jag pratar om.
Och man sätter sig hellre vid sin egen dator och testar olika metoder än att göra det på andras, på något vis blir jag nervös att mekka med datorer som inte är mina, typ rädd för att råka ha sönder den och dom blir sura.
Men jag har faktiskt fått betalt "en" gång av en farsa som hörde att jag var bra på datorer, han ringde mig, sa åt mig att beställa datorn för en viss summa, sen fick jag 300Kr för att jag byggde den :D, datorn var en julklapp till min brors polare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

jag har slutat att hjälpa folk gratis..
Arbetar numera i en liten databutik som servicetekniker och tar faktiskt betalt för det jag brukar göra gratis..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

nog känner man igen sig alltid. alla datorer (7) utom "den gamla" (celeren 333mhz, win 98 utan uppdateringar eller nåt sånt) som inte jag rör behöver servas (formateras) ca 2 ggr/år. gärna 4 när syrran använder den (lunar, porrigt, den där för emo brudar, helgon eller not, tanka ner allt som ploppar upp på msn och tidigare nämnda sidor). ganska tråkigt men framförallt är det frusterande att ingen fattar hur man rensar datorn regelbundet från virus/spam.
det är tydligen för mycket begärt.

men jag ska inte klaga, fick 50 dollar (när dollarn stog i 11.40) när farsans amerikanska flickvän ville att jag skulle fixa cs till hennes son. jag bad en polare ladda ner cs + hl uppdateringen, tryckte next, next, next, finish ett par gånger och 50 dollar rikare.

sen blir man sur när morsan lämnar in brorsans dator (som helt plötsligt vägrade starta) till nån data support i sthlm och pröjsar 1100 spänn för att dom ska renska skiten på 50 ton virus. jag hade gjort det för en 50 lapp "men det var ju brottom" (5 dagar extra hade inte räckt). själv fick man knappt ett skit i samma ålder.
hmm blev lite mer än vad jag räknat med det här. blir väl varnad eller nåt nu.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk

Känner igen mig när polarens pappa helt plötsligt ringer och är trevlig , sen kommer de man väntar på " MEN, du... Eriks dator funkar inte rikigt som den ska. osv osv osv osv.. lite trött man blir på det ibland alltså.!

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Lie känner man igen sig. Men tur för mig så har knappt någon av de som jag hjälpt sätta ihop datorer behövt ha hjälp med något, vilket med andra ord betyder att jag fixade en bra dator till dom :3
Men komemr till och med ihåg för några år sedan hur jag la upp en annons på en gammal dator jag haft, hur det var några som ringde upp mig och frågade om hjälp med sina datorer, men var helt ointresserade i blocket annonsen.. det var mer irriterande än att någon jag känner lite frågar om hjälp.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig till 100%!

Förövrigt, folk som aldrig hör av sig annars reagerar jag direkt med följande tanke;
"Jaså vad för datorpryl är det nu dom behöver hjälp med då?" när de säger hej och börjar fråga hur det är o.s.v... Sen kommer det här "Har en liten fråga.. yada yada yada"
Vad fan ska man göra?

Förvisso brukar jag få en slant när jag hjälper folk, och det är jag fan glad för, för annars blir det inget kul alls.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

har de senaste två-tre månaderna fixat min farsas burk två gånger, brorsans en gång, två kompisars och en kompis ex-flickväns lillasysters (!) samt en kompis storebrors. härligast är när felet är av typen "asså, jag råkade tappa min dator ner på gatan från femte våningen, kan du fixa den eller?".

har dock fått betalt i öl tre av gångerna så lite rättvisa är väl skipad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster