Permalänk
Medlem

mp3-spelare för max 1500

Hej!
Jag söker en portabel (läs: så liten som möjligt) mp3-spelare.
Kraven är:
1 gb minne, behöver inte mer så det är inget jag prioriterar
färgskärm
så liten som möjligt
hyffsad batteritid (10h+)
skall gärna gå att ladda direkt i väggen

Har kollat på både ipod shuffle och iriver s10. Shufflen är ju riktigt het men går bort pga skärmen. Iriver s10 kommer jag nog köpa om jag inte får några bättre tips här. Det stora felet är ju batteritiden, det skulle minst sagt vara trevligt med möjlighet att köra lite längre utan att ladda.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Hej 4astract!

Kul att du ändå spanar lite på S10.

Måste fråga lite filosofiskt... Tror du att du kommer att lyssna 8 timmar i sträck många gånger och därför behöver ha mer batteritid innan du laddar spelaren igen? Bara nyfiken på hur du tänker använda den. 8 timmars musik i sträck är en "hel arbetsdag" (och då ska man väl göra något vettigt på jobbet/i skolan också).

EDIT: Annars har du iriver T20 som har några extra batteritimmar, har inbyggt USB-kontakt och fungerar som ett externt minne (USB-minne alltså), inte kräver drivrutiner eller program för att fungera, har 1 GB i minne och går att hitta för 845 kr...

http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=45791

EDIT2: Såg att T20 faller på färgskärmen, my bad.

Permalänk
Medlem

Ptja, nog kan man tumma på detdär med färgskärm.

Men nu låter du som att S10 inte skulle ha UMS-stöd, vilket den väll har?

Ang. batteritiden så är det framför allt smidigt när man reser, vilket händer ganska ofta. Dessutom händer det att man glömmer ladda. Visst, jag kan ladda mot laptopen - men det skall ju ta sådär 4-5 timmar, vilket nästan förutsätter att man laddar den över natten, vilket man inte alltid har möjlighet till.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

iAUDIO U3 är ett bra val tycker jag 1GB 1000Kr 20 timmars batteritid, färgskärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Ptja, nog kan man tumma på detdär med färgskärm.

Men nu låter du som att S10 inte skulle ha UMS-stöd, vilket den väll har?

Ang. batteritiden så är det framför allt smidigt när man reser, vilket händer ganska ofta. Dessutom händer det att man glömmer ladda. Visst, jag kan ladda mot laptopen - men det skall ju ta sådär 4-5 timmar, vilket nästan förutsätter att man laddar den över natten, vilket man inte alltid har möjlighet till.

S10 har fullt UMS-stöd, no worries mate.

Angående laddningen citerar jag manualen som jag precis har översatt från engelska:
"När S10 är ansluten till datorn via min USB-adaptern så laddas spelarens inbyggda batteri. Batteriet är 80 % laddat efter en timma och helt laddat efter 1,5 timma."

EDIT: Damn, måste korrigera stavfelet i originalet på måndag.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter i och för sig bra. Läste dock lite om problem med usb-portar med dålig strömförsörjning, vilket gör mig orolig med tanke på att jag kör mycket med min laptop.

Tänkte dessutom om lite och vidgade mina vyer. T10 verkar ju vara en riktigt trevlig spelare, inte liten - men å andra sidan en karbinhake så det blir ju inget stort problem. Batteritiden var ju dessutom gudomlig

Har en lite äldre iriver, och de är ju ganska behändiga.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Cool, bra att du är inne och snurrar lite på vårt forum också. Tänk bara på att de flesta trådar som rör saker på ett sånt typ av forum, är "problem"-trådar, inte "tack vad bra allt fungerar"-trådar.

Vissa kunder har haft problem med strömförsörjningen precis som du säger men majoriteten av dessa har ett gammal nätaggregat. Det är nog bara en person som jag känner som inte har fått den att fungera i en bärbar dator så jag är rätt säker på att du inte ska behöva vara orolig där.

T10:an är brutal med sin batteritid. Den absoluta fördelen med den är ju att den kör med AA-batterier så att man "aldrig är helt utan ström" eftersom batterier går att köpa överallt (typ). Kan rekommendera den och en GP Powerbank eller motsvarande.

Vad hade du för modell sedan tidigare?

Permalänk
Medlem

iFP 700, 256 mb.
Gillar dock inte navigationen på den så jättemycket, är det lika dant på T10?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Egentligen, typ. Du kan bläddra i mapparna precis som i en dator. 700-serien är nog ta mig sjutton det bästa som iriver har gjort någonsin... Släng den inte. Sälj den på Blocket. Den fungerar ju fantastiskt om man ska koppla in en extern mikrofon i den, och just 700-serien är det många som letar efter, dock kanske lite begränsat med minne i den du har.

Om du ser en bild på en T10:a så ser du navigeringen. Byta låtar höger vänster och volym upp och ner. Är du sedan i en mapplista och snurrar bland låtar så är det ju upp ner höger vänster so to speak. Sen väljer du alltid med knappen som ser ut som en sol i mitten av de fyra riktningarna. Håller du inne valknappen i mitten så gör den som 790:an, alltså väljer "läge" där du kan ställa in saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Hej 4astract!

Kul att du ändå spanar lite på S10.

Måste fråga lite filosofiskt... Tror du att du kommer att lyssna 8 timmar i sträck många gånger och därför behöver ha mer batteritid innan du laddar spelaren igen? Bara nyfiken på hur du tänker använda den. 8 timmars musik i sträck är en "hel arbetsdag" (och då ska man väl göra något vettigt på jobbet/i skolan också).

EDIT: Annars har du iriver T20 som har några extra batteritimmar, har inbyggt USB-kontakt och fungerar som ett externt minne (USB-minne alltså), inte kräver drivrutiner eller program för att fungera, har 1 GB i minne och går att hitta för 845 kr...

http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=45791

EDIT2: Såg att T20 faller på färgskärmen, my bad.

Hehe, lite roligt, när jag hade en iPod med 8h batteritid för tre år sen körde jag med liknande argument:

"Hur ofta kommer du köra längre än 8h?"

Jag kan nog hålla med, 8h räcker oftast gott och väl, dock då bättre med 16h, då behöver man alldrig ladda den känns det som. ;D

Permalänk

Jo, men nu är ju också S10 världens minsta MP3-spelare med färgskärm (OLED) och bör ju inte jämföras med en spelare som en Nano. Då ska du jämföra med en E10 eller något istället både funktionsmässigt och storleksmässigt.

Det finns idag rent fysiska gränser för hur bra batteritid man kan få. Nasa kan säkert fixa något som är ruskigt mycket bättre och effektivt, men det lär kosta. Så jämför inte äpplen och päron.

EDIT: Vad jag menade med inlägget är självklart att batteritiden självklart får stryka på foten i och med storleken. Söker man bättre batteritid så finns det hur många andra spelare i världen som helst att titta på.

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte inte på nano, jämförde bara med min egna 30gb. ;D

PS. Nano har 24h, overkill. ;p

Permalänk

Kan man inte köpa en laddare till S10? Ser tex det svåra i att laddaren när man är på semster och inte har någon dator med sig. - Om det finns, hur mycket kostar den?

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk

Finns massor av laddare att välja på. TM har en, Dustin har ett gäng osv. Det är standard USB-laddning som krävs bara. Det man kan tänka på är att inte snåla när man köper laddaren. Bättre att köpa en lite starkare (som ger högre mA-tal, som typ gärna uppåt 700 mA eller motsvarande).