Permalänk
Avstängd

Jo men alltså, raid0 ger ju viss prestandavinst vid rätt tillfälle. Men att t,ex nyttja det för en Windowsinstallation blir ju inte så bra

Permalänk
Avstängd

Ja hot kommer du alltid långt med på ett forum...Använd pm-funktionen för sånt där

Permalänk

Jovisst ger RAID0 en viss prestandavinst vid rätt tillfälle precis som du påpekar men för OS och spel så gör det inte det, och det är ju det de flesta använder sina maskiner till här. De som inte gör det har förmodligen skills nog för att slippa fråga på detta forumet.

edit: Såg du mitt inlägg som ett hot så missuppfattade du det, visst jag kanske uttryckte mig lite dumt men det är ju knappast ett hot. :?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Nej det var inget hot, det var istort sätt det jag skrev till dig över PM men nu snackar vi om något annat tycker jag.

Ontopic;

- Eftersom en del här påpekar att accestiden inte blir längre så kan det väll inte vara någon prestandamässig nakdel att köra OS på RAID 0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Nej det var inget hot, det var istort sätt det jag skrev till dig över PM men nu snackar vi om något annat tycker jag.

Ontopic;

- Eftersom en del här påpekar att accestiden inte blir längre så kan det väll inte vara någon prestandamässig nakdel att köra OS på RAID 0?

Accestiden BLIR längre, sen att den i vissa fall kanske går att bortse ifrån är en annan sak.
köra os på raid 0 är inte något jag rekommenderar, det ger inte bättre prestanda utan ökar bara risken för att datan försvinner.

Kör på snabba diskar och separerad användning istället.

1 disk os.
1 disk swap.
1 disk program/spel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Accestiden BLIR längre, sen att den i vissa fall kanske går att bortse ifrån är en annan sak.
köra os på raid 0 är inte något jag rekommenderar, det ger inte bättre prestanda utan ökar bara risken för att datan försvinner.

- Jaha, men enligt denna här länken som jag just läste som alla har hänvisat till står det att accestiden bara blir 0.1ms längre!

http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=SingleDriveV...

Så jag ser ingen nackdel att köra OS på en RAIDnolla om man kan säkerhetskopiera sitt material men gör man inte som mig och installerar om OS minst en gång i månaden är det kanske en annan sak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
- Jaha, men enligt denna här länken som jag just läste som alla har hänvisat till står det att accestiden bara blir 0.1ms längre!

http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=SingleDriveV...

Så jag ser ingen nackdel att köra OS på en RAIDnolla om man kan säkerhetskopiera sitt material men gör man inte som mig och installerar om OS minst en gång i månaden är det kanske en annan sak?

Och jag skrev att den ibland går att bortse ifrån

Men faktum är att skillnaden beror mycket på vilken disk och vilken kontroller du använder, vissa är bra vissa är urusla.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Skulle inte tro att min är specielt usel men kanske inte det bästa eftersom den inte kostar 8k+.

Permalänk

Testa att köra en singel disk för os och en för spel, jag tycker iaf att det gick märkbart smidiagare. När jag formaterar datorn kommer jag helt klart att köra på den konfigurationen istället för en RAID 0.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Testa att köra en singel disk för os och en för spel, jag tycker iaf att det gick märkbart smidiagare. När jag formaterar datorn kommer jag helt klart att köra på den konfigurationen istället för en RAID 0.

- Ja visst men få varken bättre prestanda till spel och/eller OS