Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Angående musarm

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, flytta den gärna..

Men nu till saken.

Hur lätt är det att få musarm ?

Får man det om man sitter mycket vid datorn ?

Förklara gärna

Visa signatur

Surface

Permalänk

är det inte 50åringar som får det?

Permalänk
Medlem

Man kan få musarm även om man inte är 50, har läst att man bör ta ca 10min paus varje timme om man sitter mycket vid datorn. Det är också viktigt att ha stolen i rätt höjd etc. Själv brukar jag inte ta det så hårt men har man suttit så mycket vid datorn att man får känningar i underarm bör man så klart ta ett break.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Hur lätt är väl ganska svårt att svara på, spela Diablo ett par dagar utan stöd så kan du nog få känning av det,,,,
Du belastar underarmens övre sida när du håller handen över musen...
Iom att du håller handen i samma position statiskt under lång tid överbelastar du musklerna i armen. Smärtan känns dock oftast i handleden. Stretching och ett stöd för handleden rekomenderas..... eller tom ett besök hos en naprapat om det är illa.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Okej, nej jag har inte känt av det.

Jag bara undrade, så man får dra ner på datorlirandet, så man inte får ont kanske

Visa signatur

Surface

Permalänk
Medlem

jag har haft dator i 20 år snart och har aldrig känt något..
lirade qw online ibland 5-6 timmar varje dag under 5år sen q3 nu snart 5år.
min arm ligger imot bordskanten och har benen på bordet
aldrig haft ont.jo jag fick ont i ryggen som fan när jag köpte en riktigt stol att sitta på fast det försvann igen när jag tog min hederliga kökstol igen heheh.
sålde stolen för 1500 sen...
kökstol o benen på bordet ftw

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Inaktiv

Du får väl läsa om ergonomi och sånt, det är bara att googla. Jag känner mig ansträngd i armen ibland, har dock inte haft musarm på fler år nu.

Permalänk
Medlem

Då ska jag berätta att jag har fått känningar av musarm men vem bryrs sej, men iaf Jag har ont i axel musklerna och handleden. snurrar man runt handleden så knakar det likadant är det i axeln..det gör skit ont ibland. men ska börja träna nu så jag bygger upp musklerna igen. Jag har förlorat typ all styrka i den armen. Kan ju tillägga att jag sitter ungefär 5-7 timmar per dag. Jag är iofs ingen spelnörd, men det är väl för att man göra samma rörelse med armen varje dag. Jag rör ju på mej då och då....Så nu vet nu hur det är gubbar

Permalänk

Själv har jag aldrig känt av 'musarm'... Och jag använder datorer varje dag.

btw. ta en titt på http://www.musarm.org/index2.htm om du har lust. Använde den sidan för skolarbete i nån datorkurs där det omfattades ergonomi etc.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Kan man få "musarm" när man sitter vid bärbar dator, när man kör med "touchpad" ?

Visa signatur

Surface

Permalänk
Vila i frid

Vet inte om nån redan har skrivit det, men gör som jag (om du ska spela), köp en steelpad 5l, sänk sensen, så får du röra armen rätt mkt i tex CS eller bara vanligt windowsanvändande, vänder mig ett halvt varv över hela mattan i tex cs, så då rör man på den rätt mkt, sen jag köpte den har jag aldrig känt i närheten av att få musarm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gjorde stretchövningarna, f*n va gött de känns nu.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

jo, det brukar hjälpa. Brukar få ont i armen själv efter en stunds spelande och jag tycker själv att det hjälper mycket när man stretchar ut armen.

Permalänk

Jag kör cs och dod, med grymt låg sens, men jag har inte så speciellt stor musmatta, eller jag hade en stealpad S&S men den var av plast, inte skön!

Visa signatur

Surface

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig känt av musarm men har haft problem med mus-hand ... dvs ont i handen då jag greppar min mus med tumme&lill-finger och det greppet gjorde att jag fick ont i handen ett tag.

Nu hände det för några år sedan då mössen inte var lika ergonomiska som de är nuförtiden , jag löste mitt problem dels genom att massera handen regelbundet samt att alternera mitt kontorssrbete med en trackball-mus.
Nu har jag inte haft besvär på flera år , Äger LogitechMx1000 och Revolution så det funkar fint.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Ha ett bra datorbord!

Sådana där jysksaker (för att bara allt över samma kam) där man drar fram tangentbordet från någon litet fack och datormusen placerar endera ovanpå eller på en liten platta som också sticker ut från bordet borde förbjudas. Jäkla skitsaker.
Har haft ett datorbord sedan 1997/1998 som är en sektion för skärm etc och stor sektion för tangentbord och mus. tror det är 90cm gånger 60 cm eller liknande. Sen i mitten är det "urgröpt" så man sitter inne i det här (svårt att beskriva men det är väldigt simpelt).
Så när man sitter och har armbågarna längs kroppen (inte sträcker fram dem alls) så har man ändåså stöd från bordsskivan.
Men den kände jag bara smärta när jag köpte en sådan där "ergonomisk" musmatta på classe en gång som har en silikonbulle. Jag antar de är bättre för den första typen av datorbord jag beskrev, när jag använde det på mitt blev det så att armen hamnade lite i luften.
Ett tag hade jag inte detta datorskrivbord utan satt vid ett vanligt och armen hängde ut över kanten, och så fick man ont. Lösningen för det kan vara att flytta in musmattan långt, så hela armen vilar på bordet, men det blir längre ifrån tangentbordet då

Det här datorbordet jag beskriver har jag aldrig mer sett samma design i handeln. Närmaste man kommer är hörnbord, de brukar ha en sådan här ingröpning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hemma har jag armstöd på stolen som jag ställer precis så att de är i höjd med skrivbordet och låter axlarna vila när jag har armarna rakt ned utmed sidorna. På skolans datorer får jag ont när jag sitter länge om jag inte flyttar in grejerna långt så armbågarna ligger på bordet.

Permalänk

Det är ganska lätt att få musarm om man sitter mycket... Har själv haft problem i ett antal år med inflammationer i muskler i musarmen. Nu tränar jag regelbundet, har en stol där man kan stödja armen mot armstödet, och har även införskaffat en ergonomisk musmatta. Men har man väl drabbats är det jävligt svårt att bli av med, det kommer och går mer eller mindre. Så mitt tips är att verkligen lyda alla råd om att ta en paus ibland och stretcha ut musklerna lite.

Permalänk
Medlem

Re: Angående musarm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharge

Hur lätt är det att få musarm ?

Lätt.

Citat:

[B]Får man det om man sitter mycket vid datorn ?

[/B]

Ja!

Jag använder DuoPad och är nöjd. http://www.duopad.se. Sitter 8 timmar vid datorn på jobbet varje dag plus flera timmar hemma. DuoPad är oumbärlig för mig.

Det finns andra liknande ergonomiprodukter också, har inte testat.

Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Angående musarm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaKo
Jag använder DuoPad och är nöjd. http://www.duopad.se. Sitter 8 timmar vid datorn på jobbet varje dag plus flera timmar hemma. DuoPad är oumbärlig för mig.

Det finns andra liknande ergonomiprodukter också, har inte testat.

Tackar för tipset, bokmärkt.
Kör själv med Razer´s Exactmat+Exactrest för att få stöd för handleden.
http://razerstore.speed-link.de/index.php?f816c773cdf51f947ef...
Dock är man ju begränsad till Razer´s matta då med. DuoPad inte så, tack.

Mvh

Permalänk
Medlem

Min gamla tyskalärare sa alltid att man skulle ha stöd för underarmarna när vi hade prov i skolan. Detta är ju 20 år sedan snart men detta har vuxit fast i mitt huvud och varje gång vi har att-sitt-rätta-vandring med nån inhyrd konsult på jobbet så verifier hon jag alltid sitter rätt men kanske lite för långt ifrån skärmen.

Det handlar om att man styr skärm + tangentbord så långt in på skrivbordet att hela underarmen ligger på skrivbordet och vilar. Du skall alltså ha armbågarna liggande och i kontakt med bordet. De skall inte vara i luften. Detta avlastar axlar och händer och förhindrar musarm. Många sitter med tangentbordet precis vid bordskanten och händerna hänger just på kanten och båda armarna är i konstant spänt läge. Det är inte alls bra.

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag vill påstå att "musarm" inte existerar alls, men ett varningen ord - musarm är en av de få sjukdomar som smittar genom datorforum!
http://www.vof.se/folkvett/20002gothe.html

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått musarm trotts att jag sitter cirkus 6-8 timmar varje dag, ännu mer förut..
bara hoppas på att man slipper:P men jag har börjat att träna nu, så kanske slipper om man har lite tur:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd

Suttit vid datorn 6-8h per dag i snitt i 10år och aldrig känt av något.
Men visst det kan komma bara sådär pang poof också.
Självklart har man ju en stol med armstöd så man kan luta underarmarna där och avlasta.

Permalänk
Medlem

Jag vet ingen FPS-spelare som har fått musarm. Jag sitter många timmar om dagen framför datorn och spelar under större delen av denna shooters, men har aldrig känt nåt. Tror det beror på att man sitter framåtlutad och mer rakt så att inte armen belastsas pch sträcks ut så mycket. Tror det är större risk att drabbas av musarm om man spelar strategispel eller rpg där man sitter och chillar mer, kanske lite bakåtlutat med sträckt arm.

Hur det är med folk som gnegar på kontor vet jag inte då jag är alldeles för ung för sånt

Permalänk

Har haft det länge och det är urjobbigt. Det känns lite som att armen är lätt förlamad från axeln ner till fingertopparna och det märks mest när man använder musen mycket utan handledsstöd. Bra höjd på stolen, handledsstöd, bra höjd på armstödet osv hjälper tillfälligt. Problemet är att mus och tangentbord inte designades efter ergonomi. Använder en virtual reality handske och ett laser tangentbord och det hjälper mig iallafall dock verkar det endast fungera under Windows vilket jag avskyr.

Jag tror det är rätt lätt att få om man sitter längre upprepade perioder utan pauser.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Har alltid garvat läppen av mig när vänner och kolleger berättar att de
har fått "MUS-ARM!!" - jag tycker det låter så jävla corny!.

Jag har aldrig tidigare känt av någon musarm , men nu sitter den där som på Mickey Mouse-vis och värker!. Helt sinnessjukt har jag fått ansluta mig till musarms-klubben i bekantskapskretsen sedan ett par månader tillbaka.

Helt crazy if you ask me!.

Ett gott råd som har hjälpt mig mycket är att jag har en liten mjuk grön gummiboll som jag klämmer på titt som tätt! och då släpper spänningarna i handleden direkt - kan rekommenderas.

Jag har min som jag hittade i hallskåpet och som från början var en reservboll
till hunden när den var valp,så jag gissar att jag har köpt dessa i från
någon djuraffär - kommer inte ihåg riktigt var dock?.Men vilken mjuk boll
som helst borde funka.

Så alla musbröder och mussystrar - testa detta! om musarmarna värker!

Permalänk

För mig fungerar gyrobollar som ex Powerball rätt bra också men jag har oftast ingen ork att använda den. Hade även en silkonboll men de torkar efter ett tag. Jag tror det bästa är att få massage.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
aftonbladet kommer med tips..

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,524436,00.ht...

Dock är gyrobollen i den artikeln skit. Men visst den kostar 50kr och man får det man betalar för. En powerball är mycket bättre.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB